خبرگزاری کار ایران

سفیر جدید ایران در افغانستان مطرح کرد:

ظرفیت ایجاد شهرک صنعتی مشترک در مرز ایران و افغانستان

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۷۸۷

دو عضو هیئت نمایندگان اتاق مشهد در دیداری با سفیر جدید ایران در افغانستان از دغدغه ها و ضرورت های موجود در تعاملات اقتصادی با این کشور همسایه، سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمدرضا توکلی زاده، عضو هیات رئیسه اتاق مشهد، این انتصاب جدید را به «بهادر امینیان» تبریک گفت و برای او در این مسئولیت آرزوی موفقیت کرد.

وی همچنین، گوشه چشمی به ریشه‌های تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و افغانستان داشت و این مشترکات را بسترساز تعاملات خوب اقتصادی و تجاری میان دو کشور دانست و عنوان کرد: روابط تجاری با کشور افغانستان در این دوران دشوار اقتصادی، برای ایران حائز اهمیت است. این دو همسایه در سایه مشترکاتشان تا به‌امروز تعاملات خوبی در بخش‌های مختلف داشته اند و امیدواریم ارتقای روابط اقتصادی و گره‌گشایی از بعضی مشکلات موجود، ماحصل حضور شما در این مسئولیت جدید باشد.

وی ادامه داد: توسعه روابط اقتصادی با این کشور همسایه در گرو توجه به یک نکته مهم است. از منظر ملت و دولت افغانستان، در حال حاضر تراز تجاری دو کشور ناعادلانه تلقی می شود و این موضوع بارها در گفتگوهای فی مابین مورد تاکید قرار گرفته است. اگرچه تولیدات افغانستان دارای محدودیت هایی است اما می توان با اتخاذ تدابیری، این تراز را به سمت تعادل بیشتر سوق داد.

توکلی زاده توضیح داد: یکی از گام‌های موثر می‌تواند توسعه کشت فراسرزمینی باشد. از آنجایی که منابع آبی در کشورمان و به ویژه خطه خراسان رضوی با محدودیت هایی همراه است، واردات محصولات کشاورزی و کمک به توسعه کشت فراسرزمینی در این کشور، می تواند نتایج مثبتی را رقم بزند. از این منظر، هم تراز تجاری با واردات محصولات کشاورزی از افغانستان اصلاح می شود و هم ظرفیت‌های بکر این سرزمین برای تولید محصولاتی استفاده می شود که کمبود منابع آبی در ایران، برای تولیدشان محدودیت ایجاد کرده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد ابراز امیدواری کرد: با حضور شما در این مسئولیت جدید، بعضی از دغدغه های بخش خصوصی و ضرورت هایی که در تعاملات اقتصادی با کشور افغانستان وجود دارد، به وزارتخانه متبوع شما منتقل شود و تصمیماتی اتخاذ گردد که صلاح دو کشور در آن مدنظر قرار گرفته و توسعه روابط فی‎مابین را منجر شود.

بهادر امینیان سفیر جدید ایران در افغانستان نیز گفت: در بزنگاهی از تاریخ کشورمان قرار داریم که به واسطه شرایط موجود، زمینه تحقق تحولات عمده ای در عرصه اقتصاد وجود دارد و بخش خصوصی نیز می تواند سردمدار این اتفاقات باشد. طبیعتا در تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه نیز باید زمینه های لازم فراهم شود تا در این خصوص از رقبای خارجی عقب نمانیم.

وی ادامه داد: پیوندهای عمیقی به اتکای بنیان های فرهنگی، تاریخی و زبانی میان دو ملت ایران و افغانستان وجود دارد و از این منظر، ارتقای بعضی تعاملات با سهولت بیشتری انجام می گیرد. موضوع ایجاد تعادل در تراز تجاری نیز با پیشنهادات کارآمد بخش خصوصی قابل بررسی و تحقق است.

سفیر ایران در افغانستان، بار دیگر تاکید کرد: اولویت ما در بخش دولتی، ارائه خدمات و توانمندسازی بخش خصوصی است و خدمت رسانی و تسهیل گری برای بخش خصوصی را رسالت خود می دانیم اما تاکید داریم که این بخش باید برنامه های کارآمد و بلندمدت خود را در عرصه های مختلف ارائه دهد و ما نیز تا حد امکان از آن ها حمایت خواهیم کرد.

وی به عنوان پارلمان بخش خصوصی اشاره و بیان کرد: اتاق در عنوان خود به انضمام بخش «بازرگانی»، حوزه های صنایع، معادن و کشاورزی را نیز دارد و این بخش ها را هم پوشش می دهد اما همین عرصه ها در امر تعاملات اقتصادی ما با کشور افغانستان کمتر مورد توجه بوده اند و عمده اقدامات در عرصه بازرگانی متمرکز شده است. این همه در حالیست که این کشور دارای منابع ارزشمند معدنی، ظرفیت های مغتنم در بخش کشاورزی و... است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز