خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره منابع طبیعی تهران خبرداد:

برداشت بیش از 9 تن شیره باریجه از مراتع فیروزکوه

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۱۱۷

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزکوه گفت: از آغاز فصل برداشت باریجه از مراتع این شهرستان تاکنون بیش از 9 تن شیره (صمغ) این گیاه مرتعی جمع آوری شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمشید جویباری با بیان اینکه امسال برداشت گیاه مرتعی باریجه در سطح بیش از 1600 هکتار از مراتع این شهرستان انجام شده است، افزود: امسال با در نظر گرفتن تمهیدات لازم در زمینه تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری چند منظوره پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت که اواخر مهرماه است میزان برداشت به حدود 12 تن برسد.
 
وی با اشاره به اینکه باریجه از مهم‌ترین گیاهان دارویی و صنعتی کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: شیره این گیاه که از فرآورده‌های فرعی مرتعی است، بیش از 95 ترکیب شیمیایی و دارویی با ارزش دارد که از لحاظ صادرات نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و جزو منابع ارزشمند طبیعی استان تهران به شمار می‌آید.
 
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اکوسیستم رویشگاهی این گیاه خاص و حساس است، به منظور بهره برداری پایدار و حفظ و احیای پایه‌های آن ضرورت ایجاب می‌کند تا بهره برداری و برداشت از شیره این گیاه تحت نظارت انجام گیرد تا از انقراض آن جلوگیری به عمل آید که بر همین اساس مرتعداران متعهد شده‌اند که بیشتر از محدوده برداشتی عملیات احیایی را در آن عرصه انجام دهند.
 
جویباری ادامه داد: این اقدام گام مهمی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رونق بخشیدن به تولیدات داخلی در بخش منابع طبیعی به شمار می آید که با برداشت اصولی و فنی و رعایت حفظ و احیاء این گیاه بومی زمینه اشتغالزایی برای بیش از 250 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در منطقه فراهم می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز