خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس شورای شهر اراک:

در حال بررسی برنامه‌های 7 نامزد شهرداری اراک هستیم/ احترام به نظر اکثریت از اصول دموکراسی است

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۴۳۲

سعید نادری با بیان اینکه احترام به نظر اکثریت از اصول دموکراسی است، گفت: در حال بررسی رزومه و برنامه های 7 نامزد شهرداری اراک هستیم.

به گزارش ایلنا از اراک، سعید نادری در نشست مطبوعاتی هیات رئیسه شورای شهر اراک در خصوص انتخاب شهردار با اشاره به اعلام گزینه های مدنظر از سوی اعضا و ارائه برنامه های هفت کاندیدای این پست بیان کرد: در حال حاضر در حال بررسی رزومه و برنامه 7 کاندیدای موجود هستیم ولی پروسه معرفی گزینه های شهرداری اراک بسته نیست و حتی ممکن است در روز رای گیری یکی از اعضا گزینه جدیدی را معرفی کند و این حق برای اعضا محفوظ است ، اما مسئله مهم انتخاب بهترین گزینه است . 

وی کارآمدی، پاکدستی، بومی و متخصص بودن را از جمله شاخص های مدنظر انتخاب شهردار اراک دانست و گفت: اینکه گزینه مناسب از سوی کدامیک از اعضای شورا معرفی شود مهم نیست، اما در این راستا نباید تعجیل و شتاب زدگی داشت که پشیمانی صورت گیرد . 

نادری گفت: شورای پنجم نسبت به همه دوره های گذشته شفاف تر عمل کرده است، افزود: در شورا طرح اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در شهرداری را به تصویب رساندیم و به شهرداری برای اجرای ابلاغ کردیم که تحول بزرگی در این زمینه محسوب می شود چرا که مصر هستیم شهرداری و شورای شهر تمام اطلاعاتی که مجاز است را در اختیار عموم قرار دهد و  از اجرای شفافیت به شدت استقبال می کنیم . 

وی با اشاره به اینکه مردم در انتخابات به لیست امید رای داده اند، اما گاهی این امر مهم با صحبت‌های غیرکارشناسی و غیرمعمول فراموش می شود، بیان کرد: مردم در انتخابات نظر خود را شفاف بیان کردند و به لیست امید با یک شعار، برند و تفکر مشخص رای داده اند و اگر شورا عملکردی مغایر با نظر مردم داشته باشد در واقع خود را زیر سوال برده است چرا که اعضای شورا نمایندگان مردم هستند. اگر دیگران انتظار داشته باشند نمایندگان مردم در شورا رفتاری خارج از آنچه در زمان انتخابات ارائه داده اند داشته باشند دور از انصاف است و در کمال احترام و رعایت حقوق اقلیت شورا در همه جای دنیا مرسوم است نظر اکثریت شورا یا پارلمان یا هرجایی که تصمیماتش منوط به رای گیری است ملاک عمل باشد و این از اصول دموکراسی است .

نایب رئیس شورای شهر اراک در خصوص وضعیت فعلی شهرداری اراک عنوان کرد: شهرداری اراک از وضعیت کنونی اقتصادی کشور مستثنی نیست و متاثر از وضع کلان کشور می باشد و با وجود چند برابر شدن هزینه‌ها، درآمدها ثابت مانده و تابع دفترچه عوارض مصوب پایان سال ٩٦ است .

وی میزان تحقق درآمدهای شهرداری اراک طی سال جاری را حدود ٥٠ درصد بودجه دانست و گفت: نسبت به سال گذشته وضعیت بهتر است و ٣٠ تا ٤٠ درصد میران درآمدهای شهرداری اراک افزایش یافته است، اما به هرحال وضعیت بودجه ای شهرداری با توجه به وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست البته شاید نیاز بوده که در مجموعه شهرداری تلاش بیشتری برای تحقق درآمدها صورت بگیرد .

وی در خصوص طرح دو فوریتی مبنی بر تعیین تکلیف پرسنل بازنشسته شهرداری که اخیرا در صحن شورای شهر مطرح شد گفت: مقرر شد این طرح به شهرداری برگردد و شهرداری با یک پیشنهاد مشخص لایحه ای ارائه دهد که برمبنای آن تصمیم گیری شود و از زحمات بازنشستگان تقدیر و حقوق و مزایای قانونی شان پرداخت شود و فضایی برای استفاده بهتر و بیشتر از نیروهای جوان و متخصص و با انگیزه شهرداری باز شود. 

نادری عضو شورای شهر اراک هم با اشاره به استفاده شورا از نیروی مشاور گفت: نیروهای مشاور در طول یک سال ماهی یک‌میلیون و 700هزار تومان حقوق گرفته‌اند و اینکه گفته شده حقوق میلیونی بیشتر نوعی شانتاژ رسانه ای بوده چرا که در حال حاضر حداقل حقوق اداره کار که حدود یک‌میلیون و 200هزار تومان میلیونی محسوب می شود .

وی افزود: اما این‌که سرپرست فعلی شهرداری از بیرون خط می‌گیرد و انتصاباتش دیکته‌ای است باید گفت که چنین چیزی تاکنون  در شورا نداشتیم و به‌شدت تکذیب می‌شود و سرپرست فعلی تاکنون چهار یا پنج انتصاب بیشتر انجام نداده‌ که آن هم بر حسب ضرورت بوده، یعنی پست‌های مربوطه خالی بودند که مرسوم‌ترین کار ممکن را انجام داده‌اند و از نفرات بعدی در همان سازمانها  استفاده شده که همه هم سرپرست هستند و هنوز حکم مدیریت نگرفته‌اند و در مورد هیچ کدام نظری از شورا گرفته نشده که بخواهد چیزی را دیکته کند .

وی در خصوص تخلفات صورت گرفته در شهرداری اراک بیان کرد: شورا به محض اطلاع از موضوع در کمال شفافیت و به موقع به بحث ورود کرد، موضوع تخلفات شامل تملک املاک بیشتر از قیمت واقعی در مورد ٥ ملک به قیمت ٤٠ میلیارد تومان بوده است، البته ارزش واقعی این املاک حدود یک پنجم یا یک ششم این رقم بوده است  .

نادری اضافه کرد: پس از ورود به موضوع توسط دستگاه قضایی با کمترین تنش و با تدبیر خوبی از تضییع حقوق شهروندان جلوگیری شد، مجموع اسنادی که از شهرداری اراک در قالب تخلفات خارج شده بود یعنی مفاصا حساب صادر شده بود حدود ٤ میلیارد تومان بود که تمامی مبالغ بازگشت داده شد . وی افزود تخلفات ناشی از عدم رعایت تفویض اختیار صورت گرفته به شهردار  از سوی شورا تا سقف ٢ میلیارد تومان بود که تنها یک فقره تملک ۱۹ میلیارد تومان بوده است و تملک این ٥ ملک نیر در اولویت نبوده است، اما با پیگیری شورا و تدبیر نهادهای ناظر و دستگاه قضا از ضرر و زیان به مردم جلوگیری شد.

نادری در پایان گفت: از زمان روی کار آمدن ، شورای پنجم شفاف تر و پاسخگو تر از دوره های قبل عمل کرده که گواه صحبت‌هایمان هم حضور فعال رسانه ها در شورا و رسانه ای شدن مسائل شورا و میزان بحث در مورد شورا  در عرصه عمومی می باشد.

وی اضافه کرد: زمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم با یکسری از پروژه های نیمه تمام مواجه بودیم که این پروژه ها بعضا توجیه اقتصادی و اجتماعی هم نداشتند و همچنین با کمبود منابع نیز مواجه بودیم اما تمام تلاش و سعی مان را بر اتمام این پروژه ها گذاشتیم و با پیگیری و تلاش منابع خوبی به این پروژه ها تزریق شد و در حال حاضر این پروژه ها پیشرفت های مناسبی داشته اند هرچند انتظار می‌رفت خیلی بهتر و زودتر به اتمام می رسیدند که شاید محدودیت منابع مانع شد.

نایب رئیس شورای شهر اراک گفت: شورای پنجم از هر کار مثبتی توسط هر کسی که انجام شود و یا قبلا انجام شده باشد چه شهرداران قبلی و چه شهرداران آینده دفاع خواهد کرد و در کنار آن انتقادات خود را نیز بازگو می کند چرا که شورای شهر و ناظر شهرداری می باشد البته سعی داریم تنها شورای شهرداری نباشیم و شورای همه شهر باشیم و تمام مسائل شهر را رصد کنیم که الحمدالله میزان ورود شورا به موضوعات مختلف و تنوع مباحثی که در صحن رسمی شورا صورت میگیرد شاهد این مدعاست .

وی تصریح کرد: از هر کار مثبتی که در شهر به رونق اقتصادی و کاهش تنش ها و دلپذیرتر شدن اراک بیانجامد استقبال می‌کنیم و سرمایه‌گذاران اگر فرصتی برای حضور داشته باشند از حضورشان استقبال خواهیم کرد.

سعید نادری عنوان کرد: شورای شهر در موضوعات صنعتی و کارگری هم همواره دغدغه داشته و ورود کرده و جا دارد از اقدام مناسب استاندار مرکزی در جهت راه اندازی مجدد کارخانه هپکو قدردانی کرد چرا که در راه اندازی مجدد این صنعت زحمت بسیاری کشیدند.

وی گفت: البته انتظار داریم نگاه صنعت به شهر نیز رابطه دو سویه باشد همانطور که تبعات صنعت به شهر می رسد منافع آن نیز به شهر برسد . در شهر اراک بنگاه های بزرگ اقتصادی وجود دارد که علیرغم گردش مالی که وارد این شهر می شود اما این  پول در شهر اراک نمی‌ماند و  به اقتصاد شهری کمک نمیکند انتظار داریم این اتفاق رخ دهد و بیش از این صنعت از نظر اقتصادی در شهر تاثیر مثبت داشته باشد.

 نادری گفت: امیدواریم همه نیروهای موثر سیاسی و اجتماعی با نگاه تعاملی و همگرایی بیشتر در پی توسعه شهر باشند و در جهت هم افزایی عمل کنند نه اینکه برایند هم را صفر کنند و تاثیر مثبت هم را خنثی کنند . خوشبختانه در این دوره شورا  نگاه عمرانی صرف به شهر ندارد و در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی هم دغدغه دارد و بیشتر در پی نگاه انسان محور به شهر است و گواه این سخن‌ام هم اینست که شورای پنجم بیش از دوره های گذشته در مسائل فرهنگی و اجتماعی ورود کرده است.

نایب رئیس کمیسیون عمران گفت: معضلی که در شهر اراک نیز مانند تمام  شهرهای دیگر وجود دارد مسئله حاشیه نشینی است . شورای شهر باید توجه بیشتری به این مناطق داشته باشد و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور که بیشترین فشار را بر اقشار آسیب‌پذیری که معمولا در حاشیه شهر زندگی می‌کنند وارد‌می‌کند امیدوارم بتوانیم خدمات مطلوب تری به آنها ارائه دهیم.

وی به مقایسه قم و اراک پرداخت و گفت: در حالیکه 20 سال پیش این دو شهر شرایط مشابه هم داشته اند و شاید اراک از قم نیز پیشرفته تر بوده و منابع بیشتری به شهر وارد شده است اما آنطور که شایسته بوده  پیشرفت نکرده اما قم وضعیت مناسب تری دارد و سرمایه گذاری های بهتری در آن شهر صورت گرفته است که انتظار داریم در اراک هم با همگرایی و تعامل بیشتر فارغ از نگاه سیاسی و اختلاف نظرات موجود به سمت توسعه متوازن با شتاب بیشتری حرکت کنیم .

در حال بررسی برنامه‌های 7 نامزد شهرداری اراک هستیم/ احترام به نظر اکثریت از اصول دموکراسی است

در حال بررسی برنامه‌های 7 نامزد شهرداری اراک هستیم/ احترام به نظر اکثریت از اصول دموکراسی است

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز