خبرگزاری کار ایران

بحران آب جدی است!

دغدغه اصفهانی ها، تأمین آب شرب تابستان است

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۹۳۰

تولید آب درسال های اخیردراصفهان کاهش یافته و این در حالی است که تقاضا برای آب شرب به دلیل توسعه و گسترش شهرسازی افزایش یافته است / این وضعیت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان را با چالش های متعددی مواجه کرده است.

ایلنا: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: شرکت آب و فاضلاب استان ۶ سال متوالی با پدیده خشکسالی مواجه است؛ وقوع این پدیده محدودیتهایی در تأمین آب مورد نیاز بخش های مختلف همچون کشاورزی، صنعت و شرب ایجاد نموده است.

وی تصریح کرد: در تابستان گذشته تأمین و توزیع آب شرب اصفهان با اعمال تدابیر ویژه ای صورت پذیرفت.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " از اصفهان، " هاشم امینی " بابیان اینکه برآوردهای صورت گرفته بیانگرکاهش ۷/۷ درصدی تولید آب در ۹ ماهه اخیر می باشد، بیان داشت: به رغم کاهش تولید آب در اصفهان تقاضا برای آب شرب به دلیل توسعه و گسترش شهرسازی افزایش یافته چراکه در سال ۸۶ حدود ۸۰۰ هزار انشعاب آب داشتیم اما در سال ۹۱ این رقم به بیش از یک میلیون انشعاب رسیده است و این عدم تعادل میان عرضه و تقاضای آب، شرکت را با چالش های متعددی روبرو ساخته است.

وی افزود: در دهه های گذشته ۵۰ میلیون مترمکعب آب سد زاینده رود به آب شرب تخصیص داده می شد ولی در حال حاضر حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب برای تأمین آب شرب نیاز است. این درحالیست که هم اکنون حجم ذخیره سد زاینده رود حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب است. بر این اساس مهمترین دغدغه آبفای استان تأمین آب شرب تابستان سال آینده است.

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در سالهای خشک راهکارهای متنوعی برای غلبه بر بحران کم آبی در استان اصفهان در دستور کار قرار داد ولی هم اکنون که منابع آبی در استان با کاهش شدیدی مواجه شده اند می توان با اعمال تدابیری همچون مدیریت مصرف بر بحران آب در اصفهان غلبه نمود.

" امینی " به چالش های موجود تأمین آب شرب دراصفهان اشاره کرد و بیان کرد: در حال حاضر حجم سد زاینده رود به ۱۴/۱(یک چهاردهم) ظرفیت آن رسیده و از سویی آبدهی چاههای فلمن که در سالهای گذشته حدود ۴ هزار لیتر در ثانیه بوده هم اکنون به ۱۵۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته این درحالیست که چاههای فلمن یکی از مهمترین منابع تأمین آب شرب در اصفهان محسوب می شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان شرایط استان را بحرانی و خاص دانست و افزود: در فصل بارش بارندگی ها در استان بسیار محدود بوده که این امر وضعیتی بحرانی برای منابع آبی به همراه داشته است و اگر راهکار اساسی برای برون رفت از تنش آبی در استان اصفهان درنظر گرفته نشود نمی توان با تدابیری همچون ایجاد حفرچاه و نیز تنظیم فشار آب بر بحران کم آبی در استان اصفهان غلبه کرد و باید راهکاری اساسی و برنامه ای بلندمدت برای برون رفت از تنش آبی در استان در دستورکار قرار گیرد زیرا بستر خشک زاینده رود خشکی چاههای فلمن را رقم زده است و مسلماً با چنین شرایطی تأمین آب شرب در ماههای آینده و سالهای بعد با مخاطره روبروست.

درادامه این نشست تشیعی معاون نظارت بربهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشورگفت: ۱۳ سال است که کشور با پدیده خشکسالی مواجه شده و ۵۱۷ شهر کشور در مرحله تنش آبی قرار دارد که استان اصفهان که یکی از کلان شهرهای کشور محسوب می شود تأمین آب شرب آن در مرحله بحرانی قراردارد.

وی افزود: در سال ۹۱ تأمین آب شرب نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۹ درصدی مواجه بوده است اما با وجود محدودیت منابع آبی هیچ گاه کمیت فدای کیفیت نشد زیرا آب که مایه حیات است کیفیت آن تضمین کننده سلامت افراد جامعه است

" تشیعی " گفت: موضوع آب در اصفهان تنها یک موضوع محلی نیست و یک مسئله ملی استراتژیک است که استانداری اصفهان با همکاری وزارت نیرو تدابیری جهت برون رفت اصفهان از مرحله بحران آب در دستور کار قرار دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز