خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

دلیل عدم برگزاری جشنواره انار بدنام کردن آن بود / فرصتی که سوخت

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۳۷۴

مدیر اجرایی جشنواره انار روستای زردویی با انتقاد از کسانی که مخالف برگزاری جشنواره انار بودند گفت: متاسفانه از فرصتی که می‌شد برای اشتغالزایی و ایجاد امید و نشاط در جامعه استفاده کرد ، بهایی داده نشد.

فریبرز عزیزی در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا درباره برگزار نشدن  مراسم شکرانه انار در شهرستان پاوه گفت: این جشنواره پنج سال است به شکل گسترده‌ای در مناطق مختلف این شهرستان با حضور گردشگرانی از سراسر کشور برپا می‌شد. اما تقریباً 9 سال پیش برای برپایی این جشنواره از طریق ادارات مختلف پیگیر بودم.

وی با بیان اینکه این مراسم کهن باستانی در اورامانات و غرب کشور به نوعی جشن شکرگزاری از نعمت‌های خداوند به خاطر باغ‌های میوه‌ای که به مردم این مناطق عطا کرده بود، برپا می‌شد افزود: این منطقه بجز باغ‌های میوه عملاً یک متر زمین کشاورزی ندارد و تنها درآمد مردم از راه فروش محصولات باغهای‌شان است که هدف از این جشنواره به نوعی کمک کردن به بهبود شرایط اقتصادی منطقه بود.

هدف اصلی جشنواره برند سازی انار بود 

عزیزی هدف از برپایی این جشنواره را چندمنظوره اعلام کرد و افزود: نخستین هدف زنده کردن آیین کهن مراسم شکرانه انار در غرب کشور و معرفی فرهنگ آداب و رسوم، پوشش و زبان مردم منطقه اورامانات و برند سازی میوه انار به عنوان یکی از بهترین محصولات شهرستان پاوه بود.

علما با برگزاری جشن مخالفت نکردند

وی در ادامه به عدم برگزاری این جشنوار طی سال جاری از سوی مسئولان اشاره کرد و گفت: علمای شهر شاید برای پوشش افرادی در این مراسم صحبت‌هایی را متذکر شده باشند ولی با برگزاری آن مخالفت نکردند و متاسفانه افرادی از این صحبت‌ها سو برداشت کرده و نه تنها در شهرستان بلکه در سطح استان نیز اجازه برگزاری ندادند و من حضوری پیش علمای این شهرستان  رفته و عکس روستای‌مان که در تبلیغات این جشنواره استفاده شد را به وی نشان دادم . مسئولان برگزاری این مراسم هم سال‌های گذشته برای برگزاری شکرانه انار حضوری پیش علمای شهرستان رفته و کسب اجازه کردند و حتی در مواردی برای نحوه برپایی مراسم از آنها نظرخواهی هم می‌شد.

وی به موضوع پوشش حجاب در مراسم سال گذشته اشاره کرد و افزود: هیچ گونه بدحجابی در بین زن‌های منطقه اورامانات نبود و تمامی فیلم‌ها و عکس‌های مربوط به این مراسم موجود است.

از گذشته های دور تاکنون اعتقاد مردم این‌گونه است که زنها اولین کسانی بودند که به  باغداری روی آوردند  بنابراین اهمیت حضور زنها در مراسم خیلی مهم است

وی به نحوه برگزاری این مراسم شکرانه انار اشاره عنوان کرد: از گذشته های دور تاکنون اعتقاد مردم این‌گونه است که زنها اولین کسانی بودند که شروع به باغدار کرده و به این کار روی آوردند بنابراین اهمیت حضور زنها در مراسم خیلی مهم است.اینجا زنها پیشقدم هستند و با قرار دادن سبد انار برروی سرشان به نشانه بهشتی بودنش که جایگاه بالایی دارد و پشت سرشان مردها با داشتن میوه انار در دستشان به نشانه اینکه مردها نان‌آور خانه‌اند و با زور و زحمت دست‌شان نان در می آورند وارد مراسم می‌شوند. 

عزیزی گفت: این افراد در حالی وارد جمعیت مردم می شوند که دو ردیف زن و مرد در حال نواختن ساز دف هستند که این ساز عرفانی جایگاه خاصی در بین مردم اورامانات دارد. اعتقادشان این است که صدای دف نیز که سازی عرفانی در منطقه اورامانات است باعث متبرک شدنش می‌شود و افراد نیکوکار بر روی این میوه‌ها قرآن می خوانند. البته در قدیم  این نیایش‌ها به صورت دعاخوانی و بر پایه اصول دین میترائیسم و زرتشتی بوده است.

دلیل عدم برگزاری جشنواره انار  بدنام کردن آن بود /  فرصتی که سوخت

زنان برگزارکننده جشنواره بدحجاب نبودند

عزیزی اضافه کرد: سال گذشته هفت هزار گردشگر در این مراسم شرکت داشتند این هفت هزار نفر اگر هرکدامشان اگر صد عکس تهیه کرده باشد هفتصد هزار عکس گرفته شده و ما اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم هیچ مورد بدحجابی در تمامی این عکس‌ها مشاهده نشده است. شاید اگر چنین موردی بوده برای افراد بومی اتفاق نیفتاده و از گردشگرانی بودند که از سایر ایران به این خطه سفر کردند و یا شاید عمداً افرادی برای جوسازی و بدنامی این جشنواره دست به چنین اقدامی زدند و ما به عنوان متولی این مراسم موظف رفتار گردشگران نیستیم و این کار به عهده نیروی انتظامی است.

وی تصریح کرد: چرا باید با جشنی که نقش بسیار موثر و خوبی در رونق اقتصادی منطقه دارد مخالفت شود؟ مردم اعم از باغداران، تور لیدرها، آژانس‌ها، راننده‌ها، رستوران‌دارها و بخش‌های مختلف دیگر این جشنواره برایشان درآمدزایی داشت.

برگزاری جشنواره بهتر بود یا کولبری و قاچاق؟

وی با بیان اینکه ما انتظارمان از مسئولان این بود که اگر مشکلی وجود داشت با همفکری هم آن را برطرف می کردیم افزود: مسئولان باید   با صحبت کردن مشکلات را برطرف می کردند نه اینکه کاملا با برگزاری جشنواره مخالفت کنند.

دلیل عدم برگزاری جشنواره انار  بدنام کردن آن بود /  فرصتی که سوخت

وی با توجه به مشکل بیکاری در استان کرمانشاه گفت: برگزاری این جشنواره بهتر بود یا کولبری و قاچاق؟ یا اینکه جوانان ما با هدف زندگی بهتر و پیدا کردن شغل تصمیم به مهاجرت بگیرند آن هم در استانی که  رتبه نخست بیکاری را دارد و روزانه شاهد انواع حوادث از جمله  قتل ،خودکشی ، تیراندازی و...  به دلایل مختلف  را در استان شاهد هستیم. با حذف این جشن‌ها نمی‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم.

وی عنوان کرد: ماموستا ملاقادر  با اصل جشن مخالفتی نداشته اما متاسفانه به دلیل برداشت اشتباهاتی از سخنان وی حساسیت‌های زیادی ایجاد شده و مسئولان زیر بار برگزاری  آن نرفتند و ما هم بدون مجوز نمی‌توانستیم مراسم را برگزار کنیم  در صورتی که می‌شد از این فرصت استفاده کرد و مراسم را در سطح استانی برگزار کرد .

وی ادامه داد: به خاطر هدف اشتباه افرادی که با برگزاری این جشنواره مخالفت داشتند و با چند عکس فتوشاپ کاملا برنامه‌ها را به هم ریختند و در جواب هزاران سوال ما مسئولان این پاسخ را دادند باغدارها صنایع تبدیلی را به اینجا بیاورند و این را در نظر نمی‌گیرند برای چنین اقدامی باید پله پله پیش رفت و در روز اول  ما نمی‌توانیم این منطقه را معرفی کنیم و افرادی که صنایع تبدیلی دارند دعوت کنیم که بیایند و محصولات‌مان را به فروش برسانیم چطور انتظار داریم صنایع تبدیلی در این مناطق راه‌اندازی شود . به دلیل مرزی بودن پاوه هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست در این منطقه سرمایه‌گذاری کند.

عزیزی گفت: متاسفانه از این فرصت استفاده نشد این اتفاق  فرصت خوبی برای  اشتغال‌زایی  و حل گوشه‌ای از مشکل بیکاری مردم منطقه بود. بیکاری که فقر را سبب شده و  مادر تمامی مشکلات است.

   گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز