خبرگزاری کار ایران

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها مطرح کرد:

گسترش سرطان، سقط جنین و فرزندان ناقص‌الخلقه در استان بوشهر

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۴۱۷

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها گفت: مشکلات زیست محیطی شهرستان‌های کنگان، عسلویه، چاه مبارک و روستاهای پیرامون باعث سرطان، سقط جنین، فرزندان ناقص الخلقه، نازایی و بیماری‌های ریوی تنفسی و پوستی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طاها دشتی مطلق (نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها) در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: شیوه مدیریت و حفاظت از مناطق حفاظت شده جای انتقاد دارد. متاسفانه در حال حاضر شاهد صدور مجوز شکار وحوش از سوی سازمان محیط زیست هستیم و بعد از سال‌ها مقاومت، مجوز ساخت هتل در جزیزه آشوراده از طرف سازمان محیط زیست داده شد. درحالی‌که این مکان پناهگاه حیات وحش است و طبق قوانین ایران، سازمان ملل و یونسکو امکان هتل‌سازی در این منطقه وجود ندارد.

وی ادامه داد: این اقدام باعث از بین رفتن گونه‌های خاویار و ماهی‌ها خواهد شد. این وضعیت گریبانگیر نسل آینده می‌شود و این نسل مجبور می‌شوند تالاب‌ها و جنگل‌ها را تنها در کتاب‌ها ببینند، چون کسی به حفظ آنها اهمیت نمی‌دهد.

دشتی مطلق گفت: مدیریت پسماند در کشور به ویژه در استان‌های شمالی حال و روز خوبی ندارد و پسماندها، آب رودخانه‌ها را نیز تهدید می‌کنند و جای مناسب برای دفع پسماند در استان‌های شمالی وجود ندارد. میزان پسماند روزانه تولیدی در کشور ۵۸ هزار تن برآورد می‌شود که به دلیل عدم منابع کافی مالی و همچنین عدم هماهنگی بین ارگان‌های ذیربط دچار مشکل اساسی در مدیریت پسماند هستیم.

وی عنوان کرد: در جنوب استان بوشهر که قطب اقتصاد و انرژی کشور است مانند شهرهای کنگان و عسلویه، ناهماهنگی زیست محیطی در توسعه صنعتی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به استان، طبیعت، دریا، خاک و هوا وارد کرده است.

دشتی مطلق خاطرنشان کرد: مشکلات زیست محیطی شهرستان‌های کنگان، عسلویه، چاه مبارک و روستاهای پیرامون باعث شیوع سرطان، سقط جنین، فرزندان ناقص الخلقه، نازایی و بیماری‌های ریوی تنفسی و پوستی شده است. این در حالی است که وزیر نفت متعهد شده که اگر توسعه صنعتی در مناطق عسلویه و کنگان برای محیط زیست مشکلی ایجاد کرده، آنها را جبران کند چراکه تاکنون این ارگان به تعهداتش عمل نکرده‌اند.

وی ادامه داد: آلودگی‌های زیست محیطی  باعث ایجاد بیماری آسم، آلرژی بینی، سینوزیت و اگزما در منطقه نخل تقی در عسلویه و کنگان شده است.

دشتی مطلق اظهار داشت: برای حفاظت از جان مردم باید به مواردی همچون جانمایی پالایشگاهی و صنایع در اراضی محدود ساحلی، خاکریزی در دریا، تخریب و اشغال محدوده جذر و مدی و به دنبال آن کاهش تولید آبزیان و تاثیر بر صید و صیادی توجه کرد.

وی افزود: همچنین باید به موارد دیگری همچون سوزاندن گاز خشک در پالایشگاه‌ها، ناکارآمد بودن سیستم تصفیه فاضلاب‌های صنعتی، پالایشگاه‌های گاز و ورود پساب‌های صنعتی با تصفیه ناقص به دریا بیش از پیش تاکید کرد.

دشتی مطلق با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی و امکانات نظارتی در حوزه شهرستان‌های کنگان و عسلویه منجر به ضعف در پایش و کنترل دقیق اوضاع منطقه شده است، افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست باید  نحوه اداره محیط زیست شهرستان‌های کنگان و عسلویه را تقویت کرده و نیروی انسانی متخصص مطابق چارت پیش‌بینی شده تامین کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست باید از طریق وزارت نفت موضوع احداث تصفیه‌خانه‌ای تکمیلی فاضلاب‌های صنعتی پالایشگاه‌های گاز پیگیری کنند، افزود:حذف گازهای ارسالی به مشعل برای پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی و پتروشیمی‌های منطقه باید با جدیت پیگیری شده و همچنین با توجه به اثرات تجمعی آلاینده‌های هوا، موضوع سنجش گازهای محیطی با نصب ایستگاه‌های پایش هوای محیطی باید مدام رصد شود.همچنین احداث  پاسگاه محیط بانی دریایی، در شهرستان کنگان و عسلویه ضروری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز