خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم لرستان در شورای عالی استان‌ها مطرح کرد:

تخریب 7 هزار و 200 واحد مسکونی و تجاری در سیل لرستان/ سوء مدیریت باعث بدبختی و آوارگی مردم شده است

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۴۸۲

نماینده لرستان در شورای عالی استان‌ها از تخریب 7 هزار و 200 واحد مسکونی و تجاری در این استان در پس سیل اخیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌محمد صالحی‌نسب در شانزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که صبح امروز 22 فروردین ماه در ساختمان سابق شورای اسلامی و با حضور نمایندگان استان‌ها برگزار شد، گفت: بحران‌های طبیعی تهدید فصلی برای کشور هستند لاکن بحران دائمی خصوصا در لرستان کم‌توجهی در سوءمدیریت استان است که باعث بدبختی و آوارگی مردم شده که خانه و کاشانه خود را از دست داده و آواره و بی‌سرپناه شده‌اند.

وی افزود: شاید سیلی محکم سیل و دیگر بحران‌های طبیعی سرخ و سوزان باشد اما لرستان زیر بار این همه کم‌لطفی و وعده‌های توخالی در دوره‌های متوالی دولت‌های گذشته کمر شکسته است. تعطیلی کارخانه‌ها و شکستگی صنایع کوچک و بزرگ که شهرک‌های صنعتی لرستان را به شهرک اموات تبدیل کرده و به دنبال آن بیکاری جوانان و گرفتاری‌هایی همچون طلاق، اعتیاد و... باعث شده نوعی سرخوردگی و افسردگی در بین مردم لرستان حاکم شود.

صالحی‌نسب ادامه داد: در سیل اخیر نیز بی‌تدبیری و سوءمدیریت وزارت نیرو و در طی دولت‌های هشتم، نهم و دهم در نیمه‌کاره گذاشتن سدهای مختلف در شهرستان‌های استان سبب این همه خسارت و ویرانی شد. سدهای معشوره، خسروآباد، کوهدشت، کاکاشرف، زیبامحمد، مخمل‌کوه، سراب تلخ در خرم‌آباد. تاج‌امیر،  ده‌پهلوان، نورآباد، چول‌حول و مادیان‌رود در پلدختر. آبرو و گلرود در بروجرد و شهید بروجردی در شهرستان‌های درود و بروجرد که اگر این سدها ساخته شده بود امروز شاهد این حجم عظیم از خسارت‌های مالی و جانی در استان‌های لرستان و خوزستان نبودیم.

نماینده مردم لرستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: خساراتی که جسم و روح مردم غیور لرستان و زندگی روزمرگی‌شان را سراسر مختل و به معنای واقعی کلمه فلج کرده است. چنانچه وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در حوزه آب‌خیرداری و آب‌خانداری در جلوگیری از فرسایش خاک و احیای جنگل‌ها، مراتع و ایجاد مکان‌های نگه‌دارنده سیل به وظایف خود عمل می‌کرد این همه خسارت به مردم تحمیل نمی‌شد.

وی در ادامه فهرست‌وار به خسارت‌های ناشی از سیر اخیر در استان لرستان اشاره کرد و گفت:

1-  7 هزار و 200 واحد مسکونی و تجاری تخریب شده است.

2- حدود 30 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغات نابود شده است.

3-  یکصد و 56 مزرعه پرورش ماهی تخریب شده است.

4- 55 واحد مدرسه، حدوداً 4 هزار دانش‌آموز بدون مدرسه مانده و 30 واحد مدرسه آسیب جدید دیدند.

5- 57 دهنه پل تخریب و تعدادی نیز در خطر ریزش هستند.

6- 2 هزار و 500 کیلومتر راه اصلی و فرعی تخریب شده است.

7- آب، برق، گاز و تلفن و همچنین تعداد 650 روستا قطع و البته بخش زیادی نیز وصل شده است.

8- کیلومترها دیوار ساحلی رودخانه و شهرها تخریب شده که این موضوع می‌تواند در سیل‌های بعدی مخاطرات جدی برای شهرها و روستاها ایجاد کند.

صالحی‌نسب ادامه داد: لرستان در جغرافیای توسعه صنعتی و اقتصادی ایران جایگاهی ندارد. سهم این استان از سفره انقلاب فقر و بدبختی و بیکاری 35 درصد جوانان و تعطیلی کارخانه‌جات و معضلات اجتماعی شده است. توجه به مردم لرستان و خصوصا جبران خسارات سیل‌های اخیر و بی‌مهری‌ها و کم‌توجهی‌ها و حاجت هیچ استخاره نیست.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور و وزرا بیان کرد: سیل، خانه و کاشانه هموطنان لرنشین را با خود نابود کرد و زندگی را برای زنان و کودکان و سالخوردگان این مرز و بوم به کابوسی از وحشت و آوارگی تبدیل کرده است. آیا وقت آن نرسیده که صدای این مردم مظلوم اما نجیب و قهرمان شنیده شود؟ آنان را باور کنید و در صحنه عمل برای‌شان کاری کنید. آیا خون دلیرمردان قوم لر که مقام معظم رهبری در وصف رزمشان می‌فرمایند؛ نبود مردان لر بیش از آنچه شنیدنی باشد دیدنی است، به پای نهال انقلاب اسلامی ریخته نشده است؟ اگر چنین است که هست، چرا سفره این مردم غیور از رشد و توسعه هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود؟

نماینده مردم لرستان در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: بازدیدهای مسئولان تنها مردم را غمگین‌تر می‌کند. با توئیت شما شانه گل و لای، نابودی و قطع راه‌های مواصلاتی را باز نمی‌کند. بازدیدی که بی‌ثمر باشد مثال شک کردن به ترانه‌ای است که زندان و زندانیان همزمان زمزمه می‌کنند. شاید فریاد کودتان، زنان و سالخوردگان لرستان به گوش زمامداران نرسد اما مطمئنا روزی خواهد رسید که در پیشگاه آن قادر متعادل پاسخ کم‌توجهی و بی‌توجهی به این مردم مظلوم باید داده شود. امیدواریم سخنان این مردم با گوش و جان شنیده شود و به وظیفه تاریخی خود عمل کنند.

وی ادامه داد: جناب ریاست محترم جمهوری حجم خسارت وارده به گونه‌ای است که با اعتبارات قطره‌چکانی نمی‌توان مناطق سیل‌زده را بازسازی کرد لذا تقاضامندیم با همکاری مجلس محترم و تخصیص و برداشت مبالغی از صندوق ذخیره ارزی و با تدوین یک جدول زمان‌بندی این مشکلات را برطرف کرد.

صالحی‌نسب در پایان گفت: از تلاش‌های مجدانه همه عزیزانی که در ایام سیل اخیر حضور موثر داشته‌اند خصوصا معاون اول محترم ریاست جمهوری آقای جهانگیری و وزرا محترم کشور راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، ارتباط و خصوصا فرماندهان محترم نیروی زمینی ارتش و هوانیروز، فرماندهان محترم سپاه پاسداران با این استان سیل‌زده همکاری کرده‌اند بی‌نهایت تشکر و قدردانی می‌کنیم و همچنین از هموطنان عزیزمان و سایر نیکوکارانی در سراسر گیتی تقاضا داریم فارغ از هرگونه رنگ، نژاد و مذهب در مسیر انسانیت مردم سیل‌زده لرستان را یاری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز