خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می دهد؛

نگاهی به عملکرد خانه مطبوعات قزوین در آستانه انتخابات پنجم / خانه از پای بست ویران است

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۳۷۰

خبر برگزاری دور پنجم انتخابات خانه مطبوعات استان قزوین در حالی رسانه ای می‌شود که تاکنون این خانه نتوانسته در ادوار مختلف به اولین و اساسی ترین نیازهای جامعه رسانه ای استان که پایش آمار جامعه فعالان آن است؛ دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، این روزها خانه مطبوعات استان قزوین نه تنها ملجا و سرپناهی برای اهالی رسانه قزوین نبوده، بلکه فرصتی بوده تا منصوبین هر دوره با توجه به امتیازات و فرصت های ویژه ای که از این انتصاب نصیب‌شان می‌شود از این نمد به دنبال کلاهی برای خود باشند.   

قطع به یقین ایجاد این دست تشکل‌ها می‌توانست در صورت همگرایی اعضا؛ فرصت مغتنمی برای ارتقای سطح علمی، آموزشی و رفاهی و امثالهم باشد که متاسفانه در ادوار گذشته نه تنها محقق نشد؛ بلکه نقطه افتراق تازه ای برای جامعه ای شد که به دلیل گستردگی کمتر فرصتی برای هم اندیشی و تضارب آرا داشتند.

دور شدن از اهداف اساسنامه

سال 1383 با نشستن محمدحسین شفیعی‌ها بر کرسی فرهنگ استان، زمزمه ها برای شکل گیری خانه مطبوعات قزوین شنیده شد و بعد از تشکیل تیمی با حضور برخی از چهره‌های نام آشنا و پیشکوست مقرر شد تا اساسنامه ای با هم اندیشی تعدادی از حقوق دانان استان نوشته شود و به این ترتیب اولین دوره خانه مطبوعات استان بعد از تشکیل چندین خانه در کشور از این دست شکل گرفت.  

اساسنامه ای که در آن، خانه مطبوعات بایستی حافظ منافع اعضای آن باشد و با کنترل و نظارت بر رسانه ها از شان فرهنگی آنها مراقب کند.

اساسنامه ای که بعدها با حفظ 80 درصد متن آن به عنوان اساسنامه کشوری مصوب و برای استان ها لازم الاجرا شد.

نگاهی به عملکرد خانه مطبوعات قزوین در آستانه انتخابات پنجم / خانه از پای بست ویران است

حالا به گفته سید عبدالعظیم موسوی از اولین چهره هایی که ناظر بر روند شکل گیری خانه مطبوعات قزوین بود؛ امروز خانه مطبوعات فاصله زیادی با معیارها و مقیاس های آن روزها دارد.

به اعتقاد مدیر مسئول روزنامه ولایت برخلاف تلاش‌های دوره های اول و دوم، سیاست پا به خانه مطبوعات گذاشت و خانه مطبوعات که قرار بود پناهگاهی امن برای اهالی بی پناه رسانه باشد، به مرکزی برای دستیابی به قدرت بدل شد و جریان های سیاسی برای رسیدن به مقاصد خود بر صندلی آن تکیه زدند و همین موضوع خانه را از اصول اولیه اش دور کرد.

به زعم موسوی توقع برگزاری جشنواره، رسیدگی به معیشت خبرنگاران، بیمه و مسکن خبرنگاران به امکانات و ظرفیت افراد منتصب بستگی دارد لذا بررسی عملکرد آنها بدون درک این موارد غلط است.

کرونا مانع پایش جامعه رسانه استان

حالا به گفته مدیر خانه مطبوعات استان انتخابات دوره پنجم-این خانه با 402 عضو-که هنوز پایش نشده اند قرار است آبان ماه سال جاری با شش ماه تاخیر برگزار شود؛ تاخیری که به گفته هادی درزی رامندی به علت تغییرات در اساسنامه و برگزاری مجمع و... است.

نگاهی به عملکرد خانه مطبوعات قزوین در آستانه انتخابات پنجم / خانه از پای بست ویران است

هر چند به اعتقاد این عضو هیات مدیره پایش خبرنگاران به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاده است؛ ولی پایش رسانه های استان انجام شده و نزدیک به 20 رسانه استان مشمول ماده 16 قانون مطبوعات شده اند.

وی با اشاره به اجرای طرح پایش خبرنگاران نیز گفت: این طرح همچون طرح پایش رسانه‌های استان با همکاری اهالی رسانه بزودی اجرا خواهد شد.

بهره برداری های سیاسی مانع تحقق رسالت خانه مطبوعات

به اعتقاد یکی پیشکسوتان جامعه رسانه استان دلیل اصلی ناکارآمدی خانه مطبوعات جدی نگرفتن جایگاه این خانه نزد اهالی رسانه است.

محمدرضا جباری گفت: تا زمانی که خبرنگاران جایگاه خانه مطبوعات را جدی نگرفته و به آن بی تفاوتند و در انتخابات مشارکت مطلوبی نداشته باشند و تا زمانی که هیچ کنترلی در تعداد افراد منتسب به رسانه‌ها در هنگام رای گیری وجود ندارد، بدون شک هر رسانه و هر گروهی که بتواند افراد بیشتری از جناح خود را در رای‌گیری بسیج کند می تواند فرد مورد نظر خود را در این مکان بنشاند.

نگاهی به عملکرد خانه مطبوعات قزوین در آستانه انتخابات پنجم / خانه از پای بست ویران است

وی با انتقاد از بهره‌برداری‌های سیاسی در این سال‌ها خاطرنشان کرد: مادامی که خانه مطبوعات موقعیتی برای بهره برداری سیاسی و پر کردن رزومه برای افراد شود؛ حتما نمی تواند به رسالت اصلی خود عمل کند.

بدون شک تاکنون این خانه نتوانسته در مسیر اهداف واقعی و صنفی حرکت کرده و رضایت اهالی رسانه را جلب کند.

جباری، انتخابات لیستی و هدفمند در دوره‌های گذشته را از دلایل دور شدن اهداف اساسنامه برشمرد و تصریح کرد: اعتقادی به عنوان انتصاب ندارم ولی وقتی شما با هدف و برنامه و هدایت هدفمند نیرو و مهندسی کار به دنبال تصاحب آرا باشید بر این نوع انتخاب ایراد وارد است.  

وی افزود: باید با درک درست شرایط کنونی و نگاهی به عملکرد خانه در ادوار گذشته از سوی مجموعه اهالی رسانه در این نوع سپردن مسئولیت خانه مطبوعات که معمولا به صورت احساسی، سیاسی و یا لجبازی با افراد خاصی بوده که نه دغدغه و نه فرصت و نه نیت خدمت دارند تجدید نظر کرده و با دعوت از افراد توانمند، باتجربه، دلسوز و غیر سیاسی برای نامزدی در ریاست خانه مطبوعات یک بار هم شده در جهت تقویت جایگاه خانه مطبوعات و پرداختن به مشکلات، دغدغه ها و مطالبات این گروه نجیب اقدام کرد.

خانه مطبوعات ناتوان از تحقق کوچکترین مسائل

سردبیر هفته نامه نگاه قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در قزوین با انتقاد از عملکرد این خانه در ادوار گذشته گفت: از ابتدای راه بنا بود خانه مطبوعات به محلی برای حل مشکلات خرد و کلان خانواده مطبوعات بدل شود، اما در میدان عمل اتفاق ویژه‌ای نیفتاد و خانه‌ای که قرار بود دست روزنامه نگاران را بگیرد نتوانست به ایده آل ها دست یابد.

رکسانا رضایی با ابراز تاسف از روند نزولی عملکرد خانه مطبوعات اظهار داشت: روند نزولی عملکرد خانه مطبوعات با گذر زمان شیب بیشتری گرفته و هر دوره شاهد هستیم که اوضاع نسبت به گذشته بدتر هم شده است.

نگاهی به عملکرد خانه مطبوعات قزوین در آستانه انتخابات پنجم / خانه از پای بست ویران است

این یک واقعیت است که خانه در تحقق کوچک‌ترین مسائل جامعه رسانه ای ناتوان بوده و جدا از مباحثی همچون تکریم جایگاه اهالی رسانه، آموزش و پیگیری امور رفاهی و بیمه خبرنگاران و... حتی برای حضور خبرنگاران در رویدادهای خبری نتوانسته یک طرح خالی از اشکال ترسیم کند.

وی با بیش از  20 سال سابقه کار در عرصه رسانه های استان یادآور شد: آنچه مبرهن است اینکه درهای باز از یک سو و روزمرگی و بی اعتنایی اهالی خانه از سوی دیگر سبب شده تا شاهد رشد بی قید و شرط افرادی باشیم که بدون هیچ آموزش و پیش‌درآمدی لقب خبرنگار را برای خود دست و پا می‌کنند و این خانه مطبوعات است که در اوج انفعال هیچگونه اقدامی در راستای بهبود اوضاع و تکریم و پاسداشت جایگاه رسانه انجام نمی دهد تا این حقیقت تلخ را بپذیریم که این خانه از پای بست ویران است.

خانه مطبوعات خانه ای برای خبرنگاران نیست

خبرنگار ایرنا در قزوین گفت: خانه مطبوعات قزوین را به معنای واقعی کلمه یک خانه نمی‌دانم، چون یک خانه باید مأمن و پناهگاهی برای افراد باشد، اما خانه مطبوعات قزوین فاقد این ویژگی است و افرادی مثل من همیشه پشت در این خانه بوده‌اند.

میثم ماله میر افزود: الان مدت ۶ سال است که به صورت مستمر در این استان گزارش می‌نویسم، خبر تهیه می‌کنم و در اکثر نشست‌های مسئولان حاضر می‌شوم تا پوشش خبری انجام دهم، اما هرگز موفق نشدم عضو خانه مطبوعات شوم و یا از پوشش بیمه استفاده کنم، هیچ‌کدام از روسای ادوار خانه مطبوعات یکبار با من تماس نگرفتند تا جویای احوال من باشند، به نظرم با این دلایل دیگر به کار بردن واژه خانه بی‌معنی است.

نگاهی به عملکرد خانه مطبوعات قزوین در آستانه انتخابات پنجم / خانه از پای بست ویران است

وی اضافه کرد: شرایط قانونی در این خانه به نحوی بوده که عضویت در آن مثل رد شدن از هزارتوی مارپیچ است، مدیر خانه مطبوعات به من گفت که برای عضویت در این خانه باید تحت پوشش یک رسانه باشم ، اما به لطف مدیران مسئول هیچ‌کس در استان قزوین حاضر نشد برای بیمه کردن من اقدام کند!

ماله میر با بیان اینکه خانه مطبوعات باید دغدغه‌مند مطالبات صنفی خبرنگاران باشد، اظهار داشت: مدیر خانه مطبوعات باید برای گرفتن حقوق اولیه خبرنگاران فریاد بزند، بیانیه صادر کند و حتی اگر لازم شد در تمام نشست‌های استانی مقابل مسئولان بایستد و خشم فروخفته خبرنگاران را از بی‌عدالتی و تبعیض  نمایان سازد، اما چنین روحیه‌ای تاکنون در بین مدیران خانه مطبوعات وجود نداشته است.

این خبرنگار به نقش منفعلانه نمایندگان مجلس در قزوین نسبت به امورات خبرنگاران اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچ کدام از نمایندگان استان قزوین تاکنون برای احقاق حقوق خبرنگاران اقدام عملی و موثری نداشته‌اند، با قوانین موجود فقط باید شاهد پایین آمدن جایگاه خبرنگاران باشیم، قوانین باید عوض شود و این وظیفه نمایندگان خانه ملت است.

ماله میر خاطرنشان کرد: از نظر من فرآیند انتخابات در خانه مطبوعات مانند تمام کارهای دیگر فرمالیته و خارج از عقلانیت است، چون فقط اعضای خانه حق رای دارند و متاسفانه در هر دوره شاهد لابی‌های متعدد سیاسی برای دستیابی به کرسی ریاست در این خانه هستیم.

لیست های یک شبه را شفاف سازی کنید

یکی دیگر از این خبرنگاران استان که این روزها در یک جابه جایی پر سر و صدا از کار بیکار شده گفت: متاسفانه برای من و سایر خبرنگاران استان  به درستی مشخص نیست این ۴۰۲ نفری که گفته می‌شود عضو خانه مطبوعات هستند چه کسانی هستند چرا در آستانه انتخابات خانه فعالان رسانه‌ای استان قزوین که به مراتب کمتر از این تعداد هستند به یکباره به ۴۰۲ نفر افزایش یافتند.

نگاهی به عملکرد خانه مطبوعات قزوین در آستانه انتخابات پنجم / خانه از پای بست ویران است

زینب کلهر افزود: شورای مرکزی خانه مطبوعات موظف است قبل از برگزاری انتخابات و برای رفع شبهات در خصوص تعداد اعضای خانه مطبوعات، لیست کاملی شامل نام خبرنگار به همراه سمت و نام رسانه را در وبلاگ رسمی خانه مطبوعات در معرض دید همگان قرار دهد تا از این طریق خود را از سیاسی کردن جایگاه خانه مبرا کند.

وی با اشاره به انفعال خانه مطبوعات در برخی اتفاقات صورت گرفته در ماه های اخیر برای اهالی رسانه و رسانه های مطرح استان گفت: برگزاری یک انتخابات بدون شائبه و عاری از هرگونه شائبه حقوقی انتظار به حق جامعه مطبوعاتی استان است که در صورت برپایی انتخابات سالم می توانیم به بهبود شرایط برای آینده امیدوار باشیم.

پایش خبرنگاران در آستانه انتخابات خانه

ساماندهی‌جامعه خبری، توجه به معیشت خبرنگاران در روزهای سخت اقتصادی، حمایت از چهره‌های رسانه‌ای، توجه به بیمه، مسکن و در نهایت حفظ شان رسانه از مطالبات جدی و به حق روزنامه نگارانی است که بیش از 17 سال با وجود داشتن خانه‌ای به اسم خود، احساس بی‌پناهی دارند  و در بین پارادوکس‎های شعاری و رفتاری بالا نشین های این خانه گرفتارند.

نگاهی به عملکرد خانه مطبوعات قزوین در آستانه انتخابات پنجم / خانه از پای بست ویران است

و نکته جالب این روزهای بی‎سروسامان آنکه، پایش جامعه رسانه استان که قرار بود در این 17 سال به سرانجام برسد؛ باز به بزنگاه انتخابات موکول شده تا خودی و ناخودی ها برای رسیدن به لیست های مقبول غربال شوند و خانه ای که قرار است صنفی باشد باز بوی تند سیاست به خود بگیرد و مسئولانش به جای رسیدگی به امور محوله در دامپروری های استان به دنبال امور شخصی و شغلی خود باشند.

گزارش : سیدمصطفی جعفری

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز