خبرگزاری کار ایران

قدیمی‌ترین شهر خشتی جهان آغوش می‌گشاید؛

یزد آماده میزبانی از مسافران/ بافت تاریخی یزد تاریخ را به رخ می‌کشد

asdasd
کد خبر : ۷۴۲۲۳۸

یزد، شهر خشتی جهان که دارای قدیمی‌ترین بناهای تاریخی خشتی است برای میزبانی از گردشگران آماده شده تا میزبان شایسته مسافران در تعطیلات نوروزی باشد و تاریخ را به رخ کشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یزد شهری تاریخی با قدمتی طولانی است که وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد در کنار شهرت این شهر در کشور، آن را به مقصد گردشگری تبدیل کرده و بسیاری نیز در مسیرهای گردشگری خود از این شهر نیز بازدید می کنند.

یزد را شهر خشت و خاک و خاطره یا قنات و قنوت و قناعت و با زیبایی‌های منحصر به فرد می دانند که در معماری اصیل، خانه‌های خشتی، بادگیرهای سر به فلک کشیده و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه در بناهای تاریخی جاذبه ای برای هر گردشگر و مسافر است.

جاذبه های تاریخی منحصر به فرد که از نیاکان به جا مانده است این شهر و استان را برای همگان دیدنی کرده و موجب شده تا یزد در میان گردشگران داخلی و خارجی از جایگاه خاصی برای گردشگری برخوردار باشد.

وجود بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ جاذبه تاریخی و طبیعی در جای جای این استان همچنین آیین ‌های ویژه یزدی‌ ها در مناسبت های مختلف و ... هر سال گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف دنیا به سوی خود جذب می‌کند.

البته گردشگری در استان یزد منحصر به بهار و عید نوروز نیست و یزد حتی در حزن‌انگیزترین روزهای تاریخ کشور و اسلام نیز جذابیتی خاص برای گردشگران دارد و از نقاط مختلف، گردشگر داخلی و خارجی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در خصوص جذابیت های یزد برای گردشگران اظهار داشت: استان یزد همواره بیشترین مخاطبان و گردشگران نوروزی را در بافت تاریخی دارد و بافت تاریخی یزد برای گردشگران حال و هوای خاصی داشته به نحوی که هر گردشگر در بدو ورود به یزد، ابتدا سراغ بافت تاریخی می‌آید.

سیدمصطفی فاطمی در این خصوص ادامه داد: یزد بزرگترین بافت تاریخی دنیا را دارد و به عنوان نخستین شهر خشت خام دنیا با تلاش های مسئولان وقت و فعالان این حوزه به ثبت جهانی رسید که این موضوع برای استان و مردم یزد بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه این ویژگی یزد جهانی شده و بسیاری از گردشگران برای دیدن این شهر تاریخی، یزد را مقصد سفر خود قرار می‌دهند اضافه کرد: یزد آثار تاریخی پربیننده ای دارد و در مرکز استان یزد بعد از بافت تاریخی، مجموعه امیرچخماق، مسجد جامع‌، باغ دولت‌آباد، آتشکده زرتشتیان، دخمه، آب‌انبار شش بادگیری و ... بیشترین بازدیدها را به خود اختصاص دادند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه استان یزد در شهرستان های خود نیز دارای بافت تاریخی و اثار ارزشمند و پرقدمتی هستند خاطرنشان کرد: در سایر مناطق استان نیز معمولا سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه، ارگ سریزد، باغ پهلوان‌پور مهریز، باغ‌های تاریخی تفت، آب انبار اشکذر، چک‌چک اردکان، کاروانسرای شاه‌عباسی میبد و ... بیشترین بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده‌اند.

بافت تاریخی یزد در کانون توجه گردشگران

بافت تاریخی یزد مساحتی بالغ بر ۷۰۰ هکتار دارد که در یونسکو ثبت جهانی شد. این بافت مجموعه‌ای از خانه‌های خشت و گلی، کوچه‌های آشتی‌کنان با ساباط و دیوارهای بلند کاه‌گلی، مسجد، حسینیه، بازارچه، آب‌انبار، حمام و ... است.

وی در مورد بافت تاریخی یزد نیز اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی بافت تاریخی یزد، زنده و پویا بودن آن است و حیات در این بافت هنوز پس از سال‌ها ادامه دارد.

فاطمی با بیان اینکه بخشی از مردم هنوز در خانه‌های کاه‌گلی و سنتی زندگی می کنند عنوان کرد: این خانه ها با هشتی‌های زیبا، اتاق‌های سه دری و پنج‌دری، حوض‌های فیروزه‌ای، زیرزمین‌های دالان شکل تو در تو، بادگیرهای برافراشته و نارنجستان‌های سرسبز طراوت خاصی در شهر کویری یزد دارند.

وی با اشاره به استقبال خوب گردشگران از بافت تاریخی و آثار زیبای این بافت انحصاری بیان کرد: سال گذشته تقریبا ۹۰ درصد افرادی که به یزد سفر کردند، از بافت تاریخی بازدید کردند و ۱۰۰ درصد گردشگران خارجی، بافت تاریخی را از نزدیک مورد بازدید قرار دادند.

گرچه بافت تاریخی یک مجموعه عظیم در استان یزد یه شمار می رود اما هستند تک‌بناهای بسیاری که در در بافت تاریخی و یا نزدیک بافت، خود یک جاذبه به شمار می‌روند و می‌توان از آنها به عنوان فضاهای دیدنی یزد یاد کرد.

آب‌انبارها و بادگیرها و حتی مساجد، خانه تاریخی و حمام های قدیمی و بازارچه خان و ... از جمله تک‌بناهایی هستند که ساعت ها هر گردشگری را در خود میخکوب کرده و به بازدید از آن مجذوب می کند.

از دیگر بناهای یزد اما مجموعه باغ های ایرانی است که به تعداد زیادی در یزد وجود دارد؛ باغ خان، باغ دولت آباد و ... از جمله بناهایی است که مورد توجه گردشگران است.

باغ دولت آباد؛ تلفیق زیبایی‌های طبیعی و معماری

باغ دولت‌آباد که با زیبایی های خود همواره گردشگران بسیاری را به آن جذب کرده، بنا و عمارتی با معماری بی‌نظیر، باغی زیبا و با طراوت و حوضچه‌ای عریض و طویل دارد که قدم زدن در کنار آن، هر تماشاگری را محو زیبایی های خود می‌کند.

علاوه بر عمارت، باغ دولت آباد دارای منحصر به فردترین بادگیر جهان است. بادگیری که ارتقاع آن از زمین بیش از ۵۲ متر است و از آن به عنوان بلندترین بادگیر جهان یاد می‌کنند، باغ و حوض طولانی در مقابل این بادیگر و عمارت موجب شده تا این مجموعه، مثال‌زدنی باشد.

بازدید و گردش در باغ دولت آباد به ویژه در فصل بهار با شکوفه های بهار نارنج و تاکستان، انارستان، توتستان و باغچه‌هایی مملو از گل‌های رز و یاس که در دو سمت حوض قرار گرفته همگان را به سوی خود جذب می‌کند.

مسجد جامع یادگاری تاریخی ۹۰۰ ساله یزد

مسجد جامع یزد بنایی با بیش از ۹۰۰ سال قدمت است که با بلندترین مناره‌های جهان در مرکز شهر قرار گرفته است. این مسجد با کاشیکاری منحصر به فردی که دارد موزه ای زیبا برای علاقمندان به هنر کاشیکاری به شمار می رود.

اصیل‌ترین بخش‌های هنر معماری بی‌نظیر ایرانی در گچکاری‌، شبستان، صحن، گنبد، کاشیکاری و مناره‌های برافراشته آن نمایان است و از زیباترین بخش‌های آن می‌توان به مجموعه ایوان و گنبدخانه و فضای پیرامون آن اشاره کرد.

آتشکده زرتشتیان با آتشی هزار ساله

آتشکده زرتشتیان در خیابان کاشانی یزد واقع شده و می‌گویند آتش این آتشکده، بیش از هزار سال است که روشن مانده است.

بر اساس روایات تاریخی، آتش این آتشکده از معبد آناهیتا در کرمانشاه ابتدا به اردکان آورده شده و بعد از مدتی به آتشکده زرتشتیان یزد منتقل شد و تا به امروز با مراقبت از آن، همچنان روشن است.

این آتشکده و کوچه‌های تاریخی اطراف آن که محل سکونت بسیاری از هموطنان زرتشتی است، هر سال در ایام نوروز مملو از مسافرانی است که برای دیدن این آتشکده به یزد سفر می‌کنند.

مجموعه امیرچخماق میراثی از دوران تیموریان

امیرچخماق یک مجموعه بزرگ است که در دوره تیموریان احداث شده و شامل تکیه، حسینیه، مسجد، آب‌انبار، قنات، حمام و بازارچه است.

آنچه از مجموعه امیرچخماق معرفی شده و در تصاویر مختلف نیز دیده می‌شود، همان تکیه امیرچخماق است که توسط جلال‌الدین چخماق از سرداران و امرای شاهرخ تیموری، هنگامی که به حکومت یزد رسید با همکاری همسر خود ستی فاطمه خاتون ساخته شد اما این مجموعه در سمت راست خود دارای مسجد و در سمت چپ دارای آب انبار و زورخانه ورزشی است و بازار امیرچخماق نیز در دو سوی تکیه قرار گرفته است.

ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و هنری و جاذبه‌های بکر طبیعی و تاریخی به علاوه روحیه سخاوت و میهمان نوازی مردم خون گرم یزد است که این شهر را به عنوان یکی از بهترین مقصدهای گردشگری کشور معرفی کرده و اوقات خوب و روزهای بیاد ماندنی از سفرنامه هموطنان را برای همیشه در اذهان آنان ثبت و ماندگار خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز