خبرگزاری کار ایران

امام جمعه اصفهان تاکید کرد:

مساجد بسترساز تمدن نوین اسلامی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۷۲۰

مشخص کردن فاصله مناسب بین مساجد، حداقل و حداکثر مساحت مسجد، داشتن یا نداشتن گنبد از جمله مواردی است که باید بر اساس معیارهای اسلامی در این الگو پیش بینی شود.

اگر مسجد سنگر مبارزه با فقر، بدحجابی، بد اخلاقی و فساد بود، مشکلات جامعه به حداقل می‌رسید.
به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار با اعضای کارگروه تدوین الگوی ˈمسجد تراز اسلامیˈ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان، تعیین استانداردهای لازم برای ساخت مسجد را بسیار با اهمیت برشمرد.
آیت الله ˈسید یوسف طباطبایی نژادˈ گفت: مشخص کردن فاصله مناسب بین مساجد، حداقل و حداکثر مساحت مسجد، داشتن یا نداشتن گنبد از جمله مواردی است که باید بر اساس معیارهای اسلامی در این الگو پیش بینی شود.
وی تصریح کرد: یکی از تاکیدات اسلام در ساخت مسجد ساده بودن آن است تا جایی که نماز خواندن جلوی نوشته و عکس کراهت دارد اما متاسفانه امروزه کمتر محرابی را می‌توان پیدا کرد که بدون تزیینات و نوشته باشد.
امام جمعه اصفهان دوری از اسراف را یکی از اصول مهم در ساخت مسجد بیان کرد و اذعان داشت: باید بر اساس کارکردهای مساجد و الگوبرداری از مساجد صدر اسلام به حداقل‌ها اکتفا کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان مسجد را محل ارتباط با خدا خواند و خاطر نشان کرد: مسجد تنها جای خداست لذا باید در ساخت آن از هر آنچه تمرکز انسان را به هم می‌زند و باعثدور شدن ذهن انسان از خدا می‌شود، پرهیز کرد.
آیت الله طباطبایی‌نژاد افزود: سازندگان و هیات امنا مسجد باید تصمیم‌های خود را با فکر و دقت و به دور از احساسات بگیرند و بر همه احکام مسجد واقف باشند.
وی تعیین نمادی به عنوان سمبل مسجد را پیشنهاد کرد و بیان داشت: در کشورهای عربی بالای گلدسته مسجد علامتی به شکل هلال وجود دارد که هم نماد مسجد است و هر کجا که باشید با دیدن این علامت جهت قبله را پیدا می‌کنید.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: درست است که با اهل تسنن در مواردی اختلاف داریم اما الگو برداری از کارهای خوب آن‌ها بلامانع است.
وی بر رعایت حقوق معلولان و جانبازان در استفاده از مسجد تاکید و عنوان کرد: باید در معماری مسجد دسترسی آسان ناتوانان به قسمت‌های مختلف آن مد نظر قرار گیرد زیرا شهروندان معلول و جانباز نیز حق استفاده از مسجد را دارند.
امام جمعه اصفهان تصریح کرد: برای تدوین الگوی مسجد تراز اسلامی باید در آیات و روایات بررسی و الگو را مطابق با نظر اسلام تهیه کرد.
وی ادامه داد: اگر مساجد ما قابلیت‌های بالقوه خود را بالفعل کنند و نقش فعالی داشته باشند، قسمت عمده‌ای از مشکلات و مسائل اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی برطرف خواهد شد.
آیت الله طباطبایی‌نژاد خارج شدن مساجد از تراز اسلامی را عامل کمرنگ شدن آن‌ها در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: به فرموده امام خمینی(ره) مسجد سنگر است اما اکنون مساجد از کارکرد خود دور شده‌اند زیرا اگر مسجد سنگر مبارزه با فقر، بدحجابی، بد اخلاقی و فساد بود، مشکلات جامعه به حداقل می‌رسید.
عضو مجلس خبرگان رهبری، اقامه نماز جماعت را وسیله‌ای برای آشنایی مومنان با یکدیگر بیان و اضافه کرد: ترویج سبک زندگی اسلامی و روحیه زندگی اسلامی باید از مساجد آغاز شود.
وی با اشاره به اینکه هر قدم که در جهت رونق مساجد برداشته شود، قدمی برای اصلاح سبک زندگی است، افزود: اسلام بر صله رحم و رسیدگی به احوال مسلمانان تاکید فراوان دارد تا جایی که شخصی که در مسجد معتکف شده و نمی‌تواند از مسجد خارج شود، برای عیادت از مریض و تشییع جنازه مومن اجازه دارد از مسجد خارج شود.
رییس کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان نیز در این جلسه تصریح کرد: مسجد تراز اسلامی عهده دار نقش‌های مهم در زمینه عبادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی است.
حجت الاسلام ˈرمضانعلی معتمدیˈ از اجرای طرح تحقیقاتی پیرامون مسجد تراز اسلامی و تدوین سند علمی و اجرایی با نظارت امام جمعه اصفهان، با هدف مصوب کردن آن در شورای فرهنگ عمومی و مراجع بالا‌تر و ابلاغ آن به دستگاه‌ها خبر داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز