خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

تشکیل کارگروه تخصصی گیاهان دارویی استان خراسان رضوی/ توجه به بازاریابی و مسائل فنی برای جلوگیری از وقت و هزینه

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۶۱۲

مدیر عامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی از تشکیل اولین کارگروه تخصصی گیاهان دارویی با هدف رونق کشت اصولی، بازارمحور و صادرات محور گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی خبر داد.

پریسا مردانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در مشهد گفت: این کارگروه تخصصی با موضوع بحث و بررسی در خصوص نیازهای تحقیقاتی و شناسایی و استفاده از پتانسیل‌های آموزشی موجود در حوزه کشت، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی استان، ترویج و فراهم کردن زمینه های اشتغال و صادرات و همچنین بستر سازی برای ایجاد ارتباط و تعامل هم افزا بین نخبگان و سرآمدان حوزه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، بخش خصوص فعال در این حوزه و دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی استان تشکیل شد.

مدیر عامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی گفت: در این کارگروه بر تحقیقات بازارمحور، توجه به فاز تحقیقاتی و اجرایی، همکاری بین بخشی، استفاده از ظرفیت کارشناسان ترویج، استفاده از دانش بومی منطقه و جامعه دانشگاهی، آمایش سرزمینی، تمرکز بر کشت گیاهان دارویی بومی و برندسازی آنها، آموزش مرتع‌داران در خصوص کشت گیاهان دارویی و آشنایی آنها با گونه‌های گیاهی مجاز و ممنوع، ترسیم نقشه گیاهان دارویی و ایجاد زیرساخت های فرآوری گیاهان دارویی، تأکید می شود.

مردانی افزود: کشت گیاهان دارویی فرصت خوبی برای استان و به ویژه فارغ التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی است و ایجاد یک تشکل قوی در حوزه گیاهان دارویی خراسان رضوی با توجه به پتانسیل استان در حوزه گیاهان دارویی منجر به رویدادی بزرگ می شود که می تواند سهم بسیاری در حوزه اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان داشته باشد و در سایه‌ یک تشکل قوی می‌توانیم زنجیره ارزش بخصوص بخش بازار را فعال‌تر کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با راه اندازی زنجیره فرآوری گیاهان دارویی در زمینه های مختلف شامل دارویی، غذایی و آرایشی و بهداشتی، تولید گیاهان دارویی طوری باشد که ابتدا بفروشیم و بعد تولید کنیم، یعنی تولید براساس تقاضای بازار باشد.

مدیر عامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی افزود: در این کارگروه شناخت بازار و گونه‌های گیاهی سودآور مهم است و بخش‌ترویج و تیم فنی که در کارگروه گیاهان دارویی تشکیل می‌شود باید به این موضوع توجه کند تا از هدر رفت وقت و هزینه جلوگیری شود.

همچنین مردانی به چالش های موجود در کشت گیاهان دارویی از جمله بازار، فرآوری و تجارت، مکانیزاسیون اشاره کرد و افزود: در این شرایط انتخاب گونه‌های گیاهی که صرفه اقتصادی بالا و آب‌بری کمتری داشته باشند، حائز اهمیت است.

وی همچنین از تدوین دستورالعمل شیوه نامه کاشت، داشت و برداشت، نگهداری اصولی گیاهان دارویی و فرآیند های درنظر گرفته شده در حوزه فرآوری، روش های کنترل کیفیت گیاهان دارویی مطابق دستورالعمل های بین المللی و در نهایت بازارسازی و بسترسازی فروش دیجیتال در حوزه گیاهان دارویی در استان خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز