خبرگزاری کار ایران

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد:

یزد مروج گفتمان‌های جدید هنری است/ همایش سایه‌های فیروزه‌ای تقویت کننده ارتباط فضاها ی آکادمیک است

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۲۳۶

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزاری همایش سایه های فیروز های را گامی موثر برای ارتباط بهتر و بیشتر با فضاهای دانشگاهی و آکادمیک عنوان کرد و گفت: فعالیت های فرهنگی و هنری برای اینکه عمق لازم را به دست بیاورد باید در کنار آن فضای تئوری سازی و تولید اندیشه نیز وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید جوادیان زاده اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در کنار جشنواره‌ها و برنامه‌های متنوعی که برگزار می کند تصمیم گرفت در قالب همایش سایه‌های فیروزه ای به ابعاد علمی موضوع نیز بپردازد. با توجه به اینکه یزد در سال گذشته به عنوان پایتخت هنرهای جدید معرفی شد لازم دیدیم در این حوزه دست به یک فعالیت دانشگاهی بزنیم.

دبیر این همایش با بیان اینکه عرصه هنرهای جدید نیاز به تعاریف، متد‌ها و تئوری‌های جدیدی دارد که تلاش شده در قالب یک همایش علمی به این سوالات پاسخ بدهیم تصریح کرد: در واقع در این همایش به دنبال تولید ایده و اندیشه هستیم. تولید ایده نیاز هر حرکت فرهنگی عمیق است. پس از آن، هنرمندان باید این ایده ها را گرفته و به یک اثر هنری تبدیل کنند.

جوادیان زاده در خصوص اهمیت ایجاد گفتمان هنر گفت: امروزه نیاز داریم که هنر را با شهر آشتی بدهیم. شهری که در آن هنر وجود نداشته باشد شهر ایده آل و طبیعی نیست. شهری که فرهنگ و هنر در کوچه و خیابان هایش جاری و ساری نباشد دچار یک زمختی شده و عواطف در آن رنگ می بازد.

وی با بیان اینکه باید هنری متناسب با شهر آن هم شهری مذهبی، سنتی و تاریخی مانند یزد طراحی کنیم افزود: اگر بتوانیم این گفتمان را از یزد آغاز کنیم و یزد را مروج گفتمان هنرهای جدید بکنیم انتظار می رود که این برند به نام یزد ثبت شود و شاهد رقم خوردن عصر جدید در فعالیت های باشیم که از این شهر آغاز می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان یزد افزود: هر شهری دارای یک کالبد و جسم شامل کوچه ها، خیابان ها و بناهاست و در مقابل هر شهر یک روح دارد. روح هر شهر را فرهنگ و هنر آن به وجود می آورد. شهری که روح نداشته باشد یک کالبد مرده است و نمی تواند جای خوبی برای زیستن باشد.

وی ادامه داد: در قدیم کوچه های بافت تاریخی ما شبیه یک گالری نقاشی بود که نیاز مردم به فرهنگ و هنر را مرتفع می کرد. در گذشته هر خشتی که معماران بر خشت دیگر می گذاشتند به مثابه این بود که فرهنگ بر فرهنگ می گذاشتند و در واقع فرهنگ در ناخودآگاه شهر جریان داشت. امروزه نیاز داریم تا این هنر و فرهنگ را به شهر بازگردانیم و این مهم، نیاز به یک فضای فکری مناسب دارد.

  همایش سایه‌های فیروزه ای با حضور دانشگاهیان و با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، انجمن هنرهای تجسمی استان، دانشکده ی هنر و معماری دانشگاه یزد و مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهری شهرداری یزد در روزهای 14 و 15 آذرماه، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز