خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

احداث جاده شهداد - نهبندان بدون کارشناسی/ انتقاد از نمایندگان مجلس برای حل مشکل آب کرمان/ احیای قنات‌های استان به مراتب حیاتی‌تر از دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۹۷۴

کارشناس‌رسمی تأمین آب استان کرمان با بیان اینکه احداث جاده شهداد - نهبندان کارشناسی نبوده است، گفت: این جاده در مسیر سیلاب قرار دارد و در بارندگی های شدید دو سال اخیر و جاری شدن سیلاب به سوی شهداد هم شاهد تلفات انسانی بودیم و هم جاده به طور کامل مسدود شد و به زیر آب رفت.

حسن اشرف گنجوئی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: با توجه به میزان بارش‌های امسال، تشکیل دریاچه‌ها در کلوته های شهداد استان کرمان بین اهالی منطقه سر و صداهای زیادی کرد اما هیچگونه تحقیق و بررسی کارشناسی در ارتباط با چگونگی تشکیل این دریاچه ها صورت نگرفت و تنها در سطح رسانه‌های محلی باقی ماند در حالیکه با مهار این دریاچه ها که از آب سیلاب ها تشکیل شده بود می توانست مشکلات کمبود آب منطقه را جبران کند.

اشرف گنجوئی: چرا باید موضوع کم آبی دریاچه ارومیه آنقدر رسانه ای شود که هم از داخل کشور و هم از خارج آنقدر فشار بیاورند تا این دریاچه دوباره احیا شود ولی موضوع احیای قنوات استان کرمان و به خصوص بخش شهداد و اندهجرد که به مراتب حیاتی تر از دریاجه ارمیه است نادیده گرفته می شود و کوچکترین اهمیتی به این موضوع نمی دهند.

وی افزود: مناطق کوهستانی که در  زرند قرار دارند بخشی از سیلاب های شان از طریق آبراه ها و رودخانه‌های فصلی به سمت راور و مناطق کوهستانی هدایت می شوند. در فاصله 4 کیلومتری شهر راور دره ای وجود دارد که به کلوته های شهداد منتهی می‌شود و دبی سیلاب ها در این منطقه بالا است. همه این روان آب‌ها از دره‌های مختلف به خصوص از دره دهنه غار به کلوته های شهداد هدایت می شوند.

هدایت سیلاب ها به سمت کلوته های شهداد

اشرف گنجوئی ادامه داد: اختلاف ارتفاع کوهستانی زرند 900 تا 2 هزار و 500 متر نسبت به سطح دریا است که این ارتفاع شرایطی ایجاد می‌کند که همه سیلاب ها به سرعت به طرف کلوت های شهداد، خود شهداد و کویر مناطق اطراف هدایت شوند. به همین دلیل تمامی آب های زیر زمینی و زه آب‌ها جهت حرکت شان به سمت این کلوته هاست.

عدم استفاده بهینه از سیلاب ها برای تغذیه قنوات

این کارشناس رسمی تامین آب استان کرمان عنوان کرد: کلوته های شهداد از دو ویژگی برخوردارند؛ یکی آب‌های زیر زمینی که با توجه به اختلاف ارتفاع آب به این نقطه سرازیر می شوند و دیگری سیلاب هایی که با توجه به شیب حوزه های آب ریز از مناطق کوهستانی به کلوته ها منتهی می‌شوند. متاسفانه طی سال‌های متمادی از  سیلاب ها در جهت جریان شان به طرف کلوته ها با ایجاد سد خاکی، انحراف آب و سیستم پخش سیلاب اقدامی در جهت تغذیه قنوات و آب سفره های زیر زمینی صورت نگرفته است.

جاده سازی در مسیر سیلاب بدون اصول کارشناسی

وی با اشاره به اینکه بدون بررسی کارشناسی از وضعیت جریان آب های سطحی و آب های زیرزمینی که به کلوته های شهداد منتهی می شوند، اقدام به جاده سازی در این منطقه شده است، افزود: بین شهداد - نهبندان محوری با هزینه های زیاد ایجاد کردند که از مرکز زه آب ها و سیلاب ها می گذرد. این جاده در دوران خشکسالی مشکلی ایجاد نمی کند اما در بارندگی های شدیدی که در 2 سال اخیر شکل گرفت و با جاری شدن سیلاب به سوی شهداد هم تلفات انسانی داشت و هم جاده به طور کامل مسدود و به زیر آب فرو رفت. به جای بررسی مشکل و چاره اندیشی برای آب ناشی از سیلاب و کاربردهای اساسی در امر تغذیه قنات ها و سفره‌های زیر زمینی باز هم به فکر تامین اعتبار برای بازسازی جاده هستند که معلوم نیست با بارندگی بعدی چه خسارت تازه ای به بار بیاید.

اشرف گنجوئی تصریح کرد: به دلیل هدایت سیلاب ها به منطقه شهداد دریاچه هایی ایجاد شد که برد تبلیغاتی زیادی داشت و همه در کنار این دریاچه ها عکس یادگاری گرفتند ولی یکبار از مسئولان وزارت نیرو درخواست نشد که به منطقه بیایند و از نزدیک علت ایجاد این دریاچه ها را جویا شوند چرا که این امکان وجود داشت که با این آب و با احیای چاه ها و قنات های منطقه از مهاجرت روستاییان جلوگیری کرد و رونق و آبادانی را به منطقه بازگرداند.

اشرف گنجوئی: بین شهداد- نهبندان محوری با هزینه های زیاد ایجاد کردند که از مرکز این زه آب ها و سیلاب ها می گذرد . این جاده در دوران خشکسالی مشکلی ایجاد نمی کند اما در بارندگی های شدیدی که در 2 سال اخیر شکل گرفت و با جاری شدن سیلاب به سوی شهداد هم انسانی تلفات داشت و هم جاده به طور کامل مسدود و به زیر آب فرو رفت. به جای بررسی مشکل و چاره اندیشی برای آب ناشی از سیلاب و کاربرد های اساسی در امر تغذیه قنات ها و سفره های زیر زمینی باز هم به فکر تامین اعتبار برای بازسازی جاده هستند که معلوم نیست با بارندگی بعدی چه خسارتی به بار بیاید.

وی گفت: همیشه وقتی اسمی از کرمان به میان می آید همه تصورشان شهری خشک و بدون آب است و بیشتر ذهن به سوی کویر لوت کشیده می شود. در حالی که اگر برنامه ای اصولی وجود داشته باشد و تنها بخشی از سیلاب مناطق کوهستانی شهر کرمان از جمله نسک، گلباف، سیرچ، جوشون، فوسک، چهارفرسخ و کوهپایه دران برای مصارف کشاورزی و ذخیره آب های زیرزمینی مورد استفاده قرار گیرد می توان منطقه شهداد و اندوهجرد که بهترین مرکبات و خرما را دارد به بهترین شکل ممکن برای بهره برداری کشاورزی استفاده کرد و چرخه کار و تولید را به این مناطق بازگرداند.

مسیر چهار فرسخ بهترین مکان برای ایجاد پخش سیلاب

این کارشناس رسمی تامین آب استان کرمان اضافه کرد: در مسیر چهار فرسخ تا شهداد یک پهنه بسیار گسترده وجود دارد که شرایط مناسبی برای سیستم های پخش سیلاب دارد که می‌تواند تمامی قنوات و چاه‌های شهداد را تغذیه کند. قنواتی که قرن ها در این مناطق وجود دارند و متاسفانه هیچ تغییر و تحولی برای بهبود وضعیت‌شان انجام نمی شود.

مرمت قنات های کرمان را به مسئولان یزد محول کنید

اشرف گنجوئی عنوان کرد: بارها در جلسات حوزه آب استان از مسئولان خواسته ام که مرمت قنوات استان کرمان را به استان یزد محول کنید. چرا که مسئولان دلسوز این استان با احیای قنات‌ها آنها را مورد بهره برداری مناسب قرار داده و در سطح کشوری حرفی برای گفتن در این زمینه دارند و حتی برای قنوات استان یزد دفتر بین المللی راه اندازی کرده اند و از کارشناسان روز دنیا برای این امر کمک می‌گیرند.

موضوع کمبود آب کرمان به مراتب حیاتی تر از دریاچه ارومیه است

وی گفت: چرا باید موضوع کم آبی دریاچه ارومیه به حدی رسانه ای شود که هم از داخل کشور و هم از خارج فشار بیاورند تا این دریاچه دوباره احیا شود ولی موضوع احیای قنوات استان کرمان و به خصوص بخش شهداد و اندهجرد که به مراتب حیاتی‌تر از دریاجه ارمیه است نادیده گرفته می شود و کوچکترین اهمیتی به این موضوع نمی دهند.

انتقاد از نمایندگان مجلس در حل کمبود آب کرمان

اشرف گنجوئی با انتقاد از نمایندگان مجلس در بحث رسیدگی به موضوع کمبود آب استان کرمان، عنوان کرد: در دوره تبلیغات انتخاباتی مدام می گویند حتما به این موضوع خواهند پرداخت ولی به محض اینکه پای شان به مجلس می رسد همه چیز را فراموش می‌کنند. 

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز