خبرگزاری کار ایران

استاندار همدان در گفت‌وگو با ایلنا :

انتخاب فرماندار زن پس از انتخابات مجلس/حضور برخی افراد برای دولت سم است/ مدیری که پشت موانع بماند؛ به درد نمی‌خورد

کد خبر : ۷۳۷۶۷۰

استاندار همدان گفت: بانک نمی‌تواند سرمایه‌ای را که ملی است و تملک شده است به صورت غیر فعال و راکد رها کند. اگر این واحدها به کار برگردند مسلماً سهم قابل توجهی از اشتغال را ایجاد خواهند کرد و می‌توانند شرایط را تسهیل کنند.

استاندار همدان تاکید دارد که نباید اسیر روزمرگی شد و در عین حال، تامین معیشت مردم و اشتغال را سرفصل مهم‌ترین برنامه‌های خود در استانداری همدان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از همدان، پس از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان،‌ وزارت کشور و زیر مجموعه‌های آن هم با تغییراتی مواجه شد؛ تغییراتی که در نهایت منتج به تغییر 14 استاندار شد و بعد از کش و قوس‌های فراوان نهایتا 14 نیروی جوان‌تر به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان‌های مختلف معرفی شدند.

محمدناصر نیکبخت استاندار پیشین همدان هم از جمله استانداران بازنشسته دولت دوازدهم بود. مدیری که پس از بازنشستگی، با حکم دولت جای خود را به معاون سیاسی خود سیدسعید شاهرخی داد.  شاهرخی که در روزهای پایانی آبان ماه سال جاری، حکم استانداری همدان را از هیئت دولت مأموریت دریافت کرد، حالا پس از گذشت حدود 4 ماه از حضورش در استانداری با خبرنگار ایلنا به گفت و گو نشسته‌ است که مشروح آن در ادامه می‌آید.

درگیر روزمره‌گی نمی‌شویم

شاهرخی ضمن اشاره به اینکه  قبل از استاندار شدن در شش شهرستان استان همدان مسئولیت داشته و همین سببِ شناخت خوب او از این استان است، بیان کرد:  از روز اول به دنبال این بودم که به هیچ عنوان استان و خودم را اسیر روزمرگی نکنم، کار را با برنامه شروع کردم و برنامه‌‌ها را در چارچوب‌های علمی و  تخصصی  پیش می‌برم.

استاندار همدان ادامه داد: در بررسی‌هایی که داشتیم اولویت‌هایی را برای استان تعریف کردیم که اولویت‌های دولت است. به بیان دیگر؛ شعارهایی‌ست که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مدام به گوش می رسد. بر همین اساس؛ امروز اولویت اول ما در استان همدان به تأسی از سیاست‌های دولت و واقعیت‌های موجود توجه به «معیشت» و «اشتغال» است.  

وی افزود: گرچه ما نسبت به خیلی از استان‌های دیگر وضعیت اشتغال بهتری داریم اما تا نقطه مطلوب باز هم فاصله وجود دارد.

انتخاب فرماندار زن پس از انتخابات مجلس/حضور برخی افراد برای دولت سم است/ مدیری که پشت موانع بماند؛ به درد نمی‌خورد

کمک به تولید؛ «اشتغال»  را به همراه دارد

شاهرخی در تبیین این موضوع که برای رسیدن به خواسته مردم که همانا «معیشت» و «اشتغال»  است باید به تولید کمک کنیم عنوان کرد: اگر بخواهیم این مهم محقق شود و افزایش سرانه درآمد مردم و همچنین ایجاد شغل به خصوص برای جوانان داشته باشیم نیاز به این دارد که بتوانیم «تولید» را ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: اگر از تولید حمایت نکنیم؛ تولیدکنندگان به تعطیلی خواهند رسید و به آمار بیکاران افزوده می‌شود؛ بنابراین پاشنه آشیل ما و جایی که ممکن است ما آسیب ببینیم، حمایت نکردن از تولید و تولیدکننده است.

استاندار همدان با بیان اینکه چند برنامه را به صورت مشخص و هدفمند در این رابطه دنبال می‌کنیم، متذکر شد: حفظ تولیدو مشاغل  موجود، مهم است و باید به کارگاه‌های تولید موجود سرمایه در گردش تزریق کرد، تسهیلات برای به‌روز کردن خطوط تولید داد و موانعی را که بر سر راه آن‌هاست برطرف کرد.

شاهرخی ضمن اشاره به اینکه احیای فرصت‌های از دست رفته و یا راکد در استان از دیگر برنامه‌هاست، اظهار کرد: کارگاه‌هایی که تعطیل شدند و یا کمتر از ظرفیت کار می‌کنند باید احیاء شوند و این یک اولویت است.

بانک واحدهای در تملک را تعیین تکلیف کنند

استاندار همدان با بیان اینکه تعدادی از واحدهای تعطیل شده و یا کم بازده در تملک بانک‌هاست، خاطرنشان کرد: بانک نمی‌تواند سرمایه‌ای را که ملی است و تملک شده است به صورت غیر فعال و راکد رها کند. اگر این واحدها به کار برگردند مسلماً سهم قابل توجهی از اشتغال را ایجاد خواهند کرد و می‌توانمد  شرایط را تسهیل کنند.

شاهرخی ضمن اشاره به اینکه علاوه بر حفظ مشاغل موجود و احیای ظرفیت‌های راکد،  توجه ویژه‌ای به بخش سرمایه‌گذاری دارد، اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری حتماً باید تحول ایجاد کنیم و مقدمات آن را نیز محیا کرده‌ایم. پنجره واحدی که در همه استان‌ها است به اعتقاد من باید از حالت کلیشه عبور و گذر کند، برای هر کدام از این‌ها برنامه داریم.

زیرساخت‌ها در استان همدان تقریباً مهیاست

استاندار همدان ضمن اشاره به اینکه علاوه بر استفاده از تسهیلات، زیرساخت‌ها در استان همدان تقریباً مهیا شده است، تاکید کرد:  نواقصی در حوزه‌هایی مانند برق و آب وجود دارد که برای رفع آن‌ها در تلاش هستیم. در نشستی که ماه گذشته با وزیر نیرو داشتیم، سه میلیون متر مکعب از پساب آب همدان برای منطقه ویژه اقتصادی «جهان آباد» اختصاص دادیم که می‌تواند رونق اساسی ایجاد کند.

استاندار همدان با بیان این نکته که برای سرمایه‌گذاران باید فرش قرمز پهن شود، گفت:  فرش قرمز به این معنا که، مشکلی در دستگاه‌های اجرایی برای اقدامات آن‌ها وجود نداشته باشد و بخشی از کار آنها را ما باید انجام دهیم. در همین راستا؛ در حال حاضر بسته‌ای آماده شده است تا هر کس در هر بخشی که درخواست سرمایه‌گذاری داشت فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را در اختیارش بگذاریم. هم اکنون هم در حال ضابطه‌مند کردن کارها هستیم تا جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود.

 کشاورزی، صنعت و معدن و گردشگری اولویت‌ مهم استان

استاندار همدان درباره کشاورزی استان هم یادآور شد: چند شاخص در حوزه کشاورزی با توجه به ظرفیت استان مدنظر است و به جهت مشکلات موجود در حوزه آب، خاک و محدودیت‌هایی در این زمینه‌ها گسترش در سطح را متوقف کردیم.

وی افزود: افزایش بهره‌وری، اصلاح بذر، گونه‌های مختلف کشاورزی و باغداری و روش‌های نوین آبیاری در دستور کار است و برنامه‌هایی برای آن‌ها داریم. مطابق برنامه ششم توسعه در بحث آب؛ سهم آب مصرفی را کاهش داده تا با استفاده از روش‌های نوین راندمان کاهش یابد. همدان در کشور پیشتاز است؛ 85 درصد از اراضی قابل آبیاری بارانی و مجهز است. در نوسازی شبکه‌های آبیاری قطعاً اقداماتی را انجام خواهیم داد.

شاهرخی عنوان کرد: اولویت‌های استان در بخش صنعت و معدن کاملاً مشخص است؛ علاوه بر اینکه در حوزه سیلیس، فروسیلیس و فولاد امکان‌هایی در استان وجود دارد، متقاضیانی نیز در این بخش‌ها داریم.

استاندار همدان ذخایر معدنی استان همدان هم گفت: از هدف‌گذاری‌های ما در بخش اکتشاف و استخراج و صنایع تبدیلی به این صورت است که سنگ‌های معدنی را خام نفروشیم تا ارزش افزوده آن در استان بماند.

شاهرخی ضمن اشاره به اینکه در سال 2018 همدان عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی را داشت که دلیل این انتخاب قدمت و تاریخ و تمدن همدان است، یادآور شد:  بیش از 1800 اثر تاریخی و طبیعی مربوط به ادوار تاریخی مختلف در استان همدان وجود دارد. در دنیا شهری را پیدا نمی‌کنید که دارای3200 سال قدمت باشد و هنوز هم سرپا باشد. همه این آثار جاذبه ایجاد کرده است. ظرفیت‌های استان همدان از قبیل آب و هوا ، آثار و ابنیه تاریخی و طبیعی، سخت‌کوشی مردم  سبب شد تا برندهایی را بدست آوریم. شهر جهانی لالجین یک فرصت است. تعداد محدودی شهر در دنیا ثبت جهانی شده‌اند.

شاهرخی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از منبت اصیل کشور را استان همدان و شهرهای ملایر، تویسرکان، جوکار دارند، خاطرنشان کرد: در صنایع دستی نیز برند ملی پیدا کردیم و به دنبال ثبت جهانی منبت ملایر هستیم.

استاندار همدان تاکید کرد: در حوزه اقتصادی برای برنامه‌ای و عملیاتی‌کردن خط مشی از همان روز اول دستور دادم که یک برنامه جامع راهبردی و عملیاتی را سازمان مدیریت با همکاری اعضای شورای برنامه‌رسان در دو سه ماه تهیه کنند که در مراحل آخر است.

شاهرخی با بیان اینکه ساز و کار برنامه اینگونه است که براساس ظرفیت‌ها، چشم‌اندازی برای استان تعریف شده است، اذعان داشت: توانمندی‌های استان را به تفکیک هر بخش اعم از کشاورزی، گردشگری، صنعت، معدن  و خدمات و هر شهرستان مشخص کرده‌ایم. مدیر هر برنامه در شهرستان از خود همان شهرستان است.

چه مدیری به درد همدان نمی‌خورد؟

استاندار همدان با بیان اینکه با برنامه حرکت می‌کنیم و با مدیران اتمام حجت کرده‌ایم، متذکر شد: اقدامات اولویت‌دار استان به تفکیک شهرستان طراحی شده است و می‌دانیم در 3 سال پیش‌رو هر سال چه کارهایی باید انجام دهیم. در استان زیر هر برنامه را باید مدیر هر دستگاه، سازمان مدیریت و معاونت‌های مربوطه استانداری و در شهرستان نماینده مجلس، فرماندار و دستگاه اجرایی امضا کند.

شاهرخی ضمن اشاره به اینکه در این برنامه برآورد میزان منابع و سرمایه مورد نیاز شده است، تاکید کرد: در این برنامه برآورد شده که چه تعداد شغل به تفکیک هر شهرستان باید ایجاد شود و برای هر یک از این مشاغل میزان سرمایه‌گذاری و بخش مورد نظر آورده شده است.

وی ادامه داد:  ما سعی کردیم پوپولیستی کار نکنیم و همواره سعی کردیم برنامه‌ای کار کنیم. به نحوی کار کنیم که هرکس بعد از ما آمد راهی جز ادامه این راه نداشته باشد؛ یعنی افکار عمومی، منطق و ساز و کارها به او اجازه ندهد.

استاندار همدان در مورد مدیران نیز متذکر شد: مدیرانی که خود را وقف مردم بکنند جایگاه بالایی نزد ما دارند؛ به عبارتی به مسئولیت به عنوان یک فرصت خدادادی برای خدمت به مردم که بزرگترین ثواب حسنه است نگاه کنند. مدیر باید شجاع، کاردان و جسور باشد و کار را پیش ببرد.

وی ادامه داد: مدیری را می‌خواهیم که دنبال راه‌حل برای عبور از موانع باشد نه اینکه پشت مانع بماند. چنین مدیری به درد کار برای مردم نمی‌خورد.

در جنگ اقتصادی هستیم

شاهرخی ضمن اشاره به اینکه مدیر باید شبانه‌روز کار کند، گفت: مگر در زمان جنگ، خاکریزها را ساعت 14 یا 16 ول می‌کردیم می‌رفتیم تا فردا صبح ساعت 8؟ الان هم باید باور کنیم در جنگ اقتصادی هستیم و در حوزه اداری و اجرایی باید شرایط جنگی داشته باشیم.

استاندار همدان با بیان اینکه اولویت اول در انتخاب همکارانم و پذیرش پیشنهاد وزارتخانه توجه به شایسته‌سالاری است، تاکید کرد: کسی که پرچم و داعیه انقلابی‌بودن و حامی دولت بودن را دارد اما تخصص ندارد برای دولت سم است و من از این چنین افرادی استفاده نخواهم کرد. شرط اول این است که در کاری که قرار است انجام دهد تخصص و تعهد داشته باشد. کسی که سیاست‌های دولت را قبول ندارد، نمی‌تواند مجری سیاست‌های دولت باشد. شایسته سالاری ملاک عمل ماست.

همه استان را با هم می‌بینیم

وی با بیان اینکه در مورد توسعه متوازن نیز باید اینگونه گفت که ما همه استان را با هم می‌بینیم، عنوان کرد: تمام نقاط استان همدان ظرفیت دارد و متناسب با ظرفیت، توانایی‌ها و جمعیت و شاخص‌هایی که تعریف می‌شود باید توسعه یابد. منطقه‌ای در استان همدان وجود ندارد که جای کار نداشته باشد.

استاندار همدان ارتقای سرمایه اجتماعی را از برنامه‌های جدی خود خواند و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در حوزه اشتغال موفق شویم نیاز به این سرمایه اجتماعی داریم. اساساً مهم‌ترین پشتوانه نظام در شکل‌گیری، پیروزی انقلاب و عبور از موانع مختلف؛ «مردم» بودند. سرمایه اجتماعی «مردم» ما هستند.

وی ادامه داد: حال اگر این مردم دچار آسیب، سرخوردگی و یاس شوند همه این‌ها منجر به آسیب اجتماعی و در مجموع تضعیف سرمایه اجتماعی می‌شود. دشمن نیز به دنبال همین است.

همدان عاری از معتاد متجاهر

شاهرخی با بیان اینکه وظیفه ما برطرف‌کردن موانع و ایجاد شرایطی است که افراد کمتری از قشر آسیب‌پذیر آسیب ببینند، بیان کرد: بیکاری یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی است. اعتیاد، مواد مخدر، طلاق و حاشیه‌نشینی از دیگر آسیب‌های اجتماعی است. با برنامه جدی که در این مباحث داریم و در راستای سیاست‌های دولت  پیگیر هستیم تا بتوانیم آسیب‌ها را کنترل کنیم و کاهش دهیم.

استاندار همدان ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه استان همدان به جهت بنیه قوی مذهبی و مردم خوبی که دارد، در بسیاری از شاخص‌ها وضعیت مناسبی دارد، یادآور شد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر و یا نرخ اطلاع به مواد مخدر، 50 درصد از میانگین کشور کمتر هستیم. مفتخریم با پیگیری‌های جدی که طی یک سال گذشته انجام دادیم می‌توانیم رسماً اعلام کنیم که همدان عاری از معتاد متجاهر است.

وی افزود: مراکز ماده 16 و ماده 15 دولتی و خصوصی را دایر و تقویت کردیم و توانستیم معتادان را آنجا برده تا دوباره به زندگی برگردند و در این مراکز افرادی که بخواهند سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای به آن‌ها آموزش‌های لازم را می‌دهد.

شاهرخی عنوان کرد: اورژانس اجتماعی و اکیپ‌های جمع‌آوری معتادین متجاهر فعال است و به محض رویت این افراد آن‌ها جمع‌آوری می‌شوند. در مبارزه با خرده‌فروشان و باندها خوب عمل کرده‌ایم. در حوزه طلاق چند سال است سیر نزولی داریم. در حوزه حاشیه‌نشینی در حال تزریق اعتبارات خوبی هستیم. در طرح بازآفرینی شهری همدان در کشور پیشتاز هستیم.

باید زمینه مشارکت مردم را مهیا کنیم

استاندار همدان با بیان اینکه نظر و رای مردم تاثیرگذار است، اظهار کرد: ما نیز به عنوان مجریان کشور وطیفه داریم آنچه را که خواسته مردم است محقق کنیم.

شاهرخی ضمن اشاره به این موضوع که مردم در انتخابات سبکی را برای اداره امور کشور برمی‌گزینند، یادآور شد: در دولت یازدهم و دوازدهم سبک اعتدال، عقلانیت، تدبیر و شفافیت به علاوه تعامل در درون و ارتباط با دنیا ملاک بوده است، همه باید کمک کنند این محقق شود.

استاندار همدان با بیان اینکه باید زمینه مشارکت مردم را مهیا کنیم و زمینه ایجاد این حرکت بها دادن به احزاب به معنای واقعی کلمه است، تصریح کرد: در این راستا در استان همدان خانه احزاب ایجاد شد. جلساتی با احزاب اعم از اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و اعتدال‌گرا داریم و نظرات آن‌ها را می‌شنویم و با آن‌ها تعامل داریم. این یک زمینه مشارکت و تقویت سرمایۀ اجتماعی است.

شاهرخی با بیان اینکه اعتقادش این است که کارها را باید به مردم واگذار کرد، خاطرنشان کرد: تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد به جد در دستور کار قرار دارد. برای مدیران دوره‌های آموزشی توجیهی برگزار می‌شود و مدیران باید برون سپاری برخی کارها را در دستور کار قرار دهند.

میدان دادن به جوانان

استاندار همدان ضمن اشاره به اینکه از وظایف دستگاه‌های اجرایی آنهایی که قابل واگذاری است به سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار کنیم، اذعان داشت: سازمان‌های مردم‌نهاد در تمام بخش‌های مختلف فعال هستند. بنابراین تقویت کمی و کیفی سازمان‌های مردم‌نهاد به جد در دستور کار قرار دارد.

شاهرخی با بیان اینکه 50 درصد از جمعیت را بانوان و جوانان تشکیل می‌دهند، گفت: جوانان روحیه بسیار سرشار و تاثیرگذاری دارند. میدان‌دادن به جوانان باید در کشور نهادینه شود. هرجا جوانان وارد شدند واقعاً تاثیرگذار بودند.

وی ضمن اشاره به اینکه 28 سال طول کشید تا استاندار همدان شود، بیان کرد: حدودا 27 سال داشتم که معاون فرماندار شدم. بعد از دانشگاه به این مقام رسیدم. اگر آن زمان به آن شکل شروع نمی‌کردم شاید امروز این تجربه را کسب نمی‌کردم.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه جوانان ما قابل اعتماد هستند و در همه عرصه‌ها خوش درخشیدند، اظهار کرد: کارها را باید جوانان انجام دهند. از سیاست‌های جدی من توجه به جوانان و بانوان است. بسیاری از کارها را بانوان بهتر از آقایان انجام می‌دهند و بالعکس اما مهم این است که فضا را باز کنیم و به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و فکری مهیا شود تا از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم. بر همین اساس  برای هر فرماندار یک معاون انتخاب شد. امیدوارم این معاونان عملکرد خوبی داشته باشند تا پس از انتخابات مجلس آینده بتوانیم فرماندار زن هم داشته باشیم.

شاهرخی با بیان اینکه برای اینکه میدان را برای جوانان باز کنیم «هیئت اندیشه‌ورز جوان» تشکیل شد، گفت: این هیئت اندیشه‌ورز مورد توجه و استقبال معاون اول رئیس‌جمهور جناب جهانگیری نیز قرار گرفت و به وزارت ورزش و جوانان دستور داد تا از این اقدام الگوبرداری کنند تا استان‌های دیگر نیز این هیئت را ایجاد کنند.

استاندار همدان در مورد هیئت اندیشه‌ورز جوان چنین گفت: تعدادی از جوانان علاقه‌مند، توانمند  که هر کدام از این جوانان در مرکز هیئت‌های اندیشه‌ورز شهرستان‌ها هستند قشری را نمایندگی می‌کنند اعم از تشکل‌های دانشجویی، سازمان‌های مردم‌نهاد، بانوان و جوان‌ترین اعضای شورا که  عمدتا افرادی هستند که عقبه نیز دارند.

استاندار همدان در مورد ارتباط با نمایندگان نیز اظهار کرد: ما رابطه بسیار نزدیک و تعریف شده‌ای را با نمایندگان داریم.

شاهرخی با بیان اینکه نمایندگان هیچگاه درخواست غیرقانونی، غیرمتعارف و شخصی از من نداشتند، تصریح کرد: هر زمان که جلسه داشتیم دنبال کار مردم بودند. من هم خودم را ملزم می‌دانم که در کارها با همه مشورت کنم و در پیگیری‌ها نیز به همین ترتیب است. تعامل و ارتباط بسیار خوبی داریم.

استاندار همدان ضمن اشاره به اینکه مرز تعامل با نمایندگان معلوم است، خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که اختیاراتم را به نمایندگان واگذار کنم و برعکس. با رعایت سلسله مراتب و جایگاه‌های قانونی کاملاً تفاهم داریم. با احزاب، نمایندگان، مدیران، متخصصان مشورت می‌کنم؛ اما جایی که باید تصمیم بگیرم شخصاً تصمیم می‌گیرم، چرا که در کارها باید مطمئن قدم برداشت.

گفت‌و گو : حسین ابوالفتحی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز