خبرگزاری کار ایران

یادداشت ایلنا/

گالری پارچه به وسعت یک شهر در یزد

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۱۸۸

در چند روز اخیر مردم شهر یزد میزبان قاب‌های پارچه‌ای در سطح شهر هستند. چهل نقطه از شهر یزد جایگاه 1600طرح از پارچه های سنتی و مدرن بافت یزد شده که جلوه تازه ای از این هنر صاحب قدمت در این استان تاریخی است.

به گزارش ایلنا، مریم موسوی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی در یادداشتی برای ایلنا نوشته است: قدمت پارچه بافی در یزد به دیروز و امروز نیست چرا که پارچه ها و دستمال‌های زیبای یزدی از طریق جاده ابریشم به اکثر نقاط جهان فرستاده می شد؛ و آوازه این دست بافته های یزدی از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب پیچیده بود.

ترمه، زری، دارایی،کاربافی و... از جمله پارچه‌های معروف یزدی هستند که هنوز هم در این شهر تولید می‌شوند. پارچه بافی در گویش یزدی های قدیم شعربافی گفته می شد که در واقع با دستگاه های قدیمی این کار صورت می پذیرفت و در حال حاضربافت پارچه به شیوه های سنتی تقریبا منسوخ شده و بیشترین پارچه تولیدی در این شهر با ماشین های صنعتی صورت می پذیرد. پارچه های رومبلی، پرده ای، ملحفه ای و... با طرح‌های منحصر به فرد و زیبا از دیگر افتخارات تولیدات نساجی در یزد است؛ البته نام بردن و معرفی نوع و شیوه پارچه بافی در یزد مقصود نگارنده نبوده و هدف از نگارش این یادداشت ارج نهادن به این اتفاق مبارک در قالب برگزاری نخستین گالری شهری پارچه در سطح شهر یزد و در قالب هشتادوهفتمین جشنواره ملی فجر است که به همت و تلاش اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان یزد از دی ماه 97 با اخذ مجوزی تحت عنوان نخستین جشنواره ملی پارچه فجر از بنیاد ملی ساماندهی مد و لباس (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) شروع به کار کرد تا در نهایت این تلاش جمعی با همکاری یک سری از نهادها و ارگانها از جمله شهرداری و دانشگاه آزاد اسلامی این استان, در 18 تیرماه 98 و همزمان با سالروز ثبت جهانی یزد و با نقطه آغازین در گذر فرهنگ و هنر مازاری ها به ثمر رسید.

به نظر می‌رسد این ضیافتی که در ستودن رنگ و نقش و اندیشه صنعتگران پارچه بافی در این روزها برپا شده، گام موثری در راستای رونق بیشتر این هنر قدیمی یزد و همچنین ادای دینی به "خواجه غیاث الدین نقش بند یزدی" متولد یزد و نقاش، طراح پارچه و بافنده مشهور و صاحب سبک در عصر صفوی است که روزگاری آن هم در عصر صفوی اداره کارگاه سلطنتی شاه عباس در اصفهان را برعهده داشت.   

عموما گالری محلی برای ارائه و نمایش آثار هنری، مکانی برای شناخت و ارائه تازه ترین آثار یک هنرمند بنام و برای شناساندن سبک های مختلف هنری به علاقمندان و در نهایت بالا بردن سطح فهم و درک هنری مخاطب است.

از مهمترین هدف های ایجاد گالری کشف و شناساندن استعدادهای جوان در حوزه هنرهای مختلف و همچنین معرفی این هنرها به جامعه هدف است و اینک گالریی با هنرنمایی طراحان و تولید کنندگان پارچه به وسعت یک شهر برنامه ریزی و ایجاد شده که عموم مردم در گوشه‌هایی از این شهر ثبت شده در میراث جهانی می‌توانند تماشاگر هنر فکر و دست همشهریان‌شان در حوزه پارچه باشند.

اکنون که در نقاطی از شهرمان یزد نمونه پارچه های بافته شده یزدی  بر دیوارهای شهر آویخته و جانمایی شده است به غیر از معرفی این آثار و هنرمندان طراح آن, شرایط خوبی هم برای دیگر طراحان پارچه ایجاد شده تا از این فضا برای طرحهای نو و ابداعی متناسب با فرهنگ و سنت مردمان دیار کویر در صنعت پارچه بافی و حتی کاربرد آنها در امور مختلف زندگی صورت پذیرد. 

و در انتها با تاکید عنوان می‌کنم که در  فرهنگ فارسی معین واژه گالری به عنوان جای نگهداری و نمایش آثار هنری معنی شده و اکنون که هنرمندانی دست به دست هم داده و این شرایط را فراهم کرده اند چشم امیدشان به یاری همه یزدی ها برای بازدید، لذت بردن، بهره برداری و در نهایت نگهداری درست پارچه‌های این گالری شهری است تا تعداد افراد بیشتری از این هنر بهره مند گردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز