خبرگزاری کار ایران

مصوبه قانونی طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود ابلاغ شد؛

دعا کنیم بارش ها خوب باشد؛ زاینده رود عید ۹۳ از خشکی در می آید؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۸۰

استانداراصفهان، در آستانه دهه فجراز ابلاغ مصوبه قانونی طرح جامع احیای حوضه آبریززاینده‌رود از طریق شورای عالی آب کشورخبرداد.

ایلنا: استاندار اصفهان گفت: مصوبه قانونی طرح جامع احیای حوضه آبریززاینده‌رود ۳ دی ماه ۱۳۹۲ درشورای عالی آب کشوربه تصویب رسید.

وی گفت: این مصوبه در قالب ۹ بند به استان هایی که حوضه آبریز زاینده رود را در بر می گیرد از جمله اصفهان، چهار محال وبختیاری خوزستان و یزد ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " از اصفهان، " رسول زرگرپور "، با تاکید بر اینکه طرح جامع حوضه آبریز علمی و کارشناسانه است، اضافه کرد: نتیجه این طرح شامل پیشرفت همه استان‌ها خواهد شد. البته تقسیم‌بندی آب از حوضه آبریز است و این مباحثارتباطی به مسائل سیاسی ندارد.

وی گفت: در این ۹ بند آمده است، وزارت نیرو مکلف به تاسیس مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود در منطقه اقدام کند و اعتبارات لازم را تامین نماید. همچنین شورای هماهنگی مدیریت حوضه آبریز زاینده رو د با ریاست وزیر نیرو و عضویت ۴ استاندار، اصفهان، چهار و محال و بختیاری و خوزستان و معاونین وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و نمایندگان اصناف وکشاورزان استان های مربوطه موظف به تشکیل جلسه برای مدیریت آب هستند.

وی اضافه کرد: از دیگربند های این طرح، عدم بارگذاری جدید در حوضه زاینده رود است که تا پیش از تعیین تکلیف حق آبه داران بارگذاری ممنوع است.

استانداراصفهان بیان داشت: ساماندهی برداشت آب در استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و جلوگیری از هر گونه برداشت های غیر مجاز شامل چاههای قدیمی، پمپاژها و حفر چاه های غیر مجاز می باشد.

" زرگر پور "، با بیان اینکه طرح جامع برای احیای حوضه آبریز زاینده رود در۹ ماده‌ از سوی شورای عالی آب با حضور استانداران اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و یزد تصویب شد، ادامه داد: دربند دیگر این طرح به این مسئله تاکید شده است که سازمان جهاد کشاورزی باید ضمن فراهم نمودن تسهیلات لازم شیوه های آبیاری را بهینه سازی نماید.

وی افزود: دراین طرح، صندوق تامین خسارت خشکسالی در حوضه آبریز زاینده رود موظف شده که از صنایع بزرگ در زمان خشکسالی خسارت کمبود آب دریافت وبه دیگر مصرف کنندگان حوضه پرداخت نماید؛ که در این زمینه مسئولیت تاسیس صندوق به عهده استانداراصفهان بوده و مسئول تعیین خسارت در زمان خشکسالی به عهده سازمان جهاد کشاورزی می باشد.

" زرگر پور "، با اشاره به اینکه برای پیگیری موضوعات آب زاینده‌رود در شرایط کنونی در زمینه سرعت پیگیری خوشبختانه رکورد زده‌ایم تصریح کرد: دربخش دیگر این طرح آمده است: وزارت نیرو ظرف مدت ۲ ماه طرح انتقال پروژه گلاب و بهشت آباد که برای تامین آب شرب می باشد را مشخص نموده وبا توجه به وضعیت زیست محیطی پیشرفت آن را تسهیل بخشد.

وی تاکید کرد: درزمان خشکسالی و درحوضه زاینده رود اگرمشکلی وجود دارد باید برای همه یکسان باشد نه برای عده ای تنها این مشکل به وجود آید.

استانداراصفهان بیان داشت: نتیجه این طرح، مدیریت علمی و یکپارچه در حوضه زاینده رود خواهد بود و با اجرای این مصوبه جاری شدن دائمی آب در زاینده رود می باشد که باید همه استانداران، نمایندگان و مردم از این مصوبه تبعیت کنند.

وی تاکید کرد: جاری شدن آب در رودخانه در زمان عید نوروز بستگی به بارش های زمستانی دارد که امیدواریم بارش ها افزایش یابد تا آب در رود خانه جاری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز