خبرگزاری کار ایران

برای اولین بار در کشور محقق شد:

اصفهان گواهینامه علامت استاندارد اجباری کود کمپوست دریافت کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۰۶

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: قطعا شهر اصفهان در نظافت شهری زبانزد تمامی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است و این شهر رتبه نخست مدیریت پسماند را در کشور داراست.

ایلنا: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: قطعا شهر اصفهان در نظافت شهری زبانزد تمامی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است و این شهر رتبه نخست مدیریت پسماند را در کشور داراست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان، تیمور باجول گفت: با توجه به اینکه بخش عمده پسماندهای شهری را پسماندهای آلی تشکیل می‌دهد شهرداری اصفهان با رویکرد بازیافت مواد آلی و جلوگیری از تخریب زمین و محیط زیست اولین کارخانه کمپوست کشور را در سال‌های گذشته افتتاح کرد.

وی با اشاره به اینکه در شهر اصفهان روزانه ۱۰۰۰ تن پسماند عادی تولید می‌گردد و سرانه پسماند هرنفر شهروند اصفهانی ۵۴۰ گرم در روز می‌باشد افزود: در حال حاضر کارخانه کمپوست شهرداری اصفهان با بازیافت روزانه بیش از ۶۵۰ تن مواد آلی پسماند شهری شهرهای اصفهان و اقماری تنها تولید کننده کمپوست استاندار زباله شهری در کشور می‌باشد که در سال ۹۱ به عنوان نخسین کلان شهر کشور موفق به اخذ گواهینامه علامت استاندارد اجباری کود کمپوست از اداره کل استاندارد و آکرودیته از از اداره محیط زیست اصفهان شد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، طراحی و ساخت دو دستگاه سرند موبایل ۰۱۵ و ۰۵ و طراحی و ساخت سرند موبایل توسط متخصصین سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان را از اقدامات مهم این سازمان برشمرد و گفت: طراحی و ساخت این دستگاه توسط متخصصان داخلی منجر به کاهش وابستگی به کشورهای خارجی و خروج ارز و در نتیجه هزینه‌های ناشی از آن می‌شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان به اخذ گواهینامه علامت استاندارد اجباری کود کمپوست از اداره کل استاندارد و آکرودیته از از اداره محیط زیست اصفهان اشاره و تصریح کرد: تولید صنعتی ورمی کمپوست و تولید کود مخلوط از کود کمپوست و دامی و راه اندازی آزمایشگاه تخصصی جهت کنترل کیفی محصولات و خطوط جداسازی ریجکت در مبدا از اقدامات این سازمان است.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی این سازمان ضایعات پسماند به حداقل ممکن رسیده و پس از جمع آوری و ذخیر سازی در دستگاههای زباله سوز که مطابق با موازین و استانداردهای روز دنیا طراحی شده‌اند تبدیل به انرژی می‌شود.

تولید انبوه چیپس چوب از سرشاخه‌های درختی

وی به تولید چیپس چوب جهت فراوری ضایعات فضای سبز شهری در شهر اصفهان اشاره و خاطر نشان کرد: روزانه ۱۴۰ تن پسماند فضای سبز تولید می‌شود که سازمان بازیافت شهرداری اصفهان اقدام به تولید انبوه چیپس چوب از سرشاخه‌های درختی نموده است.

باجول جمع آوری اقلام حجیم اسقاطی و جمع آوری پسماندهای الکترونیک از طرح‌های اجرا شده از سوی این سازمان برشمرد و گفت: توسعه پایدار در سازمان مدیریت پسماند در دستور کار قرار گرفته و در محله امیریه این طرح اجرا شده و در محله‌های دیگر شهر نیز این مهم به اجرا در می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با توجه به رسالت خود همواره آموزش و اطلاع رسانی را در زمره فعالیتهای اصلی خود قرار داده است بیان داشت: این سازمان با بهره گیری از نظرات کار‌شناسان و اساتید مجرب اقدام به تدوین برنامه آموزشی جهت فرهنگسازی نموده که هم اکنون در شهر اصفهان در حال اجرا می‌باشد، همچنین آموزش مدارس در مورد پسماند‌تر و برگزاری جشن بزرگ بازیافت به منظور آشنایی شهروندان با بازیافت و افزایش مشارکت شهروندان در طرح تفکیک از مبدا نیز توسط این سازمان انجام شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه توسعه روز افزون شهر اصفهان و افزایش جمعیت در چند دهه گذشته باعثافزایش تولید زباله در سطح شهر شده است، گفت: میزان تولید آن به چندین برابر افزایش یافته و با توجه به افزایش جمعیت شهر اصفهان و اتصال شهرهای کوچک به اصفهان این میزان افزایش تولید زباله در چند دهه آینده نیز ادامه خواهد یافت.

باجول افزود: باتوجه به افزایش میزان تولید زباله احداثکارخانه زباله سوز به منظور تولید انرژی از محصولات جانبی کارخانه کمپوست یعنی‌‌ همان ریجکت برنامه ریزی شد.

وی با بیان اینکه بر این اساس در یک طرح تحقیقاتی جامع در شعاع ۷۰ کیلومتری شهر اصفهان، هشت محدوده از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب مورد بررسی و ارزیابی کامل قرار گرفت، تصریح کرد: خصوصیات فنی مهندسی همچون شرایط زمین‌شناسی، نفوذ پذیری، تپوگرافی، هیدرولوژی، وضعیت اقلیمی، وسعت منطقه، قابلیت دسترسی به مواد پوششی، جاده دسترسی و غیره محدوده، کویر سگزی به عنوان مناسب‌ترین محدوده برای شهر اصفهان انتخاب شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: بدین منظور سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان طرح احداثفضای سبز با استفاده از پساب تصفیه خانه شمال را در این منطقه آغاز کرد که با استفاده از آن می‌توان فرسایش بادی را از طریق افزایش پوشش گیاهی کنترل نمود.

وی گفت: به منظورجمع آوری متمرکز مواد قابل بازیافت ۴۳ غرفه بازیافت و ۱۴ ایستگاه ثابت ساختمانی در مناطق چهارده گانه شهر اصفهان فعال شده است.

باجول تاکید کرد: جمع آوری پسماند خشک به صورت تفکیک شده منجر به کاهش هزینه نیروی انسانی مورد نیاز برای تفکیک پسماند خشک در کارخانه، کاهش حجم پسماند و در نتیجه کاهش زمین مورد نیاز برای دفن پسماند و همچنین کاهش هزینه حمل و نقل پسماند می‌شود.

وی با بیان اینکه در این راستا از سال ۸۸ تا کنون ۴۳۰ هکتار فضای سبز در این منطقه احداثشده است، اظهار داشت: توسعه فضای سبز و کاشت درختان در این مکان با توجه به شرایط و تاثیرات محیطی انجام می‌پذیرد و در آینده فضای سبز این منطقه به پارک تفریحی و گردشگری برای استفاده شهروندان تبدیل می‌شود.

باجول افزود: این پسماند‌ها پس از بی‌خطر سازی به صورت جداگانه جمع آوری می‌گردد و در سایت پسماند شرق لندفیلی به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع جهت دفن اصولی پسماندهای بیمارستانی در نظر گرفته شده است، منتقل می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به حجم بالای سرویس دهی ماشین آلات و عوامل محیطی محل کار به وجود آوردن امکانات و فراهم نمودن تجهیزاتی که بتواند روند استهلاک ماشین آلات را کاهش دهد ضروری بود از این رو احداثسالن کارواش و آنالیز روغن به مساحت ۱۸۰۰ متر مربع انجام گردید که مجهز به سیستم نگهداری ماشین آلات و سیستم مکانیزه روغن که شامل ۴ مخزن ۵۰۰۰لیتری روغن، ۴ دستگاه پمپ Gear Co، ۴ دستگاه می‌تر، یک دستگاه گریس پمپ تمام مکانیزه و مخزن بویلر، آزمایشگاه روغن(CM) است.

نیروگاه برقی استحصال انرژی از بیوگاز

باجول با بیان اینکه دفن زباله سابق شهر اصفهان(گردنه زینل) تا سال ۸۸ ادامه داشته است و پتانسیل مناسب جهت استحصال انرژی از بیوگاز و احداثنیروگاه برقی به ظرفیت ۱ مگاوات ایجاد می‌نماید، گفت: مطالعات امکان سنجی این پروژه در حال انجام می‌باشد و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده تا ۲ سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از این پتانسیل به عنوان انرژی پاک جایگزین مناسبی برای سوختهای فسیلی باعثکاهش اثرات مضر زیست محیطی ناشی از آن خواهد بود، ادامه داد: از این گاز می‌توان در موارد بسیاری استفاده کرد که علاوه بر آنکه موجب درآمد زایی خواهد بود با جمع آوری آن مانع ورود گاز متان به محیط شده و اثرات زیست محیطی آن کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: ضایعات کارخانه کمپوست اصفهان با حجمی معادل ۳۰۰ تن در روز و با انرژی حرارتی مناسب، پتانسیل قابل ملاحظه‌ای جهت استحصال انرژی و احداثنیروگاه برقی به ظرفیت حدود ۷.۵ مگاوات را داراست.

باجول با بیان اینکه مطالعه پایه این پروژه در حال انجام است و مرحله اول احداثآن در شرق شهر اصفهان تا ۲ سال آینده مورد بهره بردای خواهد گرفت، افزود: برق تولیدی از این نیروگاه با رعایت کلیه الزامات زیست محیطی به عنوان انرژی پاک جایگزین مناسبی برای سوختهای فسیلی و باعثکاهش اثرات مضر زیست محیطی ناشی از آن خواهد شد.

باجول افزود: در حال حاضر تعداد ۳۵ دستگاه کامیونت ایسوزو جهت جمع آوری مواد بازیافتی در سطح شهر به صورت مکانیزه و ۶۰ خودرو انواع وانت(نیسان و پیکان) و تعداد ۲۰۰ دستگاه موتور سه چرخ وظیفه جمع آوری مواد بازیافتی در سطح شهر را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: به طور کلی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با جمع‌آوری روزانه ۱۶۰ تن مواد بازیافتی از پسماندهای شهری، رتبه نخست را در میان کلان‌شهرهای کشور به خود اختصاص داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز