خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد:

رشد جمعیت مشهد و تامین منابع آبی برای این شهر یک دغدغه است

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۳۵۰

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی رشد بی رویه و نامتوازن جمعیت به ویژه در شهر مشهد را یک نگرانی جدی عنوان کرد و تداوم این روند را یک چالش جدی برای منابع و موضوع تامین آب این شهر دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمد علایی، به تغییر ساختارهای جمعیتی و توسعه نامتوازن اشاره کرد که یک عامل عمده در مسیر بروز و تشدید بحران آب به شمار می آید و توضیح داد: توزیع جغرافیایی جمعیت در خطه خراسان رضوی طی سالیان گذشته دستخوش تغییرات فراوانی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که در سال 1335؛ حدود 15 درصد جمعیت استان در مشهد مستقر بودند و در حال حاضر این سهم جمعیتی به بیش از 47 درصد رسیده و با افزودن شمار زائران و مسافران مشهدالرضا نیز این نسبت به حدود 52 درصد می رسد.

وی با تاکید بر اینکه ایرانیان قرن هاست که با خشکسالی دست به گریبان هستند، بیان کرد: تمدن کاریزی، بر قناعت و مصرف صحیح منابع آبی تاکید داشت و این توسعه بی رویه و تغییر رویکردها در الگوی مصرف بود که چالش هایی جدی را در منابع آبی ما رقم زد. در واقع این اندیشه که چون پول و منابع هست، تامین آب کار دشواری نخواهد بود، ما را با مشکل مواجه کرد.

علایی، اضافه برداشت 1.2 میلیارد متر مکعبی از منابع آبی استان را یکی از عوامل جدی بروز بحران در این خطه برشمرد و توضیح داد: برای مدیریت صحیح آبی باید 40درصد منابع تجدیدپذیر مصرف شوند اما حجم مصرفی ما به مراتب بیشتر است.

وی ادامه داد:در حال حاضر عمده منابع آبی ما در بخش های کشاورزی، صنعت، و شرب و بهداشت صرف می شوند. در واقع، 86 درصد آب مصرفی استانمان در بخش کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرد که البته میانگین کشوری این بخش، 92 درصد است. با این وجود، اعلام می‌کنیم، اولین استانی هستیم که حجم مصرف آب را در بخش کشاورزی بدون هیچگونه تنشی، محقق و مدیریت کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، در ادامه اظهاراتش از هشدار طبیعت نسبت به تشدید بحران آب خبر داد و گفت: در فقدان رودخانه های دائمی و پُرآب، اتکای عمده ما به منابع آبی زیرزمینی است اما مصرف بی رویه از همین آبخوان‌ها، چالش های دیگری را منجر شده است.

وی به تبعات اضافه برداشت از آبخوان های استان اشاره کرد و توضیح داد: با افت سطح آب، اول چشمه ها، بعد قنات ها و چاه‌ها خشک می شوند. در ادامه آب شور می شود، وضعیتی که امروز همه دشت های ما به آن مبتلایند. اما آخرین اخطار طبیعت فرونشست سطح زمین است. در حال حاضر دشت مشهد 25 و نیشابور 28سانتی متر فرونشست داشته و سطوح بحرانی را نیز پشت سر گذاشته اند. این اتفاق به ایجاد شکاف در سطح زمین منجر خواهد شد و مسیرهای ارتباطی را از میان می برد. همین حالا باند اصلی فرودگاه مشهد در حال فرونشست است و این پدیده مخرب به خود شهر نیز رسیده و ما دز محدوده قاسم آباد، پل قائم(عج) و... نشانه هایی از آن را مشاهده می‌کنیم.

علایی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: بر این باوریم بیشتر از کارگزاران دولتی و نمایندگان مجلس، این بخش خصوصی است که می تواند موثر و تعیین کننده باشد و در حوزه مدیریت آب به مدد ما بیاید.

وی با تاکید بر اینکه، در حوزه آب نباید یک پارادوکس امنیتی شکل بگیرد، یادآور شد: تلاش ما این بوده که موضوع مدیریت مصرف را با مشارکت جویی از ذی نفعان این حوزه به ثمر برسانیم و از فعالان بخش کشاورزی به صورت مستمر برای برگزاری جلسات هم اندیشی دعوت به عمل آورده ایم. اگر امروز شاهد کاهش مصرف در بخش کشاورزی هستیم، مرهون همین مشارکت و همگرایی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اذعان کرد: بحران آبی امروز، عارضه‌ای نیست که بتوان ظرف چند ماه آن را حل و فصل کرد، در واقع دهه ها رویکرد اشتباه، وضعیت امروز را رقم زده، پس درمان آن نیز نیازمند صرف زمان مقتضی است.

این مقام مسئول، از ۷۵۰ حلقه چاه غیرمجازی سخن گفت که طی 5 ماهه امسال مسدود شده اند تا از برداشت غیرقانونی ۱۶۵ میلیون و ۷۹۳ هزار مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی استان خراسان رضوی جلوگیری شود و ادامه داد: شناسایی چاه های غیرمجاز و انسداد آن‌ها، حل مسئله آب فروشی در مشهد و... شمار دیگری از اقدامات ما در این حوزه بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز