خبرگزاری کار ایران

مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز خبرداد:

آغاز مرمت سرای ایکی قاپیلی تبریز بر اساس ضوابط میراث فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۶۱۴

مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز از آغاز مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز بر اساس ضوابط میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش ایلنا، حسین اسمعیلی سنگری  اظهار داشت: مرمت بخش‌های آسیب دیده سرای ایکی قاپیلی بازار تاریخی تبریز پس از آوار برداری از مورخ ۱۳ خرداد ۹۸ آغاز شد، با نظارت متخصصان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است.

اسمعیلی در ادامه با بیان اینکه در حادثه اخیر آتش‌سوزی بازار تبریز، ۳ عنصر اصلی سرای ایکی قاپیلی به طور کامل دچار حریق شده و دالان میانی با تخریب ۵۰ درصدی همراه بود، ادامه داد: در این آتش سوزی دالان میانی با تخریب ۵۰ درصدی همراه بود که به دنبال آسیب وارد شده طاق و گنبد این دالان به طور کامل فروریخت، لذا در حال حاضر براساس ضوابط اصولی میراث‌فرهنگی مرمت سَبکی این دالان با تلاش گروه‌های مرمتی مستقر در این سرای اقداماتی نظیر تقویت استحکام پی و پایه‌ها، تمیزکاری و اندودزدایی دالان و بازسازی طاق و گنبد در حال انجام است.
 
مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز، با اشاره به اینکه ضلع شرقی مشرف به دالان میانی سرای ایکی قاپیلی نیز از دیگر بخش‌های آسیب دیده بود، ادامه داد: در سرای اصلی برخی از ابنیه که در ضلع جنوبی قرار گرفتند دچار آسیب شدیدتری شدند که در این راستا پس از مرمت اصولی سازه تاریخی، تمیزکاری و اندودزدایی، بندکشی آجری این بخش نیز در حال انجام است.
 
وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه دهه گذشته بخش‌هایی از دالان سقط فروشان و سرای ایکی قاپیلی مورد مرمت اصولی قرار گرفته بود، لذا در حادثه اخیر از آسیب های کمتری برخوردار بودند، در همین راستا در بخش های مذکور تمیزکاری و اندودزدایی از ابتدای این هفته آغاز شده است.
 
اسمعیلی در پایان یادآور شد: مرمت این سرا به طور کامل تحت نظر پایگاه جهانی بازار تبریز صورت می پذیرد و کسبه محترم که در امر مرمت مشارکت دارند می بایست طبق طرح ارائه شده اقدام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز