خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

سازمان گمرک فقط مجری قانون است نه سیاست گذار/ مردم بلاتکلیفند، خودروهایشان نه ترخیص می‌شود نه مرجوع

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۱۴۶

مدیرکل روابط‌عمومی گمرک کشور گفت: درباره ترخیص خودروهای وارداتی این اداره هیچ تصمیمی نمی‌تواند اتخاذ کند و تصمیم گیری در این مورد با نهادهای دیگر است و این اداره فقط مجری قانون است.

سعید احمدخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت بلاتکلیفی خودروهای وارداتی در گمرک گفت: براساس مقررات صادرات و واردات کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران صرفاً مجری مقررات و قوانین است و قانون تصمیم‌گیری برای هرگونه واردات ندارد و این تصمیم‌گیری در امورات واردات توسط نهادهای دیگر تصویب می‌شود که براساس همین مصوبات واردات خودرو طی سال گذشته بنا بر دلایلی ممنوع اعلام شد.

احمدخانی افزود: گمرکات جمهوری اسلامی ایران براساس مصوبه 28 اسفندماه سال گذشته توسط هیات وزیران ،خودروهایی که به محوطه‌های گمرکی مناطق آزاد وارد شده بودند و مجوز ثبت سفارش معتبر داشتند و قبض انبار آنها تا 9 دی ماه سال گذشته بود و همچنین ارزش آنها کمتر از 40 هزار دلار بوده توانستند از طریق هیئت وزیران مصوبه آن را ثبت کنند و با محاسبه  40 درصد سود بازرگانی  و مازاد بر حقوق ورودی می‌توانستند این خودروها را ترخیص کنند.

وی افزود : این مصوبه در تاریخ 31 تیرماه 97 دارای اعتبار بود و مجددا تمدید شد و تلاش دولت بر این بود که خودروهایی که مجوز ثبت و سفارش داشتند از گمرکات ترخیص شوند که گمرک نیز براساس مصوبات هیئت وزیران که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می شود اقدام به این کار کرد.

وی ادامه داد: همه این اقدامات طبق مقررات در چارچوب قانون ضوابط فنی خودرو اجرا شد و آن دسته از خودروهایی که مجوز ثبت و سفارش داشتند اجازه ترخیص داده شد و منتهی در این بین خودروهایی هستند که متاسفانه طبق تاریخی که دولت اعلام کرد برای ممنوعیت واردات خود ثبت و سفارش نتوانسته بودند بگیرند بنابراین نمی‌توانند خودروهایشان را ترخیص کنند. 

وی عنوان کرد: خودروهای وارداتی در گمرک بوشهر نیز قطعاً مشمول همین مصوبه خواهند بود و به تازگی سرپرست سازمان توسعه و تجارت اعلام کرد امکان باز شدن ثبت سفارش خودرو فعلا وجود ندارد و تاکنون سیاستی مبنی بر آزاد شدن واردات خودرو در دولت تصویب نشده است.

مدیر روابط عمومی گمرک کشور در ادامه افزود: اگر صاحبان واردات خودرو از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرند گمرک نیز نهایت همکاری را با این افراد برای ترخیص خودروهایشان خواهد کرد.

علی رئیسی یکی از واردکنندگان خودروی وارداتی استان بوشهر درباره وضعیت بلاتکلیفی خودروهایشان گفت: در این استان افراد زیادی هستند که از آبان ماه سال گذشته خودروهای شان وارد محوطه گمرک شد و خیلی‌ها مجوز قانونی از وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند ولی تاکنون بلاتکلیف مانده‌اند و دستوری برای ترخیص این خودروها تاکنون صادر نشده است و تنها جوابی که از مسئولان دریافت می‌کنیم این است که فعلا ممنوعیت واردات خودرو وجود دارد.

رئیسی در ادامه افزود: در حال حاضر 11 هزار خودرو در گمرکات کشور بلاتکلیف مانده‌اند و برای بیشتر آنها مجوزهای قانونی از سوی واردکنندگان از سازمان صنعت، معدن  وتجارت گرفته شده ولی متاسفانه دستور ترخیص نمی‌دهند.

وی گفت: برای این افراد مجوزهایی از تیر تا دی ماه سال گذشته از سوی سازمان صنعت و معدن مجوزی صادر نشد ولی در این فاصله تعدادی مجوز نیز از سوی این سازمان دریافت کردند که تعدادی از وارد کننده‌های خودرو براساس همین مجوزها دستگیر و زندانی شدند. از افراد وارد کننده خودرو یکسری مجوز از سوی این سازمان دریافت کردند و تعدادی نیز با وثیقه آزاد شدند و هنوز منتظر رای دادگاه هستند.

این واردکننده خودرو در بوشهر اضافه کرد: حتی افرادی که سال 96 واردات خودروهایشان قانونی بوده و مجوز داشتند و خود اداره گمرک نیز این موضوع را تایید می کند، متاسفانه تاکنون نتوانسته‌اند خودروهایشان را ترخیص کنند.

وی ادامه داد: اداره گمرک به تازگی اعلام کرده به رئیس جمهور نامه نوشته‌ایم و ایشان گفته‌اند باید برای همه این خودروها مجدداً مجوز صادر شود و وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز به تازگی اعلام کرده منتظر دستور رئیس جمهور هستند. حداقل صد نفر در استان بوشهر در شرایط بلاتکلیفی قرار دارند و این خودروها متاسفانه در معرض باد و باران و خاک قرار دارند. سرمایه مردم خوابیده است و بلاتکلیف هستند، هیچ کس به این موضوع اهمیت نمی‌دهد. تاکنون اعتراضاتشان به نتیجه نرسیده است. وقتی خودشان می‌گویند مجوزتان قانونی است پس چرا خودروهایمان را ترخیص نمی‌کنند؟

نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها نیز در این باره گفت: بیش از یک سال است خودروها در محوطه گمرک استان مانده‌اند و این خودروها از طریق ارز آزاد از دوبی و قطر خریداری و وارد گمرک بوشهر شده‌اند.

وی با بیان اینکه به وضعیت این خودروها حتی از لحاظ نگهداری اهمیت داده نمی‌شود افزود: مردم از این شرایط ناراحت هستند و تمامی کارهایشان به تعویق افتاده است  و این خودروها نه مرجوع و نه ترخیص می‌شوند. طبق قانون مقررات خیلی از آنها هم عوارض گمرکی و هم کارهای ردیف اداری‌شان انجام شده اما باز هم اجازه ترخیص شدن ندارند. 

فاطمی عنوان کرد: مردم به مرجوع کردن این خودروها راضی هستند چرا که هرچه زمان بگذرد از لحاظ مدل پایین آمده و در معرض هوای آزاد بدنه آنها آسیب خواهد دید و حتی به لحاظ نگهداری مالکان  این خودروها هزینه‌های زیادی باید به انبارداری بندر پرداخت کنند. بارها برای این مشکل از طریق استانداری، اداره گمرک بوشهر پیگیری کرده‌ایم ولی متاسفانه می‌گویند ما هیچ‌گونه قدرت تصمیم‌گیری نداریم و منتظر بخشنامه از تهران هستیم. 
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز