خبرگزاری کار ایران

بازخوانی دوباره ماجرای قتل یک روحانی در همدان/ انگیزه قاتل در هاله‌ای از ابهام/ قتل یا شهادت، کدامیک به تصویب می رسد

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۷۰۸

در دو روز گذشته اخبار ض ونقیض فراوانی در باره این اتفاق و زمان و مکان وقوع جنایت، دستگیری و کشته شدن قاتل در رسانه‌ها منتشر شده است ، اما هنوز مهم‌ترین مسئله برای مردم همان انگیزۀ قتل است، و جلوگیری از تکرار چنین موضوعاتی که عواطف عمومی را خدشه‌دار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، برخی در فضای مجازی این نکته را مطرح می‌کنند که قاتل و طلبۀ شهید هر دو اهل یک روستا بوده‌اند و همین موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای ارتکاب این جرم توسط جانی باشد؛ اما به این دلیل که هر دو در قید حیات نیستند و هنوز هم هیچ نهاد رسمی این موضوع را تایید نکرده نمی‌توان در این مورد اعلام نظری داشت، به طور حتم پلیس در بازجویی‌های بعدی به برخی انگیزه‌های قابل طرح خواهد رسید.

محل کشته شدن قاتل

مردم علاقمندند از جزئیات کشته شدن بهروز حاجیلو شرور معروف بیشتر بدانند، مردم از چنین رفتارهای خودسرانه رنجش‌های عظیم پیدا می‌کنند، پلیس هم البته با عکس‌العمل به موقع او را به سزای اعمالش رساند، ولی ای کاش پلیس بدون کشتن وی او را به دام می انداخت تا  به جزئیات بیشتری در درباره انگیز ه‌اش از این کار دست می‌یافت، این که دقیقاً در چه محله‌ای از حاشیۀ همدان این فرد به دام پلیس افتاد، چگونه و با چه ترفندهایی شناسایی شد و... البته این نکته را هم نباید از نظر دور داشت  که شاید  پلیس برای عدم ارائه  جزئیات دلایل امنیتی دارد.

یکی از مواردی که کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری به آن بسیار تاکید داشتند این بود که چرا پلیس با فردی که در فضای مجازی (صفحۀ شخصی اینستاگرام خودش) دست به انتشار ویدئوهایی می‌زند که اسلحۀ غیر مجازی جنگی در دست دارد برخورد به موقع نمی‌کند که به چنین فجایایی ختم شود؟

واکنش  نمایندگان مجلس 

کمالی‌پور نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در این باره می‌گوید: پلیس فتا اجازه ندهد فضای مجازی تبدیل به کانون جرم و جنایت شود؛ وی قتل طلبه همدانی را ناشی از عدم کنترل و نظارت مناسب پلیس فتا بر فضای مجازی دانسته و ادامه می‌دهد: اگر پلیس فتا اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌داد قتل رخ نمی‌داد و قاتل شرور به راحتی دستگیر می‌شد.

محمدعلی پورمختار عضو مجمع نمایندگان استان همدان و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز در پی قتل طلبه جوان همدانی توسط فردی مسلح، تاکید می‌کند: مسئولان امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی باید با کاربران صفحات اینستاگرام که اقدامات خشونت‌آمیز را ترویج می‌دهند، برخورد کند.

وی در واکنش به قتل طلبه جوان همدانی توسط فردی مسلح به سلاح گرم می‌گوید: این فرد پیش از ارتکاب جرم اقدام به انتشار تصاویر خود در صفحه اینستاگرام کرده بود که در اکثر آن‌ها مسلح به سلاح‌های گرم بود که به صورت غیرقانونی در اختیار داشت.

محمد کاظمی  نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس نیز در این باره نظر مشابهی دارد؛ وی‌ می‌گوید: پلیس فتا و امنیت در برخورد با عامل قتل طلبه همدانی سهل‌انگاری و قصور کرده‌اند.

وی در مورد قتل طلبه همدانی، می‌گوید: قاتل از اراذل و اوباش همدان بوده و عکس‌ها و فیلم‌هایی با انواع سلاح‌های گرم در فضای مجازی منتشر کرده بود و در واقع در منطقه به عنوان یک فرد شرور معروف بوده است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که: بنابراین پلیس فتا باید با اقدامات پیشگیرانه مناسب به این موضوع ورود و اسلحه‌ها را از قاتل اخذ و بر اساس قانون برخورد می‌کرد.

پاسخ پلیس اما به نکاتی که مردم و نمایندگان مطرح می‌کنند این است که مجرم پیش از وقوع جرم تصویری مبنی بر اقدام به جرم منتشر نکرده است.

پیش از وقوع جرم ویدئویی منتشر نشد

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان درباره انتشار تصاویری در صفحه شخصی اینستاگرام قاتل طلبه کشته شده در همدان می‌گوید: این تصاویر پس از ارتکاب به قتل بارگذاری شده و پیش از آن هیچگونه پُست مهم مجرمانه‌ای در این صفحه منتشر نشده بود.

سرهنگ فیروز سرخوش‌نهاد تاکید می‌کند: پس از قتل طلبه همدانی و انتشار تصاویری در این زمینه در اینستاگرام قاتل، برخی اقدام به اظهار نظرهای غیرکارشناسانه در این زمینه کردند؛ اما طبق بررسی‌های کارشناسان پلیس فتای همدان، این فرد تا هنگام وقوع قتل هیچگونه تصویری مبنی بر برنامه‌ریزی و قصد قتل بر روی صفحه اینستاگرام خود بارگذاری نکرده بود که مورد پیگیری قرار بگیرد. این فرد پس از قتل طلبه همدانی اقدام به انتشار تصاویری در اینستاگرام کرده است که برخی رسانه‌ها و جراید با تمرکز بر روی این تصاویر ناآگاهانه آنها را تحلیل کردند. پس از بروز قتل طلبه همدانی، چند پست بر روی صفحه اینستاگرام قاتل بارگذاری شد؛ اما از ساعت 12 و 53 دقیقه روز پیش از وقوع جرم؛ هیچگونه ورودی از سوی ادمین، همکاران احتمالی و گردانندگان این صفحه صورت نگرفته است.

وی تاکید کرده که کارشناسان این مجموعه فضای مجازی را به صورت دقیق رصد و با عوامل این قبیل اقدام‌های مجرمانه و خرابکارانه با جدیت برخورد می کنند.

یک نکتۀ دیگر در صفحۀ اینستاگرام شرور سابقه‌دار که نظرها را جلب می‌کرد این بود که او در یک استوری در (Instagram Story) خود  پس از ارتکاب به قتل مطلبی را منتشر کرد که 3 تا عکس داشت، اما پس از کمتر از یک ساعت، یکی از 3 عکس را که در آن به صورت علنی اقرار به جنایت کرده بود، از صفحه پاک کرد.

 

قتل یا شهادت ،مسئله این است

 

 مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان نیز اعلام کرده که ثبت نام مصطفی قاسمی روحانی کشته شده در لیست بنیاد شهید مشروط به تصمیم گیری و ارائه دستور شورای‌تأمین شهرستان است. بر همین اساس، اعلام کرده که اگرچه این اتفاق بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه شود اما برای این که نام حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی در   در لیست شهدا قرار گیرد  تشکیل جلسه  و تصمیم‌گیری شورای تأمین لازم است. درصورت تصویب این موضوع در شورا،  نام حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی   در لیست شهدا قرار می گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز