خبرگزاری کار ایران

ایلنا از هرمزگان گزارش می دهد؛

مردم «سگن» خواستار جابجایی از روستای آبا و اجدادی خود هستند / وقتی کمبود بالگرد، چوب لای چرخ امداد رسانان می‌گذارد

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۵۳۳

سیل اخیر در شهرستان بشاگرد، خسارات جبران ناپذیری به مردم ساکن در این منطقه وارد کرده، میزان این خسارت‌ها به اندازه‌ای است که زندگی مردم روستاها را ناممکن کرده است.یکی از مهم‌ترین این مشکلات قطع ارتباطات جاده ای روستاها با مرکز شهرستان، شهر سردشت است.

به گزارش ایلنا از هرمزگان،شهرستان بشاگرد واقع در جنوب شرق استان هرمزگان یکی از مناطق کمتر توسعه یافته کشور است؛ منطقه ای دور افتاده از نگاه‌ها، مردمی مهربان و رنج دیده از کمبود امکانات که روزهای پر بارش استان بر غم‌شان افزوده و سیل باری گران بر دلشان نهاده است.

جاده‌ها و راه‌های 180 روستای پراکنده بشاگرد در روزهای عادی صعب‌العبورند چه رسد در روزهای بارندگی ؛ برای مثال در همان روزهای ابتدایی بارش، قطع ارتباط با مرکز شهرستان مردم محلی را نگران کرده بود و اهالی روستاها به فروکش کردن سیل هم امیدی نداشتند زیرا  از وضعیت زیرساخت های جاده ای شهرستان اطلاع داشتند و می‌دانستند جاده های سیلاب زده تمام کارایی خود را از دست داده اند.

نان ؛ تنها غذای سفره خالی مردم

یاسر چملی پور، از اهالی روستای سگن بشاگرد در گفت گو با خبرنگار ایلنا با اشاره با تاکید بر مشکلات ایجاد شده برای اهالی روستا، گفت : در این سیل با طغیان رودخانه های اطراف روستا نیمی از خانه های مسکونی به زیر آب رفتند و کاملا بلا استفاده شدند.

وی با بیان خسارت‌های ناشی از سیلاب، گفت: تعداد زیادی از دام‌ها و زمین‌های کشاورزی روستا در این سیل از بین رفتند و می‌توان گفت : بخش زیادی از معیشت مردم به خطر افتاده و حاصل زحمات روستاییان به دست آب سپرده شد.

وی با اشاره به وضعیت تغذیه مردم محلی، عنوان کرد: تمامی راه‌های ارتباطی روستا با بیرون قطع شده  و امداد رسانی توسط بالگرد انجام می‌شود و یک هفته غذای مردم تنها از کنسروجات تامین می‌شد و در حال حاضر سفره روستاییان را تنها نان خالی پر کرده است.

این ساکن روستای سگن با تاکید بر اینکه شرایط اسکان در این روستا محیا نیست، خاطرنشان کرد: با هربار بارندگی خطرات بیشتری جان مردم روستا را تهدید می کند و مردم  خواهان جا به جایی از روستا هستند و با توجه به محصور شدن در بین دو رودخانه به کمک مسئولان برای تحقق این امر احتیاج دارند.

مردم «سگن» خواستار جابجایی از روستای آبا و اجدادی خود هستند / وقتی کمبود بالگرد، چوب لای چرخ امداد رسانان می‌گذارد

محصور در آب ،  بی آب آشامیدنی

مرضیه بارانی خو، یکی دیگر از ساکنان روستای سگن بشاگرد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت خانه‌های این روستا، اظهار کرد: وضع اسف بار سکونت در این روستا غیرقابل تصور و بیشتر مردم خانه هایشان را در سیل از دست داده اند و در حال حاضر جایی حتی برای استراحت ندارند.

این ساکن روستای سگن با تاکید بر جمعیت روستا، تصریح کرد: جمعیت این روستا بالغ بر 50 خانوار است و تعداد چادرهای دریافت شده از سوی امداد رسانان تنها 6 چادر بوده است و بخش زیادی از روستاییان هیچ سرپناهی ندارند.

بارانی خو افزود: دانش آموزان روستای سگن در شهر سردشت تحصیل می کنند و با توجه به سیلاب و بسته شدن راه‌ها قریب به 18 روز است که به مدرسه نرفته‌اند و از تحصیل باز مانده اند.

وی با بیان اینکه امداد رسانی در روزهای نخستین سیل صورت گرفته است، عنوان کرد: بارش مجدد باران در شب گذشته در روستای سگن باز هم مشکل آفرین شد و با وجود اینکه پیش از این امداد رسانی انجام شده ، ما را با مشکل کمبود غذا و آب آشامیدنی مواجه کرد.

این ساکن روستا خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات حال حاضر روستا وجود بیماران بدحال است که به دلیل قطع ارتباط جاده‌ای امکان انتقال آنها به مراکز درمانی وجود ندارد و برای حل این مشکل و جا به جایی بیماران به کمک مسئولان احتیاج داریم.

مردم «سگن» خواستار جابجایی از روستای آبا و اجدادی خود هستند / وقتی کمبود بالگرد، چوب لای چرخ امداد رسانان می‌گذارد

وقتی کمبود بالگرد، چوب لای چرخ امدادرسانان می گذارد

یوسف حسینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان بشاگرد نیز در گفت گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت امداد رسانی در روستاهای سیل زده بشاگرد، اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته توسط نهادهای امداد رسان، امدادرسانی به تمام روستاها در مرحله نخست انجام شده است، اما بارندگی بخش اعظمی از تلاش‌ها را تباه کرده است.

معان فرمانداری بشاگرد با تاکید بر تداوم امداد رسانی‌ها، تصریح کرد: در بخش گافر و پارامون شهرستان بشاگرد، راه‌های زمینی روستاهای پشت کوه در دسترس است و امدادرسانی مداوم توسط گروه‌های مربوطه به طور مداوم درحال انجام است.

حسینی در ادامه افزود: در‌باره امداد رسانی به روستاهای زیرکوه به دلیل غیرقابل دسترس بودن مسیر جاده ای با مشکل مواجه هستیم که برای حل این مشکل از امدادرسانی به وسیله بالگرد استفاده می شود.

وی با بیان محدودیت امدادرسانی، گفت: برای کمک رسانی به روستاهای محصور در سیلاب با کمبود بالگرد مواجه هستیم که با توجه به وضعیت سوخت‌گیری امکان کمک رسانی به بیش از دو روستا در روز امکان پذیر نیست؛ برای حل این مشکل تا جای ممکن ، اقلام خوراکی و سایر مایحتاج در روستاهای قمر تخلیه خواهد شد.

معاون فرمانداری بشاگرد ،خاطرنشان کرد: از نظر تامین اقلام مورد نیاز مناطق سیل زده با مشکلی رو به رو نیستیم و در این زمینه مشکلی در روند امداد رسانی وجود ندارد.

روستای سگن در جنوب شرقی شهرستان بشاگرد قرار دارد و از بخش های مرکزی شهرستان محسوب می شود و در مکانی بین دو رودخانه واقع شده است.

گزارش: شبنم حیدری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز