خبرگزاری کار ایران

پیگیری ایلنا درباره انتشار خبری در سازمان صنعت ومعدن یزد ؛

کشف A21 به کجا رسید / یک شوی تبلیغاتی یا اکتشاف واقعی /پاسخ مسئول روابط عمومی صمت: آقای مدیرکل بیشتر در تهران است تا یزد

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۹۳۳

یک‌سال واندی پیش مدیرکل سازمان صنعت و معدن وتجارت یزد از کشف بزرگترین ذخیره سنگ آهن ایران خبر داد، اما تا کنون جزییاتی از آن منتشر نشده است. این در حالی است که بسیاری معتقدند اساسا چنین کشفی صورت نگرفته و انتشار خبر آن بیشتر شبیه یک شوی تبلیغاتی بود تا اکتشاف.

به گزارش ایلنا، شهریور سال96 یکی از خبرگزاری‌ها خبری به نقل از مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد درباره کشف بزرگترین ذخیره سنگ‌ آهن ایران  منتشر کرد.

محمدرضا علمدار یزدی در آن خبر با اشاره به اینکه به تازگی در استان یزد، معدنی کشف شده که از نظر ذخیره و عیار در کشور و دنیا بی‌نظیر است، اظهار کرد: معدنی با ذخیره ۲ میلیارد تن سنگ‌آهن و عیار ۷۰ درصد در عمق هزار و ۵۰۰ کیلومتری زمین کشف شده است. 

وی با اشاره به اینکه کل ذخایر سنگ‌آهن ایران ۳ میلیارد تن است، عنوان کرد: این معدن ظرفیتی عظیم در استان یزد و کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در مجموع ۹۰ درصد استان یزد پهنه معدنی است که ۲۸ پهنه امیدبخش و قابل توجه در آن اکتشاف شده است. 

بررسی خبرها نشان داد نام این پهنه معدنی A21 است. خبر با شبهه‌های فراوان توسط اهل فن در رسانه‌ها دست به دست شد وچندی بعد وزیر وقت صمت نیز خبر را تایید کرد و گفت چنین معدنی کشف شده است.

توقع این بود این معدن به اولویت اصلی این وزارتخانه در آید اما نه تنها چنین نشد که بعد از مدتی حتی یک نفر از مسئولان هم از A21 یادی نکرد. 

از طرف دیگر مجموعه سنگان با در اختیار داشتن ۱/۲ میلیارد تن ذخیره، بزرگترین ذخیره سنگ‌آهن کشور شناخته شده است و به واسطه همین ذخیره عظیم است که طرح‌های مختلفی برای تولید کنسانتره و گندله با حضور سرمایه‌گذاران مختلف در این منطقه به اجرا درآمده است.

فولاد مبارکه نیز با تکیه بر همین ذخیره سنگان بود که مسافت دور و هزینه‌های حمل را نادیده گرفت تا گندله سازی را‌ه‌اندازی کند اما اگر اظهارات رئیس سازمان صمت یزد با آن حجم ذخیره و عیاری که اعلام شده بود به نتیجه می رسید قطعا وجود این منبع عظیم در استان یزد برای مبارکه توجیه بیشتری داشت و دلیلی برای سرمایه‌گذاری در سنگان نبود.

از سوی دیگر اما چادرملو که چندسالی برای فعالیت در آنومالی «دی۱۹» با محیط‌زیست اختلاف نظر داشت می توانست موضوع دی 19 را نادیده گرفته و از این پهنه جدید استفاده کند.

سازمان محیط زیست به دلیل اینکه معدن دی۱۹ در محدوده منطقه حفاظت شده و پناهگاه یوزپلنگ قرار دارد مجوزی برای بهره‌برداری و حتی مطالعه و اکتشاف نمی‌داد چراکه معتقد بود بهره‌برداری از این ذخیره که میزان آن حدود ۱۰۰میلیون تن برآورد شده است می‌تواند حیات این جانور را از مرز تهدید عبور داده و به خطری جدی و غیر قابل جبران برساند.

نکته دیگر قابل توجه در پهنه معدنی ماجرا ساز اما عمق اکتشاف ذخیره آن است که علمدار یزدی آن را بیش از 1500 کیلومتر اعلام کرده بود. شاید این رقم برای نگاه اول عدد بزرگی نباشد اما در اجرا و حفاری از معادن دنیا نیز در عمق پیشی گرفته و هنوز کسی این عمق از حفاری را اجرایی نکرده است.

واکنش‌ها به انتشار این خبر متفاوت بود و هر کدام از کارشناسان و تشکل‌های معدنی در سطح کشور درباره ان نظرات متفاوتی داشتند مهم‌ترین آن نظر معاون اکتشافات سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی ایران بود که  این کشف را نادرست دانسته و گفته بود حتی برای میزان عیار آن نیز تاکنون چنین گواهی برای آهن صادر نشده و ممکن است در حد ظرفیت بوده و قطعی نباشد.

در واقع اعلام این کشف بزرگ از ذخیره سنگ آهن از سوی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد که یک دستگاه مدیریتی در خصوص سرمایه‌گذاری و صدور مجوز و ایجاد اشتغال است می‌تواند لقب عسلویه معدنی که به سنگان داده شده را به استان یزد بدهد که تا این لحظه چنین نشد.

خبرنگار ایلنا در یزد از شهریور ماه امسال تا کنون بارها با مسئولان سازمان صنعت ومعدن و تجارت یزد درباره جزییات این خبر و اقداماتی که احیانا در این یکسال انجام شده تماس گرفت و خواهان پاسخگویی آنها شد. اما این پیگیری‌ها به جایی نرسید و پرسش‌ها بی پاسخ ماند.

دست آخر مسئول روابط عمومی صمت یزد نیز با بیان اینکه آقای علمدار به دلیل مشغله و جلسات و پی‌گیری‌های که برای رفع مشکل واحدها دارند فرصتی برای پاسخگویی تلفنی ندارند، گفت: « رئیس بیشتر در تهران است و هر زمان که به یزد آمدند موضوع را  با وی درمیان گذاشته و پاسخ لازم را به شما خواهیم داد.»

از شهریور امسال تا امروز بیش از سه ماه گذشته و ایلنا همچنان در انتظار پاسخ  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد است. سرانجام A21 چه شد؟ آیا خبر کشف این معدن تنها یک  شوی تبلیغاتی بود؟ یا خبری دیگری در راه است؟ 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز