خبرگزاری کار ایران

ایلنا از وضغیت بازار مسکن در البرز گزارش می‌دهد؛

افزایش اجاره‌بها و تکاپوی مردم برای پیداکردن سرپناه/ کوچ اجباری مستاجران به مناطق پایین دست شهر

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۱۹۲

شهروندان کرجی، همچون سایر شهرهای کشور دستخوش ناملایمات اقتصادی هستند و در میان آنها، مستاجران با کرایه‌های هنگفت مجبور به عقد قراردادهای چند برابر سنوات گذشته شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابتدای سال 97 نوید خوش تحول در خرید و فروش مسکن، خروج از رکود بازار مسکن را تداعی می‌کرد و به گواه صاحبان بنگاه املاک روند عرضه و تقاضا در این بازار بعد از مدتها، از سرگرفته شده بود.

از طرفی با توجه به روال هر ساله، همزمان با شروع تعطیلات تابستان، فصل جابجایی مسکن خصوصا مستاجران، آغاز شد.

طبق سنوات گذشته، معمولا افزایش قیمت کرایه مسکن بین 10 تا 15 درصد متغیر است اما امسال این تغییر با توجه به مشکلات اقتصادی کشور دستخوش افزایش چند برابری شد و ساکنان کلانشهر کرج نیز از این قاعده مستثنی نبودند و کج دار و مریز با این معضل دست و پنجه نرم می کنند.

افزایش قیمت دلار و سکه نه تنها بر روی قیمت خورد و خوراک و پوشاک مردم اثر داشت بلکه قیمت سرپناه آنها نیز با این افزایش ناگهانی، دچار رشد چند برابری اجاره بها مستاجران شد.

کمتر از 3 هفته تا پایان فصل جابجایی تابستانی وقت نمانده و مردمی که توانایی قبول کرایه خانه سال گذشته را ندارند در بنگاه های سطح شهر در تکاپوی جستجو سرپناه هستند که از قافله عقب نمانند.

سایت های مجازی نیز بخشی از بار معاملات را به دوش می کشند و این روند همچنان ادامه دارد.

حقوقم با افزایش کرایه متناسب نیست

یکی از شهروندان جویای مسکن در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر علت جابجایی، افزایش قیمت بالای مسکن سال جاری را مطرح کرد و گفت: مشکلات اقتصادی از همه طرف بر روی مردم فشار می آورد و باعث شده خصوصا قشر کم درآمد جامعه در تهیه خوراک، پوشاک و مسکن دچار مشکل شوند.

این شهروند کرجی که خود را کارگر شهرداری، معرفی کرد با اشاره به حقوق ناچیز کارگری، ادامه داد: در حال حاضر اگر موفق به پیدا کردن مسکن با وسع مالی خود نشوم مجبور خواهم بود در حاشیه شهر کرج و یا شهرستان های اطراف، دنبال سرپناه باشم.

مهاجرت از جنوب کشور به کرج

محمد یکی از کارگران حفاری در جنوب‌کشور که به تازگی در کرج ساکن شده، علت مهاجرت خود و خانواده‌اش را مشکلات شهرهای جنوبی عنوان کرد و افزود: با توجه به آب و هوای آلوده و شدت آن در ماه‌های گذشته، تصمیم به مهاجرت گرفتم.

وی افزود: گرانی مسکن در تهران باعث شد، کرج که به پایتخت هم نزدیک است انتخاب کنم لذا منزل مسکونی خود در اهواز را فروختم و بخشی از آن را ودیعه مسکن در کرج و بخش دیگر را وسیله نقلیه خریدم که بین تهران-کرج، مسافرکشی کنم.

این مرد اهوازی با اشاره به کار خود در جنوب کشور گفت: من در یکی از شرکت‌های حفاری چاه نفت مشغول به کار بودم اما به دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی مضاعف تجهیزات، شرکت، تعداد زیادی از نیروهای خود را جواب کرد و من مجبور به مهاجرت به سمت کرج شدم.

رشد جابجایی مسکن در کرج

محمد قمی، رئیس اتحادیه املاک کرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به جابجایی مستاجران در سال جاری، گفت: علیرغم اینکه بسیاری از شهروندان با توجه به افزایش اجاره بها و هزینه های بنگاه و حمل و نقل اثاثیه، با قبول رقم پیشنهادی صاحب خانه، قرارداد مجدد منعقد کردند، اما جابجایی مسکن امسال شهروندان کرجی نسبت به سال قبل، 15 درصد افزایش داشته است که عمدتا ناشی از مشکلات اقتصادی بود و تعدادی از مهاجرت ها را نیز به دنبال داشته است.

رشد نرخ مهاجرت به کرج

رئیس‌اتحادیه املاک کرج، تصریح کرد: امسال جابجایی مستاجران، منطقه ای بود که به دلیل افزایش کرایه‌بها، شهروندان کرجی معمولا به مناطق پائین شهر نقل مکان کردند چراکه توانایی پرداخت اجاره بها سال قبل را نداشته و مجبور بودند در مناطق پایین تر، متراژ و امکانات کمتری را انتخاب کنند.

قمی با عنوان اینکه امسال تعدادی از ساکنان کرج به دلیل گرانی مسکن، به شهرستان‌های اطراف مهاجرت کردند، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر تعدادی از خانوار جنوب کشور خصوصا اهواز و خوزستان با انتخاب این کلانشهر به جمع شهروندان کرجی اضافه شدند.

افزایش 30 درصدی اجاره بها

رئیس اتحادیه املاک کرج از افزایش بی رویه نرخ کرایه ها در سال جاری، خبر داد و گفت: هر ساله معمولا بین 10 تا 15 درصد نرخ اجاره بها افزایش پیدا می‌کرد اما امسال این رقم به 30 درصد رسید و حتی در مناطقی همچون عظیمیه، گوهردشت و ماهدشت از این هم گذشت و بالاتر رفت.

قمی افزود: افزایش نرخ کرایه طبق اعلام رسمی امسال، حداکثر تا 20 درصد گزارش شده اما واقعیت بیش از این بوده است.

انجام معاملات املاک در خلا قانونی

وی با انتقاد از اینکه برای تعیین نرخ مصوب و نظارت بر قیمت مسکن و اجاره بها، قانون مشخصی تصویب نشده، اظهار داشت: تاکنون هیچ نظارتی بر معاملات اجاره و خرید و فروش، صورت نگرفته و خلا قانونی، باعث شده با توجه به عرضه و تقاضا، قیمت مسکن را خود مردم تعیین کنند و معاملات بر اساس توافق طرفین صورت گیرد.

قمی به لایحه اخیر اشاره کرد و گفت: لایحه اجاره دو ساله به تازگی مطرح شده و هرچند به جابجایی تابستان و قراردادهای فصل جابجایی نمی رسد اما با تصویب آن می توان برای سالهای آینده، امیدوار بود اما متاسفانه هرساله در فصل اوج جابجایی‌های مستاجران، طرح‌هایی مطرح می‌شود که متاسفانه به فراموشی سپرده شده و باعث می شود طی سالهای گذشته هیچ قانون و مرجعی برای نظارت، مشخص نشود.

قمی گفت: طرح تعزیراتی هم حدود 3 سال پیش مطرح شد که اعلام رسمی نشد.

وی با عنوان اینکه سن بنا و امکانات ساختمان بر قیمت اجاره بها تاثیر مستقیم دارد، اذعان داشت: علیرغم این تاثیر اما در شرایط فعلی بسیاری از مالکان، بدون توجه به امکانات ساختمان مسکونی خود، نرخ اجاره بها را بیش از توقع بازار، افزایش داده اند و در بیشتر موارد این رقم به افزایش سکه و ارز ، مربوط می شود که البته اشتباه و ناشی از بی قانونی این بخش است.

رکود دوباره خرید و فروش مسکن

رئیس اتحادیه املاک کرج با اشاره به روند خرید و فروش مسکن در سال جاری، گفت: حدود دو ماه بازار خرید و فروش مجدد دچار رکود شد در حالیکه در اوایل سال جاری و همزمان با اردیبهشت و خرداد، خوب پیش می‌رفت اما با توجه به رشد قیمت ارز، طلا و مایحتاج مردم که با شتاب افزایش یافت، قیمت مسکن نیز با بلاتکلیفی همراه شد.

وی افزود: در حال حاضر خرید و فروش ملک به ندرت انجام می‌شود چرا که توان خرید مردم کم شده و به نظر می رسد با این روال بازار، قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

رسیدگی به شکایات مردمی

قمی با اشاره به وظایف اتحادیه در صدور مجوز املاک و تحویل قراردادهای منعقد شده، اضافه کرد: در اتحادیه املاک کرج، کمیسیون رسیدگی به شکایت های مردمی، مشکلات شهروندان را بررسی و حل و فصل می کند.

وی گفت: با توجه به حضور مامور، وکیل و مشاور حقوقی در این کمیسیون با تخلفات بنگاه‌های املاک به صورت جدی برخورد می‌کنیم. 

رئیس اتحادیه املاک کرج از شهروندان خواست که در صورت مشاهده تخلف با شماره 02632555062 و 02632555063 تماس حاصل نمایند و یا به آدرس کرج، میدان آزادگان، خیابان شاهد 2، مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز