خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به مناسبت هفته درختکاری تاکید کرد:

توزیع نهال رایگان در اصفهان از ۶ اسفند تا ۱۶ اسفندماه / استفاده از گیاهان مقاوم دربرابر خشکسالی و کم‌آبی‌ها مهمترین هدف است

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۳۱۷

از این پس با تولید و توزیع نهال و گل‌های مورد نیاز در سطح شهر؛ برون‌سپاری فعالیت‌های حوزه فضای سبز در اصفهان صورت می‌گیرد.

ایلنا: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان؛ با اشاره به توزیع ۷۰ هزار اصله درخت در بین شهروندان به مناسبت روز درختکاری گفت: در بودجه سال آتی شهرداری ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برای حفظ و نگهداری فضای سبز موجود در سطح شهر پیش‌بینی شده است، همچنین در بودجه سال آتی شهرداری ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه و تملک فضای سبز موجود در سطح شهر اصفهان پیش‌بینی شده است

به گزارش خبرنگار " ایلنا " از اصفهان، احمد سلیمانی پور، با اشاره به اینکه مردم می توانند با استفاده از سامانه ۱۳۷ اقدام به دریافت درخت رایگان نمایند تصریح کرد: هر ساله حدود ۳۰ میلیارد تومان برای حفظ و نگهداری فضای سبز موجود در شهر اصفهان هزینه می‌شود و حفظ و نگهداری فضای سبز شهری به مدیریت ویژه‌ای نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه رسالت اصلی سازمان پارک ها تحقیق، آموزش، طراحی، نظارت، توانمندسازی منابع انسانی و ارائه خدمات فنی و مهندسی در حوزه فضای سبز می باشد که در بیانیه ماموریتی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان آمده است ادامه داد: برنامه های مورد اجرا در شهر اصفهان تا پایان برنامه پنجم توسعه اصفهان ۹۵ پیش‌بینی شده و سرانه فضای سبز شهر اصفهان به ازای هر شهروند تا پایان این برنامه به ۲۹ مترمربع می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در این سازمان واحدی به اسم بخش تحقیقات و آموزش وجود دارد اظهار داشت: رویکرد ما این است که با استفاده از ظرفیت‌ها و مراکز دانشگاهی و تخصصی مشکلات موجود در عرصه فضای سبز را به عرصه پژوهشی وارد کنیم و با استفاده از تحقیقات و پژوهش‌ها مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

سلیمانی‌پور به فعالیت ایستگاه‌های تحقیقاتی در راستای رسیدگی به وضعیت فضای سبز در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر این ایستگاه‌ها در محمود‌آباد و شرق اصفهان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه: حدود ۵۰۰ هزار خودرو در شهر اصفهان تردد می‌کنند و تردد خودرو‌ها یکی از دلایل اصلی ایجاد آلاینده‌های جوی در سطح شهر محسوب می‌شود افزود: در اصفهان باید گیاهانی پرورش داده شود که در مقابل خشکسالی و کم‌آبی‌ها مقاوم باشند، استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های خصوصی برای تولید انبوه گیاهان مورد نیاز با شرایط شهر و خشکسالی‌ها و کم‌آبی‌ها ضرورت دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر برخی از گیاهان به دلیل آب‌بر بودن با شرایط کم‌آبی اصفهان هم‌خوانی ندارد و این گیاهان نباید در اصفهان کاشته شود، اضافه کرد: کشت گونه‌های گیاهی با نیاز آبی بالا باید از سیستم توسعه فضای سبز در سطح شهر حذف شود.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این سازمان، تغییر الگوی کشت در فضای سبز شهر اصفهان صورت می‌گیرد، تاکید کرد: همچنین گونه‌های گیاهی مناسب با شرایط اصفهان به فضای سبز شهری منتقل می‌شود.

سلیمانی‌پور با بیان اینکه در برنامه توسعه اقتصادی کشور هدف این است که بخش‌های خصوصی را رونق بدهیم تاکید کرد: تا ۵ درصد اقتصاد کشور در آینده باید در اختیار تعاونی‌ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان پارک ها پتانسیل خوبی از نظر نیروهای متخصص دارد تصریح کرد: با اتکا به این منابع و سطح بالای علمی و فنی این سازمان در راستای دستیابی به فضای سبزی خلاق، شاداب و پایدار برای شهر اصفهان قدم برمی داریم.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به چشم انداز سازمان پارک ها افزود: برخورداری از نظام برنامه ریزی به منظور دستیابی شهر اصفهان به فضای سبزی جذاب، متوازن و متنوع با رویکرد توسعه پایدار چشم انداز سازمان پارک ها می باشد.

سلیمانی پور افزود: باتوجه به بیانیه و چشم انداز سازمان پارک ها باید برون سپاری صورت گرفته و فعالیت های حفظ و نگهداری فضای سبز، تولید و توسعه نهال و گل های مورد نیاز در فصول مختلف به بخش های خصوصی و تولیدکنندگان واگذار شود.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به طرح درخت تلفنی به مناسبت هفته درختکاری که در اصفهان در حال اجرا است گفت: با تاکید شهردار اصفهان و نظر به اینکه برخی افراد به دلایل مختلف نمی توانند برای گرفتن درخت مراجعه کنند مقرر شد شهروندان با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و با دادن آدرس و شماره تلفن درخت مورد نظر خود را به صورت رایگان دریافت نمایند.

سلیمانی پور بیان داشت: سال گذشته در منطقه ۱۳ توزیع خانه به خانه انجام شد ولی در سال جاری این اقدام در تمام مناطق صورت گرفته و پیش بینی شده در سال آینده خود شهرداری اقدام به کاشت درختان نماید.

وی با بیان اینکه درخت های توزیع شده در دو نوع مثمر و غیر مثمر می باشد و شهروندان می توانند نوع درخت خود را انتخاب نمایند عنوان کرد: درختان میوه دار شامل زیتون، انار، خرمالو، سیب گلاب، آلبالو، توت، به، گیلاس، انجیر، عناب و توت سفید و غیر مثمر شامل سرو شیراز، نوش، توت مجنون، بید، برگ بو.، انارگل، یاس معطر، سرو ناز، یاس زرد و… می باشد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: نهال ها سالم و با استاندارد می باشند و طی یک مناقصه عمومی از بهترین تولید کننده با قیمت مناسب خریداری شده اند.

سلیمانی پور گفت: بروشوری حاوی اطلاعات لازم از نحوه کاشت و نوع نگهداری درخت نیز به همراه نهال به شهروندان ارئه می شود همچنین تلفن های سامانه ۱۳۷ نیز آماده ارائه مشاوره های مختلف به شهروندان می باشند این در حالی است که کلینیک خدمات مشاوره ای سازمان نیز در طول سال آماده ارائه خدمات مشاوره ای به شهروندان می باشد.

وی تاکید کرد: ۷۰ هزار اصله نهال برای توزیع پیش بینی شده و در صورتی که تقاضا بیشتر شود نهال های مورد نیاز عرضه خواهد شد و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان پارک ها اضافه کرد: توزیع نهال از ۶ اسفند تا ۱۶ اسفندماه پیش بینی شده و در صورت افزایش تقاضای شهروندان این مدت تمدید خواهد شد.

سلیمانی پور افزود: اصفهان ۵ هزار هکتار فضای سبز دارد که از این ۵ هزار هکتار حدد ۳ هزار و ۵۷۵ هکتار فضای سبز در اختیار همچون پارک ها می باشد و در حال حاضر ۹۱ پارک شهری و یک هزار پارک محلی و فضای سبز در شهر اصفهان داریم.

وی بیان داشت: ۵۱ بلوک فضای سبز در اختیار پیمانکاران است که سازمان پارک ها نظارت ویژه ای بر آن ها دارد.

وی از بخش تحقیقات سازمان پارک ها و فضای سبز سخن به میان آورد و گفت: باتوجه به فعالیت های مثبت بخش تحقیقات طی سال های گذشته، این بخش به معاونت تحقیقات و آموزش ارتقا یافت که در این معاونت از ظرفیت ها و پتانسیل های دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی استان و کشور استفاده می شود و مشکلاتی که در عرصه های فضای سبز وجود دارد به این بخش واگذار می شود.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: طرح ها به شورای پژوهشی ارائه و توسط اساتید متخصص و دانشگاهی بررسی و اصلاح و در نهایت تصویب می شوند که این شورا در راستای رفع برخی مشکلات کلیدی بسیار خوب عمل کرده و به نتایج بسیار خوبی دست یافته ایم.

سلیمانی پور اضافه کرد: رویکرد سازمان استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری درختان غیر مثمر می باشد اما درختان مثمر با آب پساب آبیاری نمی شوند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان از خوردن میوه درختان میوه دار در حاشیه خیابان ها به شدت خودداری کنند گفت: باتوجه به آلودگی هوا و وجود آلاینده ها و ریزگردها در هوا شهروندان از خوردن میوه درختان در خیابان ها به شدت خودداری نمایند زیرا آن ها دارای موادی همچون سرب و گوگرد هستند که برای انسان سم هستند.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر ۹۰۰ هزار وسیله نقلیه و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر تردد می کنند به طوری که سالانه ۱۵ میلیون لیتر مازوت در اصفهان مصرف می شود و آلاینده هایی همچون، ازت، گوگرد، کربن، هیدروکربن و… تولید می شود که اثرات منفی بر روی سلامت شهروندان دارد.

سلیمانی پور عنوان کرد: در بحثآمایش سرزمین صنایع اصفهان درست جانمایی نشده و همه در غرب اصفهان احداثشده اند که بادهای فصلی از آن سمت به طرف اصفهان حرکت کرده و همه آلودگی ها را وارد شهر می کند.

وی بیان داشت: هر هکتار درخت ۵ هزار کیلوگرم دی اکسید کربن را جذب و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم اکسیژن تولید و ۲ هزار کیلوگرم رطوبت ایجاد می کند.

وی با اشاره به مصرف سم برای دفع آفات درختان و فضای سبز گفت: باتوجه به اینکه استفاده از سم اثرات منفی زیادی را برای شهروندان به دنبال دارد، سازمان پارک ها استفاده از سم را به شدت کاهش داده به گونه ای که در گذشته سالانه ۲۰ هزار لیتر سم برای دفع آفات اشجار و درختان مصرف می شد و اثرات منفی زیادی به دنبال داشت ولی درحال حاضر این رقم به ۹ هزار لیتر در سال کاهش یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز