خبرگزاری کار ایران

در گفت‌ وگو با ایلنا مطرح شد:

هیچکدام از راه‌های تسهیل در داد و ستد مالی کشور به فرجام نرسیده/ اطلاعاتم درباره سقوط پهباد آمریکایی در حد رسانه‌ها است / شرایط کنونی کشور ویژه است

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۹۹۷

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بخشی از ذخایر و پایه پولی کشور به صورت طلا است و مبنای داد و ستد در حال حاضر از دلار به یورو تبدیل شده است.

محمدباقر نوبخت در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا در قزوین درباره  تشکیل بازار متشکل ارزی بدون حذف سامانه نیما و اینکه آیا موجب اضافه شدن یک نرخ جدید نمی‌شود؟ اظهار کرد: سیاست اصلی ما یک نرخی کردن ارز است اما واقعیت این است که شرایط کشور، شرایط ویژه‌ای است چرا که در جنگ بزرگ اقتصادی قرار داریم و  با حال و هوای مقتضیات این زمان، مجبور هستیم عمل کنیم.

وی افزود: تمام موارد استاندارد در شرایط عادی در داد و ستدها رعایت می‌شود و  باید قبول کنیم که باید به یک شیوه متناسب با این زمان عمل کنیم.

مبنای داد و ستد یورو است

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در مبادلات دلاری و تحریم آسان آن، آیا می‌توان ذخایر کشور را از دلار به طلا تغییر داد؟ ادامه داد: بخشی از ذخایر و پایه پولی کشور به صورت طلا است اما باید نسبت معینی بین آنها باشد تا بتوانیم عمل کنیم؛ مبنای داد و ستد در حال حاضر از دلار به یورو تبدیل شده است.

نوبخت در زمینه امکان پیوستن ایران به سوئیفت روسی تا چه میزان است؟ توضیح داد: همه راه‌هایی که برای تسهیل در دادوستدهای مالی در حال انجام است را مطالعه می‌کنیم و هر کدام به نفع ما باشد،  عمل می‌کنیم و تاکنون هیچ کدام به فرجام کامل نرسیده است.

وی در خصوص تکلیف افزایش حقوق‌ها و اینکه شنیده شده این افزایش در برخی ادارات به صورت سلیقه‌ای اعمال شده، آیا نظارتی بر اجرای این وضعیت وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: قطعا دستگاه‌های نظارتی کارشان همین است  که بر همه مصوبات دولت و نحوه عملکردش نظارت داشته باشند.

دولت مُر قانون مجلس را رعایت کرده

این مقام مسئول با ذکر اینکه نظارت بر مصوبات را هیأت تطبیق مجلس بر عهده دارد، بیان کرد: از سوی این هیأت، همه مصوبات دولت و هیأت وزیران با قوانین تطبیق داده می‌شود و اگر خلاف باشد، اشکال گرفته و برمی‌گرداند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در این بخش هم هیأت تطبیق مجلس تایید کرده و دستگاه‌های نظارتی همچون دیوان محاسبات اعلام کرده که دولت، مُر قانون مجلس را رعایت کرده است.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که شاهد طرح مسکن برای کارمندان دولت هستیم؛ آیا برای کارگران هم برنامه ای دارید؟ بیان کرد: این موضوع را از طریق وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری می‌کنند؛ معمولا طرح‌ها و سیاست‌های ما کلی است و هر یک از بخش‌ها حوزه کاری خود را دنبال می‌کنند و فکر می‌کنم حتما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه اقدام کند.

تصویب بیش از 38 هزار میلیارد تومان بودجه برای استان‌های سیل‌زده

معاون رئیس‌جمهور  در پاسخ به این سوال که مردم جنوب کشور هنوز با مشکلات سیل همچنان مواجه هستند به ویژه در شادگان که هنوز اقدامات لازم صورت نگرفته؟ چه توضیحی دارید، اضافه کرد: منابعی که لازم بود بالغ بر 38 هزار میلیارد تومان در دولت به تصویب رسیده که بخشی از آن، به صورت تسهیلات بانکی و بخشی هم به صورت کمک بلاعوض از سوی دولت است که بخش قابل توجهی از این کمک پرداخت شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ظرف ماه گذشته 3 هزار و 500 میلیارد تومان از خزانه برای این موضوع مذکور، پرداخت شده و امیدواریم همه به منابعی که قول و تعهد داده شده عمل کنیم. در خصوص پرداخت تسهیلات به پرونده‌ها در استان لرستان هم وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه سیل‌زده در حال پیگیری است.

سیاست کلی ایران صیانت از همه مرزها است

معاون رئیس‌جمهور در خصوص واکنش دولت نسبت به انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا بیان کرد: فعلا که در قزوین هستم  و اطلاعات ام در این باره در حد رسانه‌ای است و امروز (جمعه31 خردادماه) که از این استان به تهران بازگردم دقیق‌تر در جریان قرار می‌گیرم؛ اما باید گفت که سیاست کلی ایران اسلامی صیانت از همه مرزهای هوایی، دریای و زمینی است و کشور مستقی هستیم و بر این پایه هم عمل می‌کنیم.

نوبخت در باره اینکه سازمان برنامه و بودجه هم در مقام تنظیم بودجه و هم اجرا کننده و هم در مقام داوری آن است و این موضوع آیا موجب ایجاد تعارض منافع نمی‌شود  و اگر مقام داوری به بیرون از سازمان انتقال یابد بهتر نخواهد بود؟ گفت : سازمان برنامه و بودجه که اجرا نمی‌کند بلکه پیش‌بینی می‌کند و موظف است از دستگاه‌ها پشتیبانی کند؛ منابع مالی را سازمان برنامه و بودجه به دستگاه‌ها می‌دهد و غیر از نظارت سازمان برنامه و بودجه، توسط سازمان بازرسی  کل کشور و به ویژه توسط دیوان محاسبات نظارت دارد و ما نظارت محدود و منحصری نداریم.

وی در خصوص جدا شدن سازمان اداری و استخدامی در استان‌ها گفت: فعلا به همین نحو ادامه پیدا می‌کند.

نوبخت در خصوص خریداری زمینی از سوی شرکت فیات و استقرار واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و اجرای سوله‌ای برای وارد کردن تجهیزات خودروسازی اظهار بی‌اطلاعی و بی‌خبری کرد.

 

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز