خبرگزاری کار ایران

تقی‌زاده خبر داد:

ثبت اثر تاریخی قلعه گبری شیرینو در بخش مرکزی لامرد

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۵۶۱

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد از ثبت اثر تاریخی؛ قلعه گبری شیرینو واقع در بخش مرکزی این شهرستان خبر داد.

مسعود تقی زاده با اعلام این خبر به خبرنگار ایلنا در لامرد گفت: این اثر تاریخی مربرط به دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است که پس از طی مراحل قانونی به شماره ثبت ٣٢١٧٩ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

وی ادامه داد: قلعه گبری شیرینو از جمله قلعه‌های بخش مرکزی شهرستان لامرد است که در ارتفاعات جنوبی شهر لامرد و در تنگه ای موسوم به تنگه شیرینو در شرق شهر لامرد قرار دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد گفت: با توجه به بررسی‌های سطح الارضی و جمع آوری و مقایسه سفال ها و معماری قلعه توسط کارشناسان می‌توان قدمت این قلعه را به اواخر دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی تخمین زد. معماری خاص و شیوه جمع آوری آبهای سطحی و تعبیه حوضچه های آب در پایین سطح قلعه که کنار دیواره شمالی این قلعه واقع شده از  ویژگی های  این اثر تاریخی است و سفال های جمع آوری شده از این قلعه، عمدتا از نوع خمره و ظروف نگهداری آذوقه می باشد.

تقی زاده با بیان اینکه کاربری دقیق این اثر تاریخی نیاز به بررسی و کاوش های باستان شناسی دارد اظهار کرد: دره شرقی که قلعه بر آن مشرف است به عنوان گذرگاه و محل ورود به قلعه می باشد و این دره با توجه به ساختار سنگی آن به عنوان محلی مناسب برا ایجاد سد و ذخیره آب در آن دوره تاریخی بوده است.

وی ضمن تشکر از همکاری گروه کارشناسان و تیم باستان شناسی در ثبت این اثر تاریخی، افزود: این اثر تاریخی-فرهنگی در سال ۹۵ توسط کارشناسان شناسایی شد و پرونده ثبتی آن در اواخر سال ۹۷ به اداره کل میراث استان ارسال گردید و در نهایت ثبت آن در آخر دی ماه سال گذشته به پایان رسید.

تقی زاده در ادامه گفت: تعداد ٢١ اثر تاریخی شاخص در شهرستان لامرد با تلاش محققین، باستان شناسان و کارشناسان شناسایی شده و مراحل نهایی ثبت آن رو به پایان است.

انتهای پیام/
مرتضی عبداله زاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز