خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان:

برگزاری آئین نوروزگاه در آذربایجان غربی/ ۶۵ مکان گردشگری استان میزبان مراسم‌ نوروزگاه است

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۱۳۰

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از برگزاری آیین نوروزگاه در ۶۵ مکان گردشگری استان برای چهارمین سال متوالی خبرداد.

به گزارش ایلنا، جلیل جباری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به برگزاری آیین نوروزگاه برای چهارمین سال پیاپی در استان افزود: نوروز ۹۹ آیین باستانی نوروزگاه در ۶۵ مکان استان با اجرای بیش از ۱۳۸ برنامه آیینی برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: امسال نزدیک به ۱۳۸عنوان برنامه آیینی اعم از بازی‌های سنتی و بومی در نظر گرفته شده که در جای جای استان و در مناطق روستایی و شهرهای مختلف اجرا خواهد شد.
 
وی در ادامه به اهمیت  آشنا کردن مسافران و گردشگران با آداب و رسوم و فرهنگ استان اشاره کرد و افزود: بخشی از مراسم نوروزگاه در بناهای تاریخی و پایگاه‌های میراثی اجرا می شود که هم بتواند استقبال از مهمانان نوروزی را به همراه داشته باشد و هم اینکه مسافران و بازدیدکنندگان با بخشی از آداب و رسوم و فرهنگ این مرز و بوم و آذربایجان‌غربی آشنا شوند.
 
 وی با اشاره به آمار اقامت مسافرین در مراکز اقامتی تحت پوشش میراث فرهنگی استان گفت: اقامت یک میلیون و ۳۱۷ هزار مسافر در مکان‌های اقامتی استان به ثبت رسیده که این آمار طی سال ۹۷ یک میلیون و ۳۰۳ هزار نفر بوده که این آمار نشان از رشد ۱۹.۴ درصدی اقامت مسافرین در اقامتگاه‌های تحت پوشش این اداره کل با احتساب خانه معلم و مدارس است.

جباری ادامه داد: طی سال جاری آمار اقامت در هتل ها ۴۰.۹ درصدی، در مهمانپذیرها ۶۰ درصد، در هتل آپارتمان ها ۴۸.۹ درصد و امارداقامت در واحدهای بوم گردی نیز رشد ۱۰۰ درصدی دارد.
 
 مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به افزایش ۴۷ درصدی آمار بازدید از مراکز تفریحی توریستی و گردشگری استان طی سال جاری خاطر نشان کرد: طی سال جاری ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مراکز تفریحی، توریستی و گردشگری استان بازدید کردند.

جباری با بیان اینکه مرمت ابنیه تاریخی یکی از چالش‌های اصلی و در مقوله های این اداره کل است، افزود: طی سال جاری مرمت ۱۲ بنا از محل اعتبارات سیل اوایل سال، ۳۲ بنا از محل اعتبارات ملی و  ۶۷ بنای تاریخی نیز از محل اعتبارات استانی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی دارای ۴ شهر تاریخی خوی، ماکو، ارومیه و تکاب مصوب راه و شهرسازی است، یادآور شد:  امسال ۱.۵ میلیارد تومان برای حفاظت از بافت تاریخی این شهرها هزینه شده است.

جباری با اشاره به اینکه طی سال جاری ۴۳۰۰ مورد سرکشی از محوطه های تاریخی استان توسط یگان حفاظت این اداره کل انجام شده است، تصریح کرد: در این راستا ۳۲ نفر حفار غیر مجاز دستگیر و ۱۱ فقره پرونده حقوقی نیز تشکیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه طی سال جاری ۵۵ جشنواره فرهنگی تفریحی و گردشگری در استان برگزار شده است یادآور شد: این اداره کل در صدد است برای هر شهرستان یک جشنواره منطبق با آیین‌ها، آداب و رسوم همان شهرستان برگزار کند که با برنامه‌ریزی های انجام شده برگزاری جشنواره آراز، حسنلو، تکاب و جشنواره گردشگری و صنایع دستی در ارومیه جزیی از این جشنواره هاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز