خبرگزاری کار ایران

مدیرکل نوسازی و تجهیز استان هرمزگان:

مناطق آزاد استان در کمک به مدرسه سازی کوتاهی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۸۵۰

به گفته مدیرکل نوسازی و تجهیز استان هرمزگان، مناطق آزاد استان در امر کمک به مدرسه سازی کوتاهی می کنند.

 به گزارش ایلنا از بندرعباس، مجموع کمک منطقه آزاد قشم برای ساخت و تجهیز مدارس حدود دو میلیارد تومان بوده که این مبلغ را در واقع  می توان صفر در نظر گرفت، اوضاع در منطقه آزاد کیش بهتر نیست و این مجموعه بیشتر در ساخت مدارس غیر انتفاعی همکاری داشته است نیاز به یادآوری است که کیش تنها شهر پولدارها نیست و مردم محلی و کم تر برخوردار نیازمند مدارس دولتی هستند.

وجود مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در هرمزگان این استان را به یکی از مهمترین پایگاه های اقتصادی کشور تبدیل کرده است که شهروندان آن انتظار دارند جز تراکم جمعیت، تورم، آسیب های اجتماعی، آلایندگی های زیست محیطی و غیره، از مزایای این مناطق نیز بهره مند شوند.

با نگاه اجمالی به تعداد افرادی که به واسطه این بنگاه های صنعتی و مناطق تجاری از سایر استان ها به هرمزگان نقل مکان کرده اند در خواهیم یافت که تا چه میزان این مناطق در تشکیل جمعیت استان موثر بوده اند با این اوصاف توقع زیادی نیست اگر بخواهیم صنایع و مناطق تجاری در فراهم آوردن زیر ساخت های شهری، خدماتی و رفاهی برای این جمعیت و شهروندان استان همکاری داشته باشد.

یکی از مهمترین زیرساخت های مورد نیاز استان احداث و ساخت مدرسه و فضای آموزشی است که تا این لحظه بنگاه های اقتصادی و صنعتی به ویژه مناطق آزاد تجاری کارنامه درخشانی از خود به جا نگذاشته اند.

واقع شدن منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در مرکز استان باعث شده تا توجهات معطوف به صنایع فعال در این منطقه باشد حال آنکه باید پرسید منطقه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان تا چه اندازه در ایفای مسئولیت های اجتماعی خود موفق بوده است،  چند مدرسه و فضای آموزشی به همت و هزینه این بنگاه بزرگ اقتصادی و صنعتی ساخته و در اختیار شهروندان هرمزگانی قرار گرفته است، آیا نباید این غول صنعتی چیزی جز آلایندگی برای ساکنین منطقه به ارمغان آورد؟

 «سید فخر الدین هاشمی» مدیرکل تجهیز و بازسازی مدارس استان هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی و صنعتی مستقر در استان برای ساخت و تجهیز مدارس تشریح کرد:  بنگاه‌های اقتصادی و صنایع  که در سطح استان فعال هستند تا حدودی در امر مدرسه سازی مشارکت داشته‌اند و از بالغ بر یک‌ سال پیش که استاندار این مسئله را مطرح و صنایع را ملزم به مشارکت در امر ساخت و تجهیز مدارس دانست به صورت جدی به این امر ورود کردند.

 وی ادامه داد: صنایع استان در ساخت ‌پنج فضای آموزشی با اعتبار ۳۷ میلیارد تومان مشارکت کردند و هشت مدرسه و فضای آموزشی دیگر در استان در حال ساخت است که تلاش می شود مشارکت این بنگاه ها افزایش پیدا کند.

ظرفیت صنایع و توقعات مردم از آنها برای اجرای مسئولیت اجتماعی بسیار بیشتر از آنچه است که تا این لحظه انجام شده است زیرا گستردگی صنایع  بخش قابل توجهی از جمعیت بندرعباس بخصوص شاغلان استان را به خود اختصاص داده است و علاوه بر این شهروندان توقع دارند چیزی فراتر از آلودگی نصیب مردم استان از صنایع باشد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان هرمزگان تصریح کرد: با صنایع رایزنی کردیم تا در ساخت هنرستان هایی برای پرورش نیروی کار مورد نیاز در حوزه های مختلف از جمله جوشکاری، برق کار و غیره مشارکت کنند تا خروجی این مدارس نیروی کار متخصص و ماندگار در استان باشد که این مسئله هم باعث تامین نیروی کار مورد نیاز صنایع خواهد شود و رضایت مردم و اشتغالزایی برای نیروی بومی را به همراه خواهد داشت.

هاشمی ادامه داد: همانطور که گفته شد صنایع مستقر در غرب بندرعباس و منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس تا حدودی در ساخت مدارس مشارکت داشته اند اما خود شرکت منطقه ویژه تا به حال به این مسئله ورود نکرده است، منطقه ویژه انرژی بر پارسیان نیز از این قاعده مستثنی نیست و تنها کمک هایی در بخش تجهیزات مدارس ارائه داده و در حوزه مدرسه سازی ورود نکرده است منتهی در این خصوص با فرماندار پارسیان جلسه ای برگزار شد که پای منطقه ویژه پارسیان را به حوزه مدرسه سازی باز کنیم اما تا این لحظه  اقدامی انجام نشده است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان هرمزگان با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری کیش و قشم واقعا در حوزه مدرسه سازی کم کاری کرده اند و اقداماتی که  انجام داده اند ناچیز است، افزود: مشارکت منطقه آزاد کیش در امر مدرسه سازی به همکاری در بخش واگذاری زمین به یک سری افرادی که قصد ساخت مدرسه غیر دولتی و غیر انتفاعی را داشتند بوده است.

وی اضافه کرد: در بحث مدارس دولتی شاید بتوان به مشارکت در یک یا دو پروژه مدرسه سازی اشاره داشت که این میزان مشارکت نسبت به نیاز آن منطقه قابل قبول نیست که تقاضا داریم از مدیریت این منطقه که وارد عمل شده و در راستای مرتفع سازی نیازهای شهروندان گام بردارند تا مردم این منطقه آنچنان که شایسته نام و آوازه منطقه آزاد کیش است از امکانات و خدمات آموزشی بهره مند شوند.

سید فخرالدین هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به مناطق و روستاهای محرومی که در این جزیره وجود دارد طبق آمار چهارمین شهرستان محروم استان است، انتظار مشارکت منطقه آزاد در امر ساخت مدارس و ایجاد زیر ساخت ها بسیار فراتر از آنچه تا این لحظه اتفاق افتاده است که این مسئله برای منطقه آزاد کیش نیز صدق می کند و این مناطق باید خیلی بیشتر از امروز برای مشارکت در این امر تلاش کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز