خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یزد گزارش می‌دهد؛

خسارت 500 میلیاردی به کشاورزان و باغداران یزدی/ خطر سرمازدگی در کمین باغ‌ها و محصولات زراعی استان

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۲۱۸

کشاورزی یزد فروردین ماه امسال را با خسارت 500 میلیاردی ناشی از وقوع سیل به پایان رساند و در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه در تلاش برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی محصولات است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان یزد یکی از استان‌های ایران به مرکزیت شهر یزد است و در حدود ۷۴ هزار و ۴۹۳ کیلومتر مربع وسعت داشته و به تنهایی چهار و نیم درصد از کل مساحت ایران را در بر می‌گیرد. در فصول بهار و تابستان، آب و هوای بیش‌تر مناطق استان، گرم و خشک و در فصول زمستان و پاییز سرد است.

به دلیل خشکی آب و هوا و اندک بودن میزان بارندگی بین استان‌های ایران کمترین منبع آب کشاورزی در یزد قرار دارد. عمده محصولات کشاورزی این استان در شهرستان خاتم تولید می‌شود. این شهرستان قطب کشاورزی استان یزد به شمار می رود و دارای منابع آبی فراوانی است و محصولاتی همچون گندم، ذرت، زرد آلو، انار، بادام، پسته، انگور و غیره در این شهرستان تولید می‌شود و اغلب با شهرستان‌های شمال فارس مبادلات کشاورزی خود را انجام می‌دهند. از دیگر محصولات کشاورزی استان یزد می‌توان به خرما اشاره کرد که در شهرستان بافق تولید می‌شود.

در شهرستان بهاباد نیز کشت زعفران و در شهرستان‌های صدوق و یزد کشت گلخانه‌ای رواج دارد. منطقه قاسم‌آباد در جنوب شهر یزد از قدیم محل کاشت محصولات صیفی و سبزیجات بوده ‌است. از دیگر مناطق کشاورزی استان یزد را می‌توان شهرستان‌های تفت واردکان و میبد را نام برد، در این شهرستان‌ها بیشتر محصولات باغی مانند انار به عمل می‌آیدکه با وقوع سیلاب ها بخشی از کشاورزی در یزد 500 میلیارد خسارت دید.

میزان تولید زراعی استان یزد  یک‌میلیون و 620 هزار تن در سال است که انواع محصول کشاورزی در سطح زراعی و زیر کشت به میزان 115 هزار و 815 هکتار و به همت 76 هزار بهره‌ بردار تولید می شود.

سرمازدگی محصولات کشاورزی و خسارت‌های سنگین

اما هر ساله کاهش یکباره دما و در پی آن سرمازدگی محصولات کشاورزی خسارت‌های سنگینی را به بخش کشاورزی استان وارد می‌کند که امسال نیز کشاورزی یزد از این موضوع در امان نبوده و گذشته از فروردین ماه که سیلاب خساراتی را در بخش کشاورزی برجای گذاشت طی روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه نیز شاهد افت محسوس دما در استان یزد هستیم.

نگاهی به خسارت‌های ناشی از سرمازدگی محصولات کشاورزی در سالیان گذشته نشان می دهد که سرمازدگی به لحاظ تغییرات اقلیمی به پدیده‌ای دائمی در کشاورزی تبدیل شده و کشاورزان را برآن داشته تا برای مقابله با آن از شیوه های مختلف استفاده کنند.

توصیه‌های رئیس جهاد کشاورزی برای مقابله با سرمازدگی

در پی هشدارهای سازمان هواشناسی یزد مبنی بر خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی استان در روزهای پایانی این هفته، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی یزد توصیه‌های لازم برای مقابله با این خطر را ارائه کردند.

سیدجمال سجادی‌پور با بیان این که سرما امشب، فردا و پس فردا شب محصولات کشاورزی را تهدید می کند، اظهار داشت: ضروری است کشاورزان از قبل آمادگی مقابله سردی هوا داشته باشند و در همان شب سرما باغ خود را غرق آبی کنند.

وی با بیان این که باغ های مجهز به سیستم آبیاری بارانی باید در شبی که هوا سرد است سیستم خود را راه اندازی کنند، افزود: اگر هم آبیاری آن ها به شیوه قطره ای است در این شب قطره ها فعال کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، با اشاره به این که هدف از غرق آبی کردن باغ ها در شب های سرد ایجاد رطوبت است، گفت: باغداران برای گرم کردن باغ ها نیز باید بخاری باغی خود را روی چهار درجه سانتی گراد تنظیم کنند.

ایجاد دود راهکاری موثر برای مقابله با سرمازدگی

وی به لزوم تهیه دماسنج تاکید و بیان کرد: افراد هشدارها را جدی بگیرند و به محض این که حرارت به چهار درجه سانتی گراد رسید دود سفید ایجاد کنند.

سجادی پور قرار دادن پوست بادام، پسته و گردو در داخل گونی و مرطوب کردن آن ها با مقداری گازوئیل را راهکار ایجاد دود سفید عنوان و خاطرنشان کرد: این پوست ها باید با حرارت کم بسوزد که فقط دود ایجاد کند.

وی در پایان تاکید کرد: کشاورزان و باغداران به هیچ عنوان از لاستیک برای گرم کردن استفاده نکنند و اگر ناچار شدند از لاستیک های کوچک استفاده کنند.

رئیس جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه سیل، آب گرفتگی، رعد و برق، طوفان و رانش زمین نیز سایر عواملی است که سبب وارد آوردن خسارت به بخش کشاورزی می‌شود، گفت: بارندگی های فروردین ماه امسال 500 میلیارد به به محصول زراعی، باغی، دامداری، قنات و راه های بین مزارع استان یزد خسارت زد.

وی خسارت وارده شامل نابودی 200 هکتار زمین زراعی ، 900 هکتار باغ، تلف شدن 101 راس دام، نفوذ گل و لای به 106 رشته قنات، تخریب 69 کیلومتر شبکه آبیاری و 790 کیلومتر راه های بین مزارع است.

کاهش دما در روزهای آینده و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی

اما با توجه به اعلام اداره کل هواشناسی یزد مبنی بر کاهش دمای هوای استان در روزهای آینده و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی اقداماتی در استان انجام شده تا از تکرار حادثه سال گذشته در جلوگیری شود و سرمازدگی محصولات باغی و زراعی کاهش یابد.

طبق اعلام هواشناسی استان یزد روزهای آینده به ویژه شب و صبح زود، شاهد کاهش محسوس دما خصوصا در نقاط کوهستانی خواهیم بود به طوری که در نقاط کوهستانی دمای هوا به زیر صفر نیز خواهد رسید.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان یزد هم از کاهش هشت تا ۱۰ درجه‌ای دما و یخبندان در این استان خبر داده و گفته است: پیش‌بینی می‌شود مناطق کوهستانی استان، از سه شنبه‌شب به مدت سه شب و به‌ویژه صبح زود، دمای صفر و زیر صفر را تجربه کنند.

سید عباس میرحسینی در خصوص وضعیت آب و هوایی استان یزد طی هفته جاری، اظهار داشت: به‌واسطه فعالیت موج ناپایدار، از بعدازظهر امروز و طی فردا، برای استان یزد گاهی با ورزش باد شدید و گردوخاک و بعضاً وقوع توفان گردوخاک پیش‌بینی شده است.

توفان و گرد و خاک همراه با بارش های رگباری

وی افزود: شدت توفان گردوخاک در مناطق شمالی، جنوب و جنوب غرب شامل شهرستان‌های اردکان، میبد، ابرکوه و خاتم در روز دوشنبه، شدیدتر از سایر مناطق استان خواهد بود؛ همچنین توفان گردوخاک فردا در مناطق شرقی استان شامل بافق و بهاباد، بیشتر حاکم است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان یزد با بیان اینکه وزش توفان شدید در شهر یزد نیز طی امروز  دور از انتظار نیست، اظهار داشت: به گلخانه داران و مسئولان ذی‌ربط و ازجمله پلیس‌راه استان به دلیل کاهش دید افقی در جاده ترانزیت اردکان به یزد توصیه می‌شود تا در راستای جلوگیری از بروز هرگونه خسارت احتمالی، تمهیدات لازم را اندیشه کنند.

وی همچنین گفت: رگبارهای پراکنده، عصر امروز به‌ویژه در مناطق نیمه جنوبی استان شامل خاتم، بافق، بهاباد و ارتفاعات شیرکوه دور از انتظار نیست.

به گزارش ایلنا، آنچه که واضح و روشن است، برودت هوا و کاهش محسوس دما اجتناب ناپذیر بوده اما کشاورزان می‌توانند برای پیشگیری از وقوع خسارت با جدی گرفتن هشدارها همچنین استفاده از بیمه محصولات کشاورزی خود تا حدی برای جبران خسارت‌ها اقدام کنند و از سرمازدگی غافل نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز