خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان:

همجواری ایران و افغانستان فرصتی برای توسعه صادرات دو کشور است

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۸۸۰

اشتراکات ایران و افغانستان در مذهب و زبان و همچنین همجواری این دوکشور با یکدیگر فرصت مناسبی را برای توسعه اقتصادی و صادرات فراهم کرده است.

مریم جامی الاحمدی در حاشیه بازدید از مرز دوغارون طی گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تایباد، مطرح کرد: از زمان‌های دور افغانستان نیازهای خود را از طریق ایران برطرف می‌کرده و این روند همچنان ادامه دارد، با توجه به روابط متقابل دو کشور و امنیت حاکم در ایران بهتر است زمینه‌های همکاری بیشتر میسر گردد.  

وی گفت: اشتراکات ایران و افغانستان در مذهب و زبان و همچنین همجواری این دوکشور با یکدیگر فرصت مناسبی را برای توسعه اقتصادی و صادرات فراهم کرده است. 

وی با اشاره به فعالیت اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان در ولایت هرات، افزود: این اتاق 2 سال گذشته در افغانستان تاسیس شد و مدت یک سال است که در ولایت هرات فعالیت خود را آغاز کرده است. 

رییس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان – زون غرب مطرح کرد: 1500 خانم عضو این اتاق هستند و اعضای آن در هر زون حدود 300 نفر است که رو به افزایش می‌باشد.

  وی ادامه داد: تاکنون 140 خانم مجوز فعالیت شامل جواز شرکتی، صنعتی، پیشه‌وران و کار و امور اجتماعی را از اداره صنعت و تجارت دریافت کرده‌اند. 

جامی الاحمدی عنوان کرد: این بانوان در حوزه‌های زراعت، صنایع دستی«قالی‌بافی، سوزن‌دوزی، ...»، کارهای تجسمی«نقاشی، خطاطی، مجمه‌سازی...»، جواهرات، تابلوفرش، لبنیات«ماست، شیر، شیراز،...»، زنبورداری و گلخانه‌داری فعالیت اقتصادی دارند. 

وی گفت: این شرکت 800 زن را در ولایت هرات و شهرستان‌های تابعه شناسایی کرده تا با گذشت زمان مجوزهای لازم را دریافت کنند، اکنون 6 هزار زن در افغانستان فعالیت اقتصادی دارند. 

جامی الاحمدی تصریح کرد: 19 شهرستان در ولایت هرات قرار دارد و تمام بانوانی که در هر حوزه فعالیت اقتصادی دارند با این اتاق ارتباط گرفته‌اند.

  وی با اشاره به بازار صادرات محصولات این اتاق مطرح کرد: بیشتر محصولات و صنایع دستی قابلیت صادرات ملی دارد اما هنوز به دلیل نداشتن یک استاندارد جهانی در افغانستان کالاها به پاکستان فرستاده می‌شود و از آنجا به نام همان کشور صادر می‌گردد.  

وی همچنین بازار ایران را برای صادرات بسیار مناسب دانست و گفت: به دنبال تفاهم‌نامه‌ای با ایران هستیم تا با برقراری یک تعامل دوطرفه محصولات را به صورت ملی صادر کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز