خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی گلستان خبرداد:

گنبدکاووس نامزد شهر جهانی فرش ترکمن شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۱۷۸

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی گلستان از معرفی گنبدکاووس به عنوان نامزد شهر جهانی صنایع دستی در حوزه فرش ترکمن به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خبر داد.

به گزارش ایلنا، مریم حاجی ابراهیمی امروز درجلسه هماهنگی ثبت جهانی فرش ترکمن که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در گنبدکاووس برگزار شد، بر لزوم فراهم کردن مقدمات این موضوع تاکید کرد.

وی گفت: ثبت ملی یا جهانی صنایع دستی یک شهر بیشتر با هدف ترویج و تقویت صنایع دستی آن صورت می‌گیرد و برای تحقق آن باید زیرساخت‌های لازم از جمله ساماندهی هنرمندان و کارگاه‌های این حوزه و نیز نصب تابلو و المان‌های فرش در نقاط مختلف شهر فراهم شود.

حاجی ابراهیمی اضافه کرد: شهر گنبدکاووس شاخص‌های لازم مانند برج قابوس، موزه فرش، پیشینه تاریخی، هنرمندان فرش و صادرات آن و تدریس رشته فرش در دانشگاه را برای ثبت جهانی فرش ترکمن دارد و از این حیث پرونده آن تکمیل است.

وی تصریح کرد: ساخت تندیس استاد نیازی به عنوان پدر فرش ترکمن، نامگذاری برخی معابر به نام فرش، راه‌اندازی دبیرخانه و مرکز نمونه سازی فرش و بافت فرش‌های کوچک با طرح‌های جدید متناسب با ذائقه مشتری از دیگر زیرساخت‌های لازم برای ثبت جهانی گنبد به عنوان شهر فرش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار ویژه گنبد نیز دراین جلسه گفت: پس از ثبت جهانی برج قابوس این شهر، ثبت جهانی فرش ترکمن هم نشان از ظرفیت غنی حوزه فرهنگ اقوام این شهرستان است.

عبدالقدیر کریمی افزود: ثبت جهانی این دو اثر فرصت خوبی برای معرفی گنبدکاووس و ظرفیت‌های فوق العاده آن به مردم جهان است که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

وی اضافه کرد: برای فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز ثبت جهانی فرش ترکمن که در سال گذشته به ثبت ملی رسیده، کارگروه تخصصی در گنبد تشکیل می‌شود.

کریمی با تاکید بر ضرورت همکاری و همراهی همه ادارات و نهاد‌ها بالاخص شهرداری و شورای اسلامی شهر در فراهم کردن زیرساخت‌های ثبت جهانی فرش ترکمن، از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز درخواست کرد تا پیگیر بازگرداندن مالکیت ساختمان صنایع دستی این شهرستان که ره آورد سفر رهبری انقلاب بوده و اکنون در اختیار دیگران است، باشد.

بیش از نیمی از جمعیت شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس واقع درشرق گلستان را ترکمن‌ها که در صنایع دستی بویژه فرش مهارت خاصی دارند، تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز