خبرگزاری کار ایران

در نخستین نشست آموزشی شوراهای شهر و روستای استان قزوین مطرح شد ؛

شوراها بهترین شاخص شناخت کمبودهای شهری هستند

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۸۶۴

شوراها به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان بهترین شاخص شناخت کمبودها و نارسایی‌ها در شهرها و روستاها هستند.

به گزارش ایلنا، اولین نشست تخصصی و آموزشی شوراهای اسلامی استان قزوین به همت شورای اسلامی استان در آمفی تئاتر قائم شهرداری منطقه 2 با حضور رئیس مرکز آموزش و پژوهش و دبیرهیات رئیسه، رئیس کمیسیون آموزش،پژوهش،تحقیقات و فن آوری، معاون اجرایی و اداری شورای عالی استان‌ها، دادستان استان قزوین، معاون هماهنگی و عمرانی استانداری و اعضای شورای استان و شهرهای قزوین برگزار شد.

روشناسی افزود: در این دوره یک روزه که در استان قزوین برگزار شد، گفت: نگاه به آموزش باید به عنوان سرمایه باشد و هیچ نگاهی به آموزش به عنوان هزینه نباشد چرا که آموزش فقط سرمایه‌ای است که اگر اعضای شورای شهر در راستای شرح وظایف و ماموریت‌های کاری اطلاعات بیشتری داشته باشند در تصمیم گیری‌های روزانه و حتی در جلسات هفتگی می‌توانند تاثیرات بیشتری را در مصوبات و تصمیمات برای مدیریت شهری داشته باشند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: به عنوان مثال اعضای شورای شهرها باید بدانند کمیته انطباق چه شرایطی دارد، اعضای شورای شهر باید هماهنگ باشند که اگر مصوباتی دارند در جهت رعایت مفاد قانونی شوراها باشد و از خطوط قرمز  تصمیم گیری عبور نکنند.

روشناسی گفت: هدف در خصوص این گونه آموزش‌ها این است که اعضای شورای شهر بتوانند در ماموریتی که توسط رای مردم به آنها واگذار شده است موفق‌تر عمل کنند و چون ترکیب شورای شهر احتمال دارد از دستگاه‌های اجرایی مختلف، آزاد و یا فردی که شغلی ندارد، باشد و در جریان کم و کیف شوراها نباشند، بسته‌هایی را آماده کرده‌ایم تا با آموزش بتوانند در مسیر درست حرکت و تصمیم گیری کنند. سعی شده بیشتر آموزش‌ها در مباحث آموزشی، عمرانی، اقتصادی، بهداشتی و از همه مهم تر آنچه که در اصل یکصدم قانونی اساسی پیش بینی شده است را بازگو کند.

روشناسی در پایان گفت : آموزش مستمر ضرورت هر کاری است . در عرصه مدیریت محلی کشور بیشتر باید به این مقوله پرداخته شود چون این سیستم ، سیستمی است که با توجه به شرایط، ظرفیت و نوع کاری که اعضای شورای شهر در مدیریت محلی دنبال می کنند می‌باید بیشتر به آن توجه شود تا به اهداف اصلی دست پیدا کنیم.

همچنین علی دشتی، رئیس مرکزآموزش وپژوهش و دبیر هیات رئیسه شورای‌عالی‌استان‌ها در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت : آموزش و یادگیری برای همه اقشار لازم است به ویژه برای شوراها . متاسفانه در خصوص شکل گیری وکاندیداتوری شوراها، اعضا در شرایط عمومی عضو می‌شوند، یعنی افرادی هستند که بدون اطلاعات پایه وارده شورا شده‌ و بیشتراعضا شورای شهر که وارد شورای شهر شده اند اولین حضور خود را در شورا تجربه کرده و از  آموزش کافی برخوردار نیستند، لذا از آنجا که قانونگذار از شرایط انتخاب کاندیداتوری این گونه شرایط را پیش‌بینی نکرده ، شورای عالی استان‌ها این پیش‌بینی را کرده است که آموزش را بعد از انتخاب شدن به صورت دوره‌ای انجام داده و آموزش‌های لازم را به افراد بدهد.

وی در ادامه افزود: افرادی که در این گونه نشست‌ها شرکت می‌کنند با اطلاعات عمومی وارد می‌شوند و آشنایی با شرح وظایف شورا و شهرداری و تعامل با مدیران شهری را ندارند، بسیار لازم است. از این جهت آموزش در دستور کار قرار گرفته و این آموزش امری دو طرفه است.

دشتی در خصوص آموزش دوطرفه اظهار داشت: مسئولان دولتی،  قضایی و سیاسی باید این آموزش‌ها را گذرانده باشند تا این تعامل دو سویه بدست آید .وضعیت شوراها بسیار مهم است ، نقص بسیار زیادی در بعضی از شورا‌ها در نحوه اداره امور داخلی ، تقسیمات داخلی  و شناختی که حتی از وضعیت خودشون دارند را شاهد هستیم . در واقع از این راه طریق می‌توانیم با این آموزش‌ها دانسته‌های اعضای شورا‌ها را تکمیل کنیم.

غلامرضا علینوری رئیس شورای اسلامی استان نیز در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص برگزاری اولین دوره تخصصی و آموزشی شوراهای شهر گفت:

باتوجه به وظیفه ذاتی شورای استان در برگزاری دوره های آموزشی به لحاظ نیاز به فراگیری و تسلط اعضا شوراها به مسائل و موضوعات قانونی و مقررات حاکم بر پارلمان محلی بر آن شدیم تا آموزش را در اولویت کاری استان قرار دهیم تا بتوانیم در راستای رسیدن به جایگاه قانونی و عمل به مقررات و قوانین مدیریت شهری حرفی برای گفتن داشته باشیم.

علی‌نوری در ادامه افزود: اگر شوراها به وظایفی که در قانون مشخص شده آشنا باشند، خود اولین هیات تطبیق مصوبات خواهند بود و پس از تصویب لوایح در هئیت‌های تطبیق دچار مشکل و سردرگمی نخواهند شد .

رئیس شورای اسلامی استان قزوین افزود : با توجه به برگزاری این دوره انتظار می‌رود اعضای شورا با آموزش بیشتر قوانین و مقررات اداری خود را مسلح به قوانین کنند و به صورت منطقی و عاقلانه بر موضوعات قانونی در تصمیم گیری‌های مدیریت شهری وارد شوند.

وی همچنین در خصوص ضعف و نقص در قوانین مرتبط شوراها گفت : شوراها طرح‌های پیشنهادی خود را به شورای فرادست ارائه نمایند تا از طریق شورای عالی استان‌ها به مجلس شورای اسلامی در قالب طرح و لایحه ارائه گردد. با توجه به اینکه در هر دوره شاهد کم رنگ شدن اختیارات شوراها هستیم باید به گونه‌ای حرکت کنیم تا نسبت به تبیین و تحکیم جایگاه واقعی شوراها همانگونه که در قانون پیش‌بینی شده قدم‌های مثبت و موثری برداریم.

علی‌نوری در پایان افزود: شوراها به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان بهترین شاخص شناخت کمبودها و نارسایی‌ها در شهرها و روستاها هستند که باید به این مهم توجه جدی شود که شورا  رکن تصمیم گیر نظام هستند  نه رقیب دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز