خبرگزاری کار ایران

رئیس دامپزشکی گناباد مطرح کرد:

عدم همکاری مجتمع‌های بزرگ دام با دامپزشکی برای واکسینه کردن دام‌ها/ گرمای هوا تب برفکی را کاهش می دهد

asdasd
کد خبر : ۹۰۳۱۹۰

رئیس دامپزشکی شهرستان گناباد گفت: مجتمع‌های دام سنگین در این شهرستان تا چند سال گذشته که واکسن‌ها به صورت رایگان بود از طرح واکسیناسیون دام ها استقبال می کردند ولی متاسفانه در حال حاضر که واکسینه دام برعهده خود دامداران است هیچگونه اقدامی انجام نمی دهند.

محمد رضا متقی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تب برفکی از جمله بیماری‌های بومی(اندمیک) کشور بوده و از گذشته این بیماری ویروسی دام‌های سبک و سنگین را در گیر و راهکارهایی جهت کاهش شیوع این بیماری در سطح کشور ارائه می‌شد.

وی ادامه داد: در آبان ماه 1398 با شیوع این بیماری در سطح استان خراسان رضوی تعداد زیادی از شهرستانهای استان به ویژه مناطق پرتراکم درگیر بیماری شد که در مجموع 25 شهرستان از 28 شهرستان استان دچار بیماری تب برفکی شدند.

وی افزود: در ابتدا طبق دستورالعمل شبکه دامپزشکی نامه به شرکت تعاونی ها و مراکز هدف همچنین فرمانداری شهرستان و ادارات ذیربط و دهیاران و شورای روستاها ابلاغ و با انتشار پیامک‌های هشدار دهنده در جهت افزایش آگاهی دامداران نسبت به ضدعفونی دامداری‌ها، واکسیناسیون دام‌ها و جلوگیری از خرید و فروش دام سنگین از جمله این آگاه سازی ها بود.

رئیس شبکه دامپزشکی گناباد گفت: در گناباد خوشبختانه به جز چند مورد از بزهای سانن و تلف شدن آنان بر اثر تب برفکی دام‌های سبک درگیر نشده و وضعیت بیماری در دام‌های سبک بسیار مطلوب بوده است و بزهای سانن هم به دلیل بازدهی زیاد در تولید و کاهش مقاومت بدن حیوان ممکن است این بیماری به آنها سرایت کند و بیشترین مورد تلفات در میان دام‌های سنگین بوده است.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون دام‌های سبک به صورت رایگان انجام می شود ولی بر اساس سیاستگذاری سازمانی دامپزشکی کشور واکسیناسیون دام‌های سنگین برعهده دامداران است و ما انتظار داریم مجتمع هایی که چندین میلیارد هزینه دام‌ سنگین آنهاست از واکسیناسیون دام‌ها آنهم با هزینه ای حدود 11000 تومان برای هر دام کوتاهی نکرده هر چند واکسیناسیون هم در کاهش تلفات دام‌ ها در برابر تب برفکی نسبی است و ممکن است با وجود انجام واکسینه باز هم دام‌ها درگیر شوند. البته میزان تلفات و شدت بیماری بسیار پایین است.

وی ضمن تاکید بر ضد عفونی مجتمع های دامداری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفت : آمار اداره دامپزشکی بر اساس دام‌های تلف شده ارائه شده و اداره بیمه دام‌های تلف شده و دام هایی که برای ذبح اجباری فرستاده می‌شوند را جزو آمار تلفات تب برفکی ارائه داده است که این تغییرات آماری به جهت کتمان شیوع تب برفکی از طرف دامپزشکی نبوده و ما تمامی تلاش خود را در کاهش این بیماری و طی جلسات با فرمانداری و ادارات و آگاه سازی و حتی بازدید از مجتمع ها انجام داده ایم و طبق بازدیدها آمار تلفات از مجتمع های تحت پوشش بیمه و مجتمع های دامداری آزاد به استان ارائه شده است.

متقی گفت :به دلیل خسارات سنگین وارده به دامداران گنابادی طی چند ماه اخیر و تلفات دام‌های سنگین ما جهت اخذ تسهیلات با استان مکاتباتی داشته ایم و مشکل اصلی در حال حاضر ارائه آمار خود اظهاری دامداران است که ممکن است یا کمتر یا بیشتر از حد ارائه شود.

وی گفت :هر چند اخذ تسهیلات برای دامداران در پایان باید به تایید شبکه دامپزشکی برسد ولی در حال حاضر و با وجود جو حاکم ،شیوع بیماری کرونا و تلفات تب برفکی انعکاس آمار بیش از حد فقط فضای را ملتهب و باعث افزایش نگرانی و استرس در میان دامداران و حتی مردم عادی میگردد.

رئیس شبکه دامپزشکی گناباد گفت : مجتمع هایی در گناباد با تعداد چشمگیری دام سنگین هستند که تا چند سال گذشته که واکسنها به صورت رایگان بوده از طرح استقبال کرده ولی متاسفانه در حال حاضر که واکسینه دام برعهده خود دامداران است هیچ گونه اقدامی انجام نشده و این کوتاهی نه تنها دامن‌گیر خود مجتمع که کل شهرستان را نیز با شیوع بیماری در گیر می‌کند.

وی در پایان ضمن تقاضا از دامداران در ارائه آمار درست و همکاری با اداره دامپزشکی شهرستان گفت: بارندگی‌های بی‌سابقه و افزایش رطوبت هوا نیز باعث شیوع بیشتر تب برفکی شد که امید است با نزدیک شدن به فصل گرما این بیماری ویروسی به پایان برسد و درحال حاضر هم در سطح استان و شهرستان گناباد تب برفکی رو به کاهش و کنترل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز