خبرگزاری کار ایران

نامه برخی از صاحبنظران، روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی به حناچی و شورای شهر تهران/ ساماندهی دستفروشان به معنای حذف آنها نیست

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۴۸۰

جمعی از صاحبنظران، روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی در نامه‌ای به شهردار تهران و اعضای شورای شهر، خواستار حل موضوع دستفروشی با گفت و گو و نه حذف و سرکوب شدند.

به گزارش ایلنا متن این نامه که به امضای 305 نفر رسیده بدین شرح است:

شهردار محترم تهران

 و اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران

با سلام و احترام؛

رویکرد و اقدامات مدیریت شهری در دوره جدید خود نسبت به مساله دستفروشی قابل تقدیر و تحسین بوده است. برگزاری نشست ها و جلسات مشترک با دستفروشان و سازمان های مرتبط و صاحب نظران این حوزه،گرامی داشت روز جهانی دستفروشان در صحن شورا، تخصیص بودجه برای ساماندهی شرایطی دستفروشان از طریق کمک به تعاونی های دستفروشان برای احداث بازارچه های ویژه و تصویب طرح«ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون» از جمله موارد این رویکرد و اقدام بوده است.

فهم ضرورت پذیرش دستفروشان به عنوان بخشی از واقعیت شهر و لزوم رسمیت بخشی به آن، توجه به نقش دستفروشی در زیست شبانه و ایجاد نشاط اجتماعی و زیبایی شهر از جمله تغییرهایی بود که در دوره اخیر نسبت به گفتمان مدیریت شهری درباره دستفروشی قابل مشاهده است.

ضمن تقدیر از این تحول، ما امضاکنندگان این نامه، دو درخواست را از شهردار محترم تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران داریم:

 رفع موانع و عوامل مخل این روند مثبت که از جمله آن می توان به اجرای طرح های ضربتی انضباط شهری در محورهای جمهوری تا زرتشت(خیابان ولیعصر) و خیابان پیروزی اشاره کرد. همچنین علاوه بر این مسئله، به لحاظ گفتمانی نیز نظرات نقیض رویکرد مثبت موجود در مدیریت شهری نیز که از سوی برخی متولیان(از جمله به طور مشخص توسط مدیران شرکت های شهربان و ساماندهی صنایع و مشاغل) ایراد می گردد نیز موجب اختلال در فرایند تعامل صحیح برای توافق عادلانه جهت ساماندهی دستفروشان است، که لازم است از سوی شهردار محترم تهران و اعضای شورای شهر نسبت به اصلاح این دیدگاه ها در مدیران اجرایی، اقدام مقتضی صورت پذیرد. مساله دیگر، وجود موانع ساختاری برای پیشبرد رویکرد ساماندهی تعاملی،توافقی و عادلانه دستفروشی است. تا پیش از سال1395و اصلاح اساسنامه و آئین نامه شرکت شهربان و حریم بان، این مجموعه به لحاظ حقوقی نقشی در موضوع دستفروشی نداشت و اقداماتش در آن راستا غیرقانونی بود اما با این تغییر که هنوز در راستای الغای آن در شورای امید، اقدامی نشده است، ورود آن به موضوع که از منظری سلبی و نه ایجابی(ساماندهی) بود، شکلی قانونی به خود گرفت که با توجه به ادبیات آن مصوبه در خصوص دستفروشان(سدمعبر صنفی و شبه متکدیان) با رویکرد مثبت مدیریت جدید شهری مغایر است و ضروری است نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

 با توجه به مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون و به ویژه بند پ آن در خصوص تدوین«دستورالعمل جامع ساماندهی دستفروشی در شهر تهران» و با لحاظ گزارش شماره ۱۶۴۰۹ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مورخ 8/2/1398 تحت عنوان«سیاستگذاری هوشمندانه شهرداری­‌ها ‌‌برای فروشندگان کم‌سرمایه‌‌ و دستفروشان، گزارش نظارتی ماده «۱۶» قانون بهبود مستمر محیط کم‌سرمایه‌‌« و با حضور بازیگران مختلف در مدیریت شهری،نمایندگان شهروندان(اعضای شورای شهر، شورایاری ها و نمایندگان سمنهای مرتبط)، دستفروشان،اصناف و دستگاه های دولتی و انتظامی مرتبط، نسبت به ساماندهی عادلانه و توافقی دستفروشی با لحاظ مقتضیات اجتماعی و اقتصادی و زیست شهری،اقدام عاجل اما خردمندانه و کارشناسی انجام شود.

ما امضاکنندگان نامه باور داریم که دستفروشی جزئی جدایی ناپذیر از زندگی شهری است، جزئی که در صورت حمایت و تعامل، به زیبایی های شهر می افزاید، موجب نشاط،امنیت و رونق شهر می شود و نه تنها با فرهنگ و هنر مغایرت ندارد که دارای ویژگی های فرهنگی و هنری خاص خود نیز هست. خلاقیت های هنری و نوآوری یکی از نتایج و حاصل های دستفروشی در شهر است و ترانه های کار در دستفروشی از دیرباز جزئی از فرهنگ فولکلوریک موسیقی بوده است. نوازندگان خیابانی نیز جزئی از دستفروشی در شهر هستند که بر طرب و سرزندگی آن می افزایند.رنگارنگی بساط های زیبا دستفروشان را نمی توان از سیما و منظر شهر حذف کرد و حتی لبخندی که تعامل دستفروش و مشتری بر لب ها می نشاند نیز جزئی از زیبایی های این شغل برای شهر است. بنابراین استفاده از نام هنر و فرهنگ را برای حذف زیبایی های دستفروشی از شهر، روا نمی دانیم و اصالت فرهنگ و هنر را در تعهد آن به مردم و جامعه اعلام می کنیم، مردمی که در شرایط دشوار اقتصادی، تورم افسارگسیخته، بیکاری گسترده،رکود و تحریم های ظالمانه، خود به دنبال راهی برای تأمین معیشت شرافتمندانه هستند و نیاز به یاری دارند و نه طرد.

بدیهی است براساس شرایط هر فضا، مقتضیات ساماندهی دستفروشی متفاوت است و بازیگران دخیل در آن هم تفاوت خواهند داشت و برای مثال در محدوده تئاترشهر، حضور اصحاب تئاتر نیز برای هم اندیشی در خصوص نحوه آن، ضرورت دارد اما فراموش نکنیم که ساماندهی معنایش حذف نیست.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز