خبرگزاری کار ایران

آموزش قالی‌بافی در تایباد برای 200 نفر اشتغال ایجاد کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۶۳۶

کارگاه آموزش قالی‌بافی در این شهرستان از سال 91 مشغول به فعالیت شده و تاکنون 393 کارآموز خانم در این مرکز آموزش دیدند و برای 200 نفر از آنان اشتغال ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تایباد اسماعیل نیک‌محمدی، رییس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای تایباد گفت : یکی از اهداف این مرکز آموزش مهارت به افراد به ویژه جوانان و بانوان است تا بدین وسیله بتوانند با کسب مهارت‌های لازم وارد عرصه اشتغال شده و با کارآفرینی به توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در این شهرستان کمک کنند. 

وی افزود: با توجه به بافت سنتی شهرستان حضور زنان به ویژه در مناطق روستایی در عرصه‌های اجتماعی کمتر دیده می‌شود از این‌رو توسعه و رونق مشاغل خانگی مانند قالی‌بافی سبب گردیده بانوان در این مناطق استقبال بیشتری داشته باشند.  

نیک‌محمدی بیان کرد: تابلوفرش‌‌های بانوان تایبادی به کشورهای دبی و افغانستان و نیز استان‌های داخلی صادر می‌شود و هنر دست بانوان توانمند این خطه را به سایر نقاط معرفی می‌کند.

  در ادامه این گفت‌وگو مدیر مرکز شکوه اندیشه اداره نهضت سوادآموزی تایباد گفت: مدت 2 سال است که این مرکز در روستای سعدآباد شهر کاریز راه‌اندازی شده و بیش از 200 نفر در آن مشغول کسب علم و دانش هستند.

  نرگس روشن افزود: امسال 77 نفر سوادآموز، 73 نفر در دوره تحکیم و 78 نفر در دوره انتقال مشغول تحصیل هستند. همچنین در کنار فراگیری سواد مهارت‌هایی مانند قالی‌بافی، شیرینی‌پزی، گلسازی، خیاطی، مهارت‌های هلال احمر و مشاوره را با همکاری فنی‌وحرفه‌ای و جمعیت هلال‌احمر شهرستان به سوادآموزان آموزش داده می‌شود.  طیبه اسمعیلی یکی از مربیان این مرکز گفت: مدت هفت سال است که به عنوان آموزشگر نهضت ‌سوادآموزی در تایباد فعالیت دارم و اکنون 11 شاگرد در دوره تحکیم و 12 نفر در پایه ششم دوره انتقال را آموزش می‌دهم.

  وی افزود: با توجه به محرومیت منطقه و اینکه بیشتر بانوان در این روستا سرپرست خانوار هستند، آموزش مهارت در کنار علم و دانش به آنها کمک می‌کند تا با اشتغالزایی و کسب درآمد به وضعیت اقتصادی خانواده کمک کنند. 

اسمعیلی عنوان کرد: قالی‌بافی یک هنر قدیمی  است که مورد استقبال بانوان در مناطق روستایی قرار گرفته اما رونق این هنر در کنار سوادآموزی کمک می‌کند محصولات بهتر با کیفیت بالاتری به بازار عرضه شود.

قالیبافان برای شمردن دارهای قالی و نقشه‌خوانی به سواد نیاز داشتند و کاری که امروز با مشارکت فنی‌وحرفه‌ای و نهضت سوادآموزی در این منطقه انجام شده گام موثری در پیشرفت این صنعت و اشتغالزایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز