خبرگزاری کار ایران

در آیین اختتامیه نخستین جشنواره مستند اصفهان عنوان شد:

جشنواره هشتم سینما حقیقت به نام نکوداشت اصفهان کلید می‌خورد

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۷۵۴

در مستندسازی زوایایی وجود دارد که اگر بخواهند زندگی امروز ما را در لایه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، بررسی کنند، از این مستندها استفاده می شود؛ مثل کتاب های تاریخی که برای ما یک سند قوی است. پس مهم است که زوایای مختلف زندگی را ثبت کنیم.

رئیس مرکز گسترش سینمای مستند تجربی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره مستند اصفهان از نام گذاری دوره هشتم سینما حقیقت با نام «نکوداشت اصفهان» خبر داد وگفت: این نوید را می‌دهم که آثار برگزیده دوره هفتم جشنواره حقیقت در جشنواره مسکو و هم چنین جشنواره باستان‌شناسی الگان آمریکا به نمایش درخواهد آمد و دوره هشتم سینما حقیقت با نام نکوداشت مستند اصفهان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، همچنین رئیس شبکه مستند نیز در این مراسم به رسالت شبکه مستند و مستندسازان اشاره کرد و افزود: «با راه اندازی شبکه مستند، ذائقه مردم تغییر پیدا کرده، مستندهای گوناگون را می‌شناسند و جوانان زیادی طالب مستندسازی شده‌اند. وظیفه ما به عنوان دست اندرکاران مستند، وظیفه‌ای سنگین است تا تلاش و پژوهش با بیشترین کارایی به سرانجام برسد.

وی همچنین برای موفقیت حرکت فرهنگی آغاز شده در اصفهان، آرزوی موفقیت کرد و ادامه داد: امیدوارم در سال‌های آینده جشنواره‌ای بین المللی داشته باشیم.

پورحسین تاکید کرد: اصفهان صاحب مکتب و پشتوانه فرهنگی، فقهی، اقلیمی و نیروی انسانی است که باعثمی‌شود تا آثار با ارزشی در آینده معرفی گردد. رمز موفقیت این حرکت، استمرار آن است و ما به عنوان نماینده تلویزیون، امیدواریم بتوانم از مستندهای زیبایی درباره اصفهان، یا ساخته شده توسط اصفهانی‌ها استفاده کنیم؛ ‌‌ همان طور که یک باکس مشخص به نام اصفهان خواهیم داشت تا این آثار پخش شوند.

همچنین مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اصفهان در این آیین گفت: اصفهان با ظرفیت و پتانسیلی که دارد، جشنواره‌ای را برگزار کرد تا زوایای پنهان و ناشناخته از ما، آشکار شود و کسانی که در نقاط دور از ایران زندگی می‌کنند، بتوانند با این مرز و بوم آشنا شوند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی افزود: مستندسازی به مثابه گرفتن و بازایستادن کبوتری در حال پرواز است تا آن‌هایی که نمی‌بینندش، ببینند، یا همچون جریان در حرکتی که فیلمساز آن را متوقف و در تاریخ ثبت می‌کند. سال‌ها بعد، هنگامی که بخواهند زندگی امروز ما را در لایه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، بررسی کنند، از این مستند‌ها استفاده می‌شود؛ مثل کتاب‌های تاریخی که برای ما یک سند قوی است. پس مهم است که زوایای مختلف زندگی را ثبت کنیم.»

وی در ادامه به سوژه‌هایی اشاره کرد که با بی‌مهری و بی‌تفاوتی از کنار آن‌ها رد شده‌ایم: «اجلاس میراثمعنوی به زودی در اصفهان برگزار خواهد شد، آیین‌های گوناگونی در زندگی مردم وجود دارد که به آن‌ها پرداخت نشده، مثل شاهنامه خوانی، پرده خوانی، نقالی، تعزیه، چاووشی، اذان گویی و… در وهله بعدی حوزه‌های حیات اجتماعی و فعالیت‌های اجتماعی مردم هستند، از تشکل‌های بزرگ گرفته تا گروه‌های کوچکی که دور هم جمع می‌شوند. حوزه کارآفرینی، و شرکت‌های دانش بنیانی که می‌توانند سوژه آثار مستند قرار بگیرند و پروژه‌های معماری که هر روز کلید می‌خورند، همه نیاز به همکاری رسانه‌ها دارند. این‌ها بخش‌هایی است که از آن‌ها غفلت شده. اگر به جای ایجاد سر و صدا در موقعیت‌هایی مثل تولد رویانا، مستندهای علمی از این جریانات ساخته شود، نسل بعدی از این دانش استفاده خواهد کرد.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز