خبرگزاری کار ایران

کمالی سروستانی مطرح کرد:

یادروز خواجوی کرمانی فرصت مغتنمی برای ادای دین به این شاعر بزرگ است

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۷۲۳

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس یادروز خواجوی کرمانی را فرصت مغتنمی برای ادای دین به این شاعر بزرگ قرن هشتم دانست.

به گزارش ایلنا، کوروش کمالی سروستانی با بیان اینکه شیراز آن روزگار نیز شیرازِ دلنشین است. افزود: شیراز آن روزگار شیرازی پر کرشمه و ناز، شیرازی است پر تعصب و تساهل، شیرازی است که زاهدان آن، عالمان آن، بزرگان و البته کلوها و عاشقان و مطربان و خراباتیان آن در یک همزیستی پایدار شیراز را شعری ماندگار می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: مورخان برآنند که در این روزگار خواجو و حافظ و عبید در محفل ادبی شاه ابواسحق و شاه شجاع همراهشان بوده‌اند و هر سه آن دو را مدح کرده‌اند. در این روزگار دوران کمال و پختگی خواجو با دوران جوانی و بالندگی حافظ توام است. سعدی پیش از این مکتب ادبی شیراز را بنیان گذاشته بود. مکتبی که با خواجو تعالی می‌یابد و با حافظ به اوج می‌رسد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در بیان دومین نکته چرایی اقامت خواجو در شیراز از استاد باستانی پاریزی یاد کرد و گفت: مگر می‌شود در شیراز بود و در جمع کرمانیان و کنار خواجوی کرمانی و یادی از استاد باستانی پاریزی نکرد. استادی که عاشق کرمان بود و آثار فراوان و درخشانی دارد. روح طنز استاد در همۀ آثارشان هویدا است و کتابی دارند به‌نام زیر چلچراغ، از شعر محلی «زیر چلچراغ تو شاهچراغ وعده کردیم» گرفته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز