خبرگزاری کار ایران

جهانگیری تاکید کرد:

باید گره از کار مردم باز کنیم/ هزینه‌های بی‌مورد دستگاه‌های دولتی قطع شود/ لزوم تعیین ضوابط جدید اعطای مجوز استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۶۶۳

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: این هنر نیست که تولید کننده و سرمایه گذار و جوان جویای کار را در پیچ و خم اداری، معطل کرد. باید شجاعانه تصمیم بگیریم که شرایط تولید را هموار کنیم چرا که قبول کردیم در مسند مدیریت، گره از کار مردم باز کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز در ادامه سفر یک روزه به استان البرز با حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی، گفت: خوشحالم که توفیق حضور در کنار استاندار البرز، نمایندگان مجلس و مدیران استانی، بار دیگر برایم مهیا شد.

وی افزود: مکرر گفته شده که استان البرز به معنای واقعی به عنوان ایران کوچک شهرت دارد لذا لازم است از ظرفیت و پیامدهای توسعه صنعتی آن مطالعات دقیقی داشته باشیم. اینکه چه اتفاقاتی در توسعه آن پیش آمده و چه پیامدهایی در کشور داشته است؟

جهانگیری تصریح کرد: البرز دارای واحدهای مهم صنعتی است و وجود 3 هزار و 500 واحد صنعتی در استان حائز اهمیت است در حالیکه بخشی از آنها در سطح ملی و بین المللی، مطرح و نام آور هستند.

وی با اشاره به وجود مناطق مهم کشاورزی البرز، تاکید کرد: زمین های حاصلخیز با توجه به سدهای پر آب و آبهای زیرزمینی گسترده، نسبت به سایر استانها باعث رونق محصولات کشاورزی شده است و این موضوع نشان دهنده رتبه خوب این استان در این حوزه است.

معاون اول رئیس‌جمهور، اظهار داشت: طبیعت استان و زیبایی های طبیعت البرز، جاذبه های مناسب گردشگری ایجاد کرده است که باید به درستی دنبال و استفاده شود.

وی با اشاره به پارک‌های علم و فناوری متعدد در استان البرز، اظهار داشت: تمام این توانمندی ها، زمینه و فرصت هایی برای توسعه استانی ایجاد کرده است لذا  با تمام مزایای موجود نباید چشم از مشکلات توسعه، بست و آنها را نادیده گرفت.

جهانگیری با یادآوری جلسات متعدد با مقام معظم رهبری و روسای سه قوه، اظهار داشت: معضلاتی چون آسیب های اجتماعی موضوع مهمی است که بارها توسط مسئولان مطرح شد چراکه بخشی از آسیب های اجتماعی به دلیل حاشیه نشینی شهرهای بزرگ، شکل می گیرد و حتما این موضوع یکی از مسایل مهم البرز نیز محسوب می شود که به دلیل فقر و نابرابری ایجاد شده است. 

جهانگیری از اعتیاد نیز یاد کرد و گفت: این مشکلات می تواند از جمله پیامد و تهدیدهای توسعه، محسوب شود لذا مطالعات کارشناسی برای کنترل و کاهش آن لازم است و دانشگاههای مهم البرز می تواند در مطالعات مربوطه به مدیران استان کمک کند.

وی با مطرح کردن این پرسش که وظیفه ملی و انقلابی در مقطع فعلی کشور، چیست، اظهار داشت: در شرایطی قرار گرفته ایم که ظالمانه ترین تحریم های تاریخ علیه مردم و کشور ما اعمال میشود و فشار آن به دلیل ظلم مضاعفی است که در حق ایران صورت گرفته است.

جهانگیری اضافه کرد: ایران معتقد به گفتگویی است که در برجام به نتیجه رسید و در این راستا مذاکرات ایران با قدرت های بزرگ جهان با توافق قابل قبول دنبال شد و ما نیز به تعهدات خود عمل کردیم.

وی با عنوان اینکه آمریکا با خروج از برجام و فشار اقتصادی به دنبال شکست ایران بود، افزود: دشمن تصور کرد با بحران در اقتصاد کشور می تواند با جنگ روانی ایجاد شده در رسانه ها، اعتراض مردم را به خیابان ها بکشانند که این سیاست نیز با شکست روبرو شد.

این مقام مسئول گفت: بیش از یکسال از تحریم مجدد آمریکا گذشته و با وجودی که از این کشور انتظار پایبندی برجام را نداشتیم اما از 5 کشور دیگر انتظار داشتیم که بد عهدی نکنند و علیرغم وعده های جبران، هیچ کار موثری انجام ندادند.

وی گفت: بعد از بحران ابتدایی در حال حاضر فشار اقتصادی در کشور به درجه ای از ثبات رسیده است و فرصت های جدیدی نمایان شد و یکی از آنها حضور نسل جوان و تحصیلکرده در استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان است.

جهانگیری با انتقاد از قوانین دست و پاگیر اعطای مجوزهای کسب و کار، گفت: مدیران استان البرز می توانند یکی از پایگاههای اصلی تمرکز توسعه شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ های کشور باشند.

وی تاکید کرد: این هنر نیست که تولید کننده و سرمایه گذار و جوان جویای کار را در پیچ و خم اداری، معطل کرد بنابراین مدیران باید این مشکلات را حل و فصل کنند چراکه این قبیل فعالیت های نو احتیاج به فضای جدیدی دارد که متفاوت از قوانین کسب و کار گذشته است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید شجاعانه تصمیم بگیریم که شرایط را هموار کنیم چراکه قبول کردیم در مسند مدیریت، گره از کار مردم بازکنیم و نباید به بهانه قانون کوتاهی کرد بلکه باید در چارچوب قانون به کارآفرین و تولیدکننده کمک کرد.

جهانگیری گفت: باید نیازهایی که پیش از این از خارج تامین می شد در داخل تولید شود و لازم است در این راستا صنعتگران کشور به این واقعیت دست پیدا کنند که فراوانی درآمد نفت با توسعه کشور، همخوانی ندارد بلکه ممکن است آثار آن منفی باشد.

وی با مقایسه ایران و کشورهای غیر نفتی گفت: همزمان با کشورهایی چون ترکیه و کره جنوبی، توسعه خود را شروع کردیم و با وجود هزار میلیارد دلار درآمد نفت در مقایسه با ترکیه و کره جنوبی که هیچ درآمدی در این بخش نداشتند اما اکنون با فاصله توسعه قابل ملاحظه نسبت به این کشورها، قرار داریم.

جهانگیری با انتقاد از استفاده درآمد نفت، تصریح کرد: امروز به اقتصاد ایران شوک وارد شده و با وجودی که به صورت ارادی، تصمیم به بودجه بدون نفت گرفتیم اما باید هزینه های جاری را از منابع غیر نفتی به دست آورد.

جهانگیری با اشاره به اینکه باید هزینه اضافه را کاهش داد، تاکید کرد: استاندار موظف است هزینه های بی مورد دستگاههای ذیربط را کاهش دهد و در این ارتباط از مسئولان رده بالا تا پایین همگی موظف به اجرا هستند و در این ارتباط مصمم و جدی هستیم.

وی در ارتباط با اقتصاد استانی گفت: لازم است با جدیت به دنبال تکمیل پروژه های نیمه تمام بود و طرح های مهم که ارزش ملی دارند با همت دنبال شود.

وی با اشاره به ظرفیت های خوب کشور، اظهار داشت: لازم است در این مقطع تصمیمات جدی برای کشور گرفته شود و توسعه مدیریت شود.

جهانگیری در ارتباط با شعاع 120 کیلومتری و مشکلات پیش آمده برای شهرک های صنعتی استان البرز گفت: این مصوبه در سنوات مختلف به صورت فاصله زمینی و هوایی مطرح شد لذا باید راهی برای رفع آن پیدا کرد. وزارت صنعت راهکاری ارائه دهد که بتوان در هیئت دولت مطرح و بررسی شود.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی پروازهای مسافری فرودگاه پیام اظهار داشت: تردد هواپیمای مسافربری به خوبی ادامه داشت و سقوط هواپیمای باربری در فرودگاه دیگر، مشکل برای فرودگاه پیام ایجاد کرده است.

جهانگیری ادامه داد: با احتیاط به دنبال اطمینان امنیت پروازهای این فرودگاه هستیم چراکه جان مردم ارزش بسیاری دارد که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و باید با اطمینان خاطر تصمیم گیری جدیدی اتخاذ کرد.

معاون اول ریاست جمهوری در ارتباط با راهکارهای لازم تبصره 18 و تسهیلات اشتغال روستایی گفت: مدیران بانکها با همراهی وزارت صنعت، استاندار و نمایندگان، کمک کنند که مشکلات واحدهای مالک که با مشکلات مالی روبرو و با تعطیلی مواجه شده اند به چرخه تولید برگردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز