خبرگزاری کار ایران

در نشست اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی مطرح شد؛

تعاملات دو کشور ایران و عراق در حوزه خدمات فنی و مهندسی افزایش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۹۷۹

نشست مشترک اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی با هیاتی اقتصادی از کشور عراق، در محل اتاق مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حمید بابازاده رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی استان در ابتدای این نشست، تصریح کرد: دو کشور ایران و عراق دارای تعاملات ارزشمندی در بخش‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی هستند و مشترکات دو ملت، بستر مناسبی را برای ارتقای این ارتباطات فراهم کرده است.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که به کشور عراق صرفا به عنوان یک مشتری نگاه نکنیم؛ بلکه خود را در آینده این کشور شریک ببینیم تا بتوانیم بهترین خدمات و محصولات را به ملت عراق ارائه کنیم.

وی اظهار کرد: با نگاهی به تاریخ روابط ایران و عراق، غیر از برخی مقاطع، مشاهده می‌شود این دو کشور همیشه یار و همراه یکدیگر بوده و خواهند بود. اشتراکات فرهنگی و مذهبی ما باعث شده نسبت به یکدیگر متعهد باشیم و در فراز و نشیب‌های تاریخی در کنار هم بمانیم.

وی ادامه داد: کشور عراق بعد از خروج داعش نیاز بسیار زیادی به بازسازی اصولی و استاندارد دارد. تمام بخش‌های زیربنایی، صنعتی، کشاورزی و اقتصادی عراق در این هجوم آسیب دیده است و ما در ایران به عنوان دوست و برادر در کنار عراق در ساختن عراقی آباد همکاری لازم را خواهیم داشت. این مهم زمانی محقق می‌شود که دو کشور در بستر نهادهای اقتصادی خود از تمام ظرفیت‌های اقتصادی، فنی و مهندسی و صنعتی یکدیگر استفاده نمایند.

بابازاده بیان کرد: اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی به عنوان یکی از پرچم‌داران این عرصه در کشور به اتکای دانش و تجربه خود و با توجه به شبکه گسترده ارتباطی که از آن برخوردار است، دست شما عزیزان را برای همکاری به گرمی می‌فشارد و در کنار شما خواهیم بود. ایران با توجه به مرزهای گسترده و اشتراکات زبانی، مذهبی و اجتماعی با عراق می‌تواند بهترین شریک تجاری، زیربنایی و صنعتی عراق محسوب شود که این شراکت جز با حمایت، همراهی و حسن نیت برادران عراقی محقق نخواهد شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی عنوان کرد: تعامل دوجانبه بین دو کشور می‌تواند آینده را برای فعالان اقتصادی ایران و عراق روشن کند. امروز سرفصل جدیدی از همکاری دو کشور آغاز خواهد شد و برای بهبود این شرایط همکاری و این دوستی و مودت تفاهم‌نامه‌ای تهیه شده که به امضای طرفین خواهد رسید و تابلوی نمادینی تقدیم حضور میهمانان خواهد شد.

داوود عبد زایر خلف، رئیس هیات مدیره شورای ملی تجارت عراق در سخنانی عنوان کرد: پروژه پیشنهادی ما در ایران که امیدواریم در آن به توافق برسیم، صادرات صنایع به صورت کامل به کشورهای دیگر است. در واقع ایران 75 درصد صنایع را ایجاد کند و ما نیز 25 درصد آن را در عراق تکمیل می‌کنیم تا بتوانیم بگوییم این صنایع را در عراق ساخته‌ایم و کشورهای دیگر به عنوان یک صادرکننده با عراق برخورد کنند. این طرح برای این است که بتوانیم نزدیک بغداد یک منطقه لجستیکی برای صادرات به کشورهای دیگر داشته باشیم.

وی ادامه داد: بین ایران و عراق ارتباطات اجتماعی و تجاری خوبی وجود دارد که امیدوارم بتوانیم این ارتباطات را گسترش دهیم. جمهوری اسلامی یک کشور بزرگ صادراتی است و از زیربناها و زیرساخت های فراوانی برخوردار است و در منطقه نیز جایگاه خوبی در اختیار دارد. هر دو کشور به بهبود روابط اقتصادی تاکید دارند و هر دو قادر به حفظ ارتباطات خود هستند تا این روابط در بخش های خصوصی و دولتی توسعه یابد.

این نماینده بخش خصوصی عراق تصریح کرد: برای این منظور ما دغدغه های طرف ایرانی را به مسئولان می رسانیم. عراق مشکل جنگ داشته و بدترین خسارت ها را به این واسطه متحمل شده است. جمهوری اسلامی در رابطه با این مشکل کار بزرگی انجام داد که منجر به پیروزی حق بر باطل شد. امروز تلاش داریم روابط دو کشور را توسعه بدهیم. اگر بتوانیم این ارتباط را از منظر صادرکننده و واردکننده به یک دوستی برادرانه توسعه دهیم، اتفاق بهتری محقق می شود. ایران نیاز دارد بازارهای جدیدی را در کشورهای دیگر بگشاید.

داوود عبد زایر خلف بیان کرد: صنایع در ایران در حال پیشرفت هستند و ما نیز به دنبال ایجاد زیرساخت هایمان هستیم. امیدواریم یک مشارکت صنعتی میان دو کشور برقرار شود. می‌توان از ظرفیت قراردادها و توافق‌نامه‌های بین عراق و ایران برای ایجاد یک صنعت مشترک ایرانی و عراقی و صدور آن به منطقه بهره برد. ما برنامه‌ای برای صادرات مشترک بین دو کشور در منطقه صنعتی جدید داریم. این برنامه برای تکمیل صنایع و ارسال به کشورهای همسایه است.

داوود عبد زایر خلف با اشاره به مزیت‌های این پیشنهاد گفت: چنین طرحی موجب می‌شود کالا به راحتی در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد. من امیدوارم بتوانیم با کسانی که مایل هستند در این زمینه با ما همکاری کنند، مرتبط شویم. آمادگی داریم که تمامی اقداماتی که برای زمینه‌سازی در جهت همکاری لازم است را به انجام برسانیم. هر دو طرف باید اقتصادساز باشند.

وی خاطرنشان کرد: فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه تلفن ثابت در عراق داریم. در مورد حوزه های زیربناها و زیرساخت هایی نظیر فاضلاب نیز این کار دولت است اما می‌توانیم ما پروژه های مذکور را نیز به سرانجام برسانیم. به دنبال آن هستیم که شریک خوبی برای ساخت برج‌های بلندمرتبه پیدا کنیم. مشکل مسکن در عراق پیچیده است و برج‌های بلندمرتبه می‌توانند بخشی از این مشکل را حل کنند.

وی یادآور شد: ما از طریق سوخت فسیلی به برق می‌رسیم که این مشکلی برای ماست. سال آینده عراق از این مرحله خواهد گذشت و سراغ انرژی خورشیدی خواهد رفت. برنامه‌ای در رابطه با خرید نیروگاه‌های خورشیدی از طرف کشور عراق وجود دارد. برای بغداد به مترو نیز نیاز داریم که 5 میلیارد دلار برای آن برنامه‌ریزی شده و در فاز اول پروژه مذکور، 3.5 میلیارد دلار تخصیص می یابد. این طرح پیشنهاد شده است و شرکتی که می‌خواهد این کار را بکند، ممکن است با شرکت دیگری به عنوان همکار وارد کار شو،. در مجموع این جلسه را فرصتی خوب برای برقراری فصل جدیدی از تعاملات در حوزه خدمات فنی و مهندسی می دانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز