خبرگزاری کار ایران

کاظمی مطرح کرد:

وجود ۱۶۰ هزار بیمه شده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۰۹۱

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی گفت: این استان با ۵۱۵ هزار خانوار روستایی بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ رتبه اول کشور در این زمینه را دارد و با بیش از هفت هزار خانوار عشایری بیشترین جمعیت مشمول پوشش بیمه این صندوق را داراست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمود کاظمی در نشست‌خبری با اصحاب رسانه، گفت: صندوق بیمه اجتماعی‌کشاورزان، روستاییان و عشایر یکی از چهار صندوق پایه کشور است که زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی است، این صندوق جوان‌ترین صندوق بیمه اجتماعی در کشور است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۰ وقتی بحث تحقق اصل ۲۹ قانون اساسی و گسترش بیمه‌های اجتماعی در کشور بالا گرفت، از همین رو کارشناسان دریافتند یکی از خلاءهای نظام بیمه‌ای کشور، عدم گسترش بیمه در میان روستاییان و عشایر است به نحوی که بسیاری از ساکنان روستاها، کشاورزان و عشایر که سهم بالایی در تولید مواد غذایی کشور دارند، تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار نگرفته بودند.

وی افزوذ:به‌این ترتیب در اواخر این دوره، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با مصوبه مجلس و دولت تأسیس و این صندوق موظف به برقراری بیمه اجتماعی برای کشاورزان، روستاییان و عشایر شد.

کاظمی در ادامه گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به حوزه خدمات درمانی راه نیافته است، اما تعهدات بلندمدتی دارد که شامل مستمری پیری، از کارافتادگان و مستمری بازماندگان می‌شود.

وی افزود:وجه تمایز این صندوق، اختیاری بودن عضویت و تحت حمایت بودن دولت است که نقش کارفرما را ایفا می‌کند که در این زمینه باید به افراد اطلاع‌رسانی شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی با بیان اینکه در این صندوق همه‌ساله هشت سطح درآمدی تصویب می‌شود، اظهار کرد: گروه‌های هدف این صندوق شامل روستاییان، عشایر، کشاورزان غیر ساکن در روستا و مشاغل حوزه صنایع دستی، زنبورداران، قالیبافان، رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی می‌شود که افراد ۱۸ سال تا ۵۰ سال می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها در سطح استان عضو این صندوق شوند.

کاظمی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی بیشترین جمعیت روستایی را دارد، گفت: ۱۶۰ هزار بیمه شده در استان خراسان رضوی داریم که شهرستان‌های بجستان و سبزوار با ۶۱ درصد بیشترین ضریب پوششی و سرخس، باخرز و صالح‌آباد با ۱۸ درصد کم‌ترین ضریب پوششی را دارند.

وی تصریح کرد: این صندوق با ۱۴ سال سابقه، جوان‌ترین صندوق است اما افراد تحت پوشش آن مسن‌ترین افراد هستند که این موضوع، ضریب خطر محسوب می‌شود. در این صندوق هشت سطح درآمدی داریم که هرساله تغییر می‌کند. در سال ۹۸ بالاترین سطح پرداختی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان با پرداخت ماهیانه ۵۵ هزار تومان و پایین‌ترین سطح آن ۴۵۰ هزار تومان با پرداخت ماهیانه ۲۲ هزار و پانصد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۰ کارگزار این صندوق بیمه در استان فعالیت دارد گفت: اختیاری بودن، پرداخت ۷۰ درصد مبلغ حق بیمه توسط دولت به عنوان یارانه و ارائه خدمات بلندمدت در حوزه بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت از ویژگی‌های این صندوق است.

کاظمی افزود: خراسان رضوی با ۵۱۵ هزار خانوار روستایی بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ رتبه اول کشور در این زمینه را دارد و با بیش از هفت هزار خانوار عشایری و ۳۳۶ هزار بهره‌بردار کشاورزی، بیشترین جمعیت مشمول پوشش بیمه این صندوق را داراست.

وی ادامه داد: هم اکنون میانگین ضریب پوشش بیمه در استان ۳۱ درصد است و در مشهد با ۲۴ هزار و ۹۰۰ بیمه شده، بیشترین شمار بیمه شدگان را داریم.

وی گفت: هم اکنون حداقل سن بازنشستگی در این صندوق ۶۵ سال با سابقه ۱۵ سال پرداخت حق بیمه است.

کاظمی افزود: باتوجه به حمایت دولت و اختصاص یارانه در حوزه حق بیمه این صندوق باید اطلاع رسانی و تلاش بیشتر برای معرفی این صندوق به کشاورزان، روستائیان، عشایر، هنرمندان صنایع دستی، قالیبافان و رانندگان درون و برون شهری در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت به عنوان مشمولان بیمه صندوق بیمه اجتماعی داشته باشیم.

کاظمی با اشاره به اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم می‌توانند عضو این صندوق شوند، افزود: یکی از سیاست‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی تسهیل شرایط عضویت است، از همین رو در زمینه از کارافتادگی رشد ۱۰ برابری را داریم، استان خراسان رضوی از نظر تعداد خانوار بیمه شده، رتبه دوم بعد از آذربایجان شرقی و از نظر ضریب پوشش بیمه‌ای، رتبه ۱۵ در سطح کشور را دارد.

وی در پایان گفت: جامعه و گروه هدف این صندوق، مدام در حال تغییر است و سعی ما این است تا علاوه بر تعهدات بلندمدت تعهدات کوتاه مدت هم ارائه دهیم؛ از همین رو بحث پرداخت تسهیلات بانکی برای مستمری بگیران و اعزام زیارت اولی‌ها در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز