خبرگزاری کار ایران

در اقدامی نادر از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چرام:

قلع‌و‌قمع 700 درخت در اراضی نسق‌دار دامور چرام/ اقدام منابع‌طبیعی غیرقانونی بوده است

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۰۵۰

اداره منابع طبیعی شهرستان چرام در اقدامی نادر اقدام به قلع و قمع 700 اصله درخت در اراضی نسق‌دار منطقه گردشگری دامور طسوج چرام کرد.

به گزارش ایلنا، مالکان اراضی نسق‌دار در منطقه دامور چرام استان کهگیلویه و بویراحمد برای آبیاری و نگهداری از درختان خود باید روزانه بیش از 80 کیلومتر را طی کرده تا بتوانند عمران و آبادانی در این منطقه ایجاد کنند.

شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته در اقدامی شایسته اقدام به واگذاری 16 نیروگاه یک کیلواتی خورشیدی بطور رایگان کرد تا ساکنان دامور طسوج چرام بتوانند با آسایش بهتری اقدام به تولید و اشتغال در اراضی خود مبادرت ورزند.

اقدامات دولت تدبیر و امید در طسوج چرام بی‌سابقه بوده است

برای رسیدن به منطقه زیبای دامور طسوج چرام باید پیچ‌های خطرناکی را بگذرانید تا بتوانید به این منطقه زیبا قدم بگذارید. تلاش‌های دولت تدبیر و امید در سه ساله اخیر برای ایجاد بسترهای توسعه در این منطقه و همچنین منطقه طسوج چرام قابل مقایسه با گذشته نبوده به‌گونه‌ای که هم اکنون محور ارتباطی به این مناطق درحال زیرسازی آسفالت بوده و از سویی شبکه‌های برق آن نیز در حال اجرا است.

منطقه طسوج چرام از قسمت‌های مختلفی که طوایف و ایلات متعددی در آن ساکن هستند تشکیل شده اما وجه‌شباهت تمامی این مناطق، امیدواری و نشاطی است که با حضور مسوولان ارشد کشوری و استانی بین مردم این منطقه ایجاد شده است.

قلع‌وقمع درختان در دامور چرام خلاف شعار سال است

ساکنان منطقه دامور چرام در تماس تلفنی با ایلنا از قلع و قمع بیش از 700 اصله درخت چند ساله خود توسط مسوولان و پرسنل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چرام گله‌مندند و تاکید دارند اقدام آنان خلاف شعار سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» بوده است.این عده می‌گویند اراضی آنها دارای نسق‌های ده‌ها ساله بوده و اجداد آنها در این اراضی به زارعت و باغدارای مشغول بوده است.

ساکنان منطقه دامور چرام با اظهار تأسف از اینکه زحمت و تلاش سال‌های گذشته‌شان در کمتر از 2 ساعت توسط پرسنل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چرام به هدر رفته می‌گویند: «آیا سهم ما از این انقلاب نباید کاشت چند اصله درخت در اراضی نسق دار خودمان باشد؟»

از سویی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چرام استان کهگیلویه و بویراحمد، اقدام همکاران خود در قلع و قمع درختان "دامور" را قانونی می‌داند و تاکید دارد قبل از این قلع و قمع‌ها، اطلاع رسانی‌های لازم حتی از طریق تریبون نمازجمعه صورت گرفته است.

حبیب‌الله پیوسته‌گر به خبرنگار ایلنا در یاسوج گفت: براساس تبصره یک ذیل ماده 55 قانون بهره‌برداری از مراتع و دستور مدیرکل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد، قلع و قمع درختان منطقه دامور شکل گرفته است.

وی افزود: درختانی که قلع و قمع شده‌اند سن آنها در نهایت یک‌ساله بوده و از ریشه کنده شده و اکنون در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چرام است.

قلع‌وقمع درختان قانونی بوده است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چرام با تاکید بر صحیح اقدام خود و همکارانش در قلع و قمع درختان منطقه دامور این شهرستان اظهارداشت: تمامی مالکان اراضی در این منطقه دارای "نسق زارعی" هستند.

پیوسته‌گر گفت: اگرچه مالکان اراضی در "دامور چرام" دارای نسق زراعی هستند اما براساس تبصره یک ذیل ماده 55 قانون بهره‌برداری از مراتع و همچنین دستور مدیرکل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نباید اقدام به کاشت درختان در خارج از اراضی نسق خود می‌کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مدیرکل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به‌طور ویژه اقدام به دستور قلع و قمع درختان در منطقه دامور چرام داده؟ یادآورشد: خیر، منظور ما این است که مدیرکل دادگستری استان براساس آن تبصره به ما دستور داده از کاشت درختان در اراضی ملی جلوگیری کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چرام گفت: درختان قلع و قمع شده به هیچ عنوان چندساله نبوده و همگی یک‌ساله بوده که اکنون در اختیار این اداره هستند.

پیوسته‌گر افزود: اگر هوا روزهای آینده بارانی نباشد اقدام به قلع و قمع درختان دیگر در منطقه دیگری در این شهرستان نیز خواهیم کرد.

نارضایتی گسترده اهالی دامور از قلع و قمع درختان

برخلاف سخنان رئیس اداره منابع طبیعی چرام، معاون جهاد کشاورزی و مسوول امور اراضی این شهرستان سخن دیگری می‌گوید و تاکید دارد اقدام اداره منابع طبیعیدر قلع و قمع درختان کاملا غیرقانونی بوده و این اقدام سبب نارضایتی گسترده مردم منطقه نیز شده است.

آیت‌الله صفرپور به خبرنگار ایلنا در یاسوج می‌گوید که اقدام اداره منابع طبیعی شهرستان چرام درباره قلع‌و قمع درختان دامور کاملا غیرقانونی و معلوم نیست براساس چه قانونی این اقدام نادرست شکل گرفته است.

وی گفت: برای همه ما جای تعجب و سوال است چرا این اتفاق افتاده و در حالی‌که پرونده منطقه دامور چرام هم اکنون در کمیسیون ماده 54 قانون رفع تداخل زارعی با منابع ملی مفتوح است.

معاون جهادکشاورزی شهرستان چرام با نادرست خواندن اقدام اداره منابع طبیعی این شهرستان، خاطرنشان کرد: کمیسیونی برای مشخص کردن وضعیت منطقه دامور چرام مرکب از اداره ثبت و اسناد، اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل و نتیجه پرونده و اجرایی شدن ماده 54 هنوز مشخص نشده است.

اقدام اداره منابع طبیعی چرام غیرقانونی است

صفرپور افزود: در نشست آن کمیسیون قرار بر این شد منطقه دامور چرام به‌طور استثناء و به‌دلیل اینکه اراضی آن نسق‌دار و از سویی فقط برای زارعت و باغداری مناسب است اقدامی به قلع‌وقمع درختان در اراضی شکل نگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اداره منابع طبیعی شهرستان از شما خواسته در قلع و قمع درختان منطقه مشارکت داشته باشید؟ تصریح کرد: در این ارتباط چیزی به ما گفته نشد و اگر گفته می‌شود به‌طور حتم اجازه نمی‌دادیم این اقدام غیرقانونی نادرست که اکنون سبب نارضایتی اهالی منطقه شود شکل بگیرد.

رئیس امور اراضی جهادکشاورزی شهرستان گفت: برخی اقدامات برای مشخص شدن اراضی فاقد نسق دامور چرام شکل گرفته و قرار است به‌زودی تیمی از کارشناسان مجرب جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به‌طور مشترک در منطقه حضور یافته و آرای لازم را صادر کنند.

صفرپور افزود: اهالی منطقه تمامی دارای اراضی نسق‌دار بوده و بارهای بار ما تاکید کرده‌ایم اراضی دامور چرام مستعد کشاورزی و باغداری بوده و اجازه بدهید مردم اقدام به تولید و اشتغال در منطقه کنند.

اداره منابع طبیعی نباید اقدام به قلع و قمع درختان می‌کرد

وی گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چرام براساس قانون نباید در این اراضی اقدام به قلع و قمع درختان می‌کرد چون این اراضی شامل ماده 54 است.

معاون جهادکشاورزی چرام افزود: بالای 90 هکتار اراضی در منطقه دامور این شهرستان وجود دارد که امکان زارعت تنها در 30 هکتار آن وجود داشته و بقیه اراضی باید به کاشت درختان اختصاص یابد.

صفرپور با طرح این سوال که اگر اجازه کاشت درختان به اهالی در منطقه داده نشود آن وقت چه باید کرد؟ اظهارداشت: مردم این منطقه همگی از سادات بزرگوار و خانواده‌های معظم شاهد هستند که اکنون از اقدام پیش آمده قلع و قمع درختان شان به‌شدت دل‌نگرانند.

وی گفت: به‌نظر می‌رسد درختان قلع و قمع شده دارای سن بالای 2 سال بوده و البته در این بخش، اطلاعات دقیقی ندارم اما این را می‌دانم که ساکنان دامور چرام زحمات فراوانی برای کاشت این درختان کشیده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز