خبرگزاری کار ایران

درخواست بهزیستی یزد از رسانه‌ها برای عدم انتشار اخبار و تصاویر دلخراش

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۸۴۶

روابط عمومی اداره بهزیستی استان یزد در نامه‌ای عمومی برای برخی مسئولان و اهالی رسانه از آنها خواست برای جلوگیری از جریحه دار شدن افکارعمومی از انتشار اخبار و تصاویر دلخراش از تصادفات و رخدادهایی از این دست خودداری کنند.

به گزارش ایلنا، مدتی است برخی رسانه های اینترنتی و رسانه‌های فضای مجازی استان به صورت مستمر اخبار و تصاویر دلخراشی از تصادفات و رخدادهایی از این دست منتشر می کنند. بر این اساس، روابط عمومی بهزیستی استان یزد در یک نامه عمومی برای برخی مسئولان و اهالی رسانه از آنها خواست  برای جلوگیری از جریحه دار شدن افکارعمومی در این خصوص، تجدیدنظر کنند.

در این نامه آمده است:  

نظر به انتشار اخبار و عکس‌های دلخراش حوادث، جرایم و آسیب های اجتماعی در برخی رسانه‌های استان که موجبات نگرانی برخی از شهروندان، کارشناسان و فعالان اجتماعی مبنی بر جریحه دار شدن افکار عمومی را فراهم کرده است، بهزیستی استان یزد به عنوان متولی سلامت اجتماعی آحاد جامعه ضمن حمایت از گردش آزاد اطلاعات در سطح جامعه توسط رسانه های مختلف که پس از پالایش منطقی و عرفی با در نظر گرفتن حقوق شهروندی و بر اساس رسالت حرفه ای خبرنگاران صورت می گیرد؛ رسانه های استان را دعوت به برجسته سازی اخبار با رویکرد آگاهی بخشی در حوزه پیشگیری از حوادث و معلولیتها و آسیب های اجتماعی در راستای ارتقای سلامت اجتماعی، گسترش مسئولیت اجتماعی و افزایش نشاط اجتماعی می کند.

- امروزه رسانه‌ها از مهمترین ابزارهای تولید و توزیع اطلاعات به شمار می روند و از چنان تاثیری در اطلاع‌رسانی برخوردارند که به عنوان منبع غالب، شکل‌دهی واقعیت‌های اجتماعی و نیز افکار عمومی دانسته‌ می شوند. بر همین مبنا و بواسطه قابلیت‌های گسترده ای که رسانه در جذب مخاطب انبوه و توانایی شکل‌دهی به افکار عمومی دارد باید در نظر داشت در شرایطی که مردم در اضطراب وضعیت اقتصادی آینده و بحران های اجتماعی ناشی از آن به سر می برند؛ گاهی اوقات برجسته کردن حوادث ناخوشایند نه تنها کمکی به حل موضوع نمی‌کند؛ بلکه بی‌تفاوتی اجتماعی را در جامعه به بار می‌آورد. علاوه بر  تاثیرات منفی رویدادهای ناراحت‌کننده بر سلامت روان جامعه انتشار این نوع اخبار و عکس ها در بلند مدت باعث می شود افراد شبکه های خبری را دنبال نکنند زیرا به این نتیجه می‌رسند که ابراز تأسف و ناراحتی برای دیگران کاری را از پیش نمی برد. از سوی دیگر پیگیری اخبار حوادث و عکس های دلخراش باعث حساسیت‌زدایی افراد می‌شود لذا لازم است رسانه‌ها در راستای امیدبخشی و ایجاد شادی در مطالب تولیدی خود تلاش بیشتری کنند.

-  فرهنگ سازی و هدایت جامعه به سمت مباحث پیشگیرانه بویژه در حیطه معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی، حوادث و بلایا ضرورتی است که مشارکت بیش از پیش رسانه را می‌طلبد. رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی می‌توانند با عنایت به مسئولیت حرفه‌ای خود، اقدام به انتشار خبر و عکس حوادث و بلایا با جزییات کنند؛ اما در نظر گرفتن اخلاق عمومی و احساس امنیت در جامعه قانون نانوشته ای است که رسانه به معنای عام خودش و فضای مجازی به عنوان بخشی از رسانه با تکیه بر آن می‌تواند یک ظرفیت برای افزایش اعتماد عمومی و پیشگیری از دلزدگی اجتماعی باشد.

-  پیشنهاد می‌شود رسانه‌ها با احساس تکلیف ضمن اطلاع رسانی به گونه‌ای عمل کنند که قبل از رخ دادن حادثه با آشنا کردن مردم با منابع خدمات اجتماعی و به نوعی آموزش راه‌های پیشگیرانه از وقوع آن جلوگیری کنند و در راستای ارتقای سلامت روان جامعه گام بردارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز