خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بازرسی اداره کل کار اصفهان:

کارگران در حادثه دیروز اصفهان تقصیری نداشتند

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۴۷۴

«در ساختمانی که سقوط اتاق آسانسور منجر به مرگ کارگران شد هیچ وسیله‌دیگری برای جابجایی کارگران وجود نداشته است / دستگاه کنترل بالابر برخلاف مقررات در داخل اتاق مسافران جاسازی شده بود / بعید است که کارفرما از این ماجرا بی خبر بوده باشد».

به گفته رئیس اداره بازرسی سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان مستندات موجود نشان می‌دهد که درحادثه روز گذشتهسقوط آسانسور حامل کارگران قصوری متوجه کارفرماست.

«امیر مسعود حاجی‌رستم» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: اطلاعات بدست آمده بیانگر آن است که در ساختمانی که حادثه روز گذشته بلورا کشاورز اصفهان اتفاق افتاد برای جابجایی کارگران هیچ وسلیه دیگری غیر از بالابر حمل بار وجود نداشته است.

این مقام دولتی افزود: بررسی کار‌شناسان اداره بازرسی سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نشان می‌دهد که از قبل حادثه در این ساختمان یک دستگاه بالابر ویژه حمل مسافر نصب شده بود و با وجود آنکه به نظر می‌رسد برای استفاده از آن نبایدهیچ نقص فنی وجود داشته باشد اما برق آن به دلایل نامشخص قطع شده‌است.

به گفته حاجی رستم همچنین مشاهدات بازرسان اداره کار حاکی از آن است که دستگاه کنترل بالابری که در جریان حادثه دیروز سقوط کرده است از قبل حادثه بصورت دستی و برخلاف مقررات ایمنی در داخل اتاقک بار نصب شده بود.

این مقام دولتی در توضیح علت حادثه گفت: از قرار معلوم در ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه دیروز کارگران به قصد خوردن ناهار و خواندن نماز سوار آسانسور ویژه حمل بار می‌شوند و حتی در میان طبقات نیز تعدادی به جمع آنها اضافه می‌شوند اما در نهایت کابل اتصال آسانسور یاد شده بدون آنکه پاره شود در فاصله طبقات ۶ تا ۹ از قرقره نگهدارنده اتاقک جدا شده و این حادثه اتفاق می‌افتد.

به گفته این مسئول اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطابق اطلاعات موجود آسانسور مورد استفاده دست کم قادر به حمل یک و نیم تن بار بوده است و با توجه به اینکه وزن مجموع کارگرانی که سوار آن بوده‌اند در نهایت به ۶۵۰ کیلو گرم می‌رسیده است نمی توان گفت که علت حادثه اضافه بار بوده است.

وی همچنین در مورد اظهارات یک کارشناس فنی مبنی بر اینکه بطور معمول پیمانکاران نصب و کنترل کننده آسانسورهای معمولا با غیر فعال کردن قطعه Loud Cell(هشدار دهنده اضافه بار) باعثتسریع در روند استهلاک بالابر می‌شوند گفت: این اشکال در مورد آسانسورهای حمل مسافر وجود دارد اما در مورد آسانسورهای حمل بار که در آن اصولا نباید انسانی سوار از قطعه مود نظر معمولا استفاده نمی‌شود.

وی بایادآوری اینکه طبق مقررات ایمنی در بالابرهای ویژه حمل بار باید دستگاه‌های کنترل بالابر باید در جایی بیرون از اتاقک حمل بار نصب شوند گفت: وجود دستگاه کنترل در داخل اتاق حمل بار نشان می‌دهد که برخلاف قانون از این بالابر برای حمل انسان نیز استفاده می‌شده است و چون بعید است که کارگران شاغل در این ساختمان در حال ساخت بصورت سرخود اقدام به چنین کاری کرده باشند به احتمال قوی در جریان حادثه یاد شده کارفرما نیز مقصر بوده است.

رئیس اداره بازرسی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی بایادآوری اینکه در پروژه ساختمانی که حادثه روز گذشته اتفاق افتاده است در حال حاضر ۱۵ بلوک ۱۶ طبقه‌ای در حال ساخت هستند افزود: بازرسی به عمل آمده نشان می‌دهد که تنها در بلوک یاد شده از بالابر ویژه حمل بار برای جابجایی مسافر استفاده می‌شده چنانچه در سایر بلوک‌های ساختمانی برای تردد کارگران بالابرویژه حمل مسافر قابل استفاده بوده و در دستگاه کنترل سایر بالابرهای حمل بار طبق استاندارد ساخت کارخانه در بیرون اتاقک قرار دارند.

وی در عین حال افزود: از آنجا که به دلیل نوع حادثه گزارش اداره بارزسی دارای اهمیت قضایی بیشتری شده است در حال حاضر از مالک، پیمانکار، مهندسان ناظر و مسئول ایمنی پروژه و حتی شرکت سازنده و نصب کننده بالابر خواسته‌ایم تا مستندات و گزارش‌های خود را تحویل دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز