خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

مشارکت کمرنگ فعالان اقتصادی در انتخابات اتاق بازرگانی یزد/ نارضایتی بازرگانان از فعالیت اتاق

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۹۶۰

نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یزد در حالی به پایان رسید که پیش‌بینی می‌شد فعالان اقتصادی و بازرگانی یزد حضور و مشارکت پررنگ‌تری در انتخابات داشته باشند و تنور نهمین دوره را گرم کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۷ ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات نهمین دوره هیئت نمایندگان اتاق‌ بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی پایان یافت و با اعلام لیست کاندیداها، پایانی سرد و بی‌رمق را برای برگزاری نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی به نمایش گذاشت.

اتاق بازرگانی به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل اقتصادی بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی در بهبود محیط کسب‌و‌کار، توسعه کارآفرینی و سیاست‌های اقتصادی و رفع مشکلات تجار و بازرگانان ایفا کند اما سردی انتخابات و خالی شدن عرصه فعالیت از بازرگانان سرشناس، زنگ خطری برای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در استان به حساب می‌آید.

بررسی‌های خبرنگار ایلنا حاکی از این است که سردی تنور انتخابات نهمین دوره اتاق بازرگانی علاوه بر اینکه سرشناس‌ها را به عرصه نیاورد هیچ که موجب شد بخش عمده‌ای از واجدان شرایط شرکت در انتخابات هم در این دوره حضور نیابند و مشارکت را به حداقل برسانند.

بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی یزد بیشترین رای ماخوذه در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی، 235 رای بوده است این در حالی است که 870 نفر در استان یزد دارای کارت بازرگانی هستند و بر اساس قوانین و مقررات موجود در این زمینه، 761 نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات و رای بودند که با استناد به این ارقام، مشارکت در این انتخابات 30 درصد بوده است.

 اقتصاد؛ عامل بی رمقی انتخابات اتاق

حال این سوال مطرح است که چرا در این دوره انتخابات نه‌ تنها رشدی در مشارکت ایجاد نشد بلکه در مقایسه با دور هشتم انتخابات اتاق بازرگانی، هم تعداد شرکت کنندگان و هم تعداد کاندیداها کاهش داشته است. البته برخی فعالان اقتصادی در استان دلایل متعددی را برای بی رمقی این دوره از انتخابات برشمرده‌اند از جمله اینکه سیاست‌های نادرست اقتصادی عاملی بر بی‌توجهی تجار و بازرگانان به پارلمان بخش خصوصی است.

این عده معتقدند که بنگاه‌داران و فعالان اقتصادی کشور عموما در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند و روند فعلی نشانی از بهبود محیط کسب‌و‌کار و حل و فصل مسائل و مشکلات را ارائه نمی‌دهد لذا ترجیح داده اند در اتاق حضور نداشته باشند و به نوعی اعتراض خود را به مسئولان اعلام کنند.

رویه فعلی که در حوزه تولید و تجارت وجود دارد نشان می‌دهد مسئولان توجه چندانی به حل مشکلات بخش‌خصوصی کشور ندارند اما دائم شعار حمایت و پشتیبانی می‌دهند این در حالی است که به اذعان فعالان اقتصادی، دولت به جای حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی و بهره‌گیری از تجارب ارزشمند فعالان اقتصادی با کمک اتاق‌های بازرگانی با صدور بخشنامه‌های متعدد بر نابسامانی وضعیت اقتصادی دامن زده و اتاق بازرگانی نیز در این زمینه سکوت کرده است.

برخی دیگر اما انتقادات جدی‌تری از اتاق بازرگانی دارند و مدعی هستند برخی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یزد به‌جای اینکه منافع استان و تجار یزدی را دنبال کنند بیشتر دنبال منافع خود بوده و حتی حاضر به شفاف‌سازی هم در این زمینه نشدند.

عدم انتشار صورت‌های مالی هشتمین دوره اتاق بازرگانی یزد هم از دلایل محکمی بود که بسیاری از تجار و بازرگانان یزدی از آن موضوع دلخور بوده و دلیلی بر سردی و بی‌رقمی انتخابات نهمین دوره اتاق بازرگانی می‌دانند.

نهمین دوره انتخابات اتاق یزد تکرار دور هشتم

یکی از نقاط ضعف انتخابات اتاق بازرگانی یزد در دوره هشتم، پیروزی قاطع یک گروه و حاکمیت مطلق آنان بر اتاق بود که البته انتشار لیست هیات نمایندگان در نهمین دوره از انتخابات اتاق یزد هم نشان می دهد به نوعی این موضوع تکرار شده است. این موضوع باعث شده بود تا تعدادی از کرسی های اتاق بازرگانی در سایه قرار گرفته و اعضای آن نیز حتی حضور کم‌رنگی در جلسات داشته باشند.

به نظر می رسد این رویه موجب شده تا بسیاری از فعالان اتاق بازرگانی با تصور اینکه این بار نیز همان گروه برنده مطلق انتخابات خواهد بود، ترجیح بدهند در انتخاباتی که از قبل خود را بازنده آن می‌دانند، شرکت نکنند که البته این اتفاق نیز رخ داد.

گرچه اندک تغییراتی در این دوره از انتخابات دیده شد و چند نفری متفاوت به اتاق راه یافتند اما آنچه از شواهد و تجربیات سال های قبل پیداست، نهمین دوره از انتخابات اتاق نیز شباهت زیادی با دور قبل دارد و تغییرات چندان ملموس نخواهد بود.

مطالبه گری راهکار تحرک و پویایی اتاق بازرگانی

به نظر می رسد بهترین راهکار این است که فعالان اقتصادی و به دنبال آنها، رسانه‌های استان نه ‌تنها ناامید نشوند بلکه با امید برای روزهای خوب اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار استان همچنین تلاش برای تقویت نهادهای مدنی و تشکل‌های اقتصادی بر تلاش‌های خود بیافزایند و با مطالبه‌گری از مسئولان تلاش کنند تا دولتمردان نیز صدای آنها را بشنوند و تصمیمات خوبی بگیرند تا راهگشای عرصه اقتصاد استان نیز باشد.

استاندار یزد که این روزها به دنبال پیاده سازی حکمرانی خوب بوده و برای تحقق این مهم از همگان یاری خواسته نیز بر این عقیده است که پیشنهادات و نظرات بخش خصوصی می‌تواند رونق بخش اقتصاد استان باشد.

طالبی معتقد است برای رونق و حرکت اقتصاد کشور نیاز به قانون زدایی و شفافیت است و بخش خصوصی بهتر از دولت به مشکلات اقتصادی آشنا هستند و پیشنهادات آنها نیز می‌تواند بخش دولتی را کمک کند زیرا قوانین مختلف زیادی داریم که دست و پاگیر بخش خصوصی است.

استاندار یزد همچنین خواستار تنوع صادراتی و توسعه بازارهای صادراتی و جذب سرمایه‌گذار برای توسعه صادرات و رفع مشکل بیکاری است که به نظر می‌رسد نقش اتاق بازرگانی یزد در این زمینه بسیار پررنگ است و وظیفه سنگینی بر عهده دارد که اگر نتوانند به وظایف خود به خوبی عمل کنند قطعا حکمران خوب نیز در این زمینه مطالبه‌گری خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز