خبرگزاری کار ایران

درهای مشارکت را روی مردم نبندید

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۹۷۷

شورای‌شهر بوشهر در طول پنج‌سال گذشته تصمیمات غلط بسیاری داشت، تصمیماتی که تا سال‌ها هزینه‌هایش بر شانه‌های مردم شهر و عمارت امیریه سنگینی می‌کند اما هیچ‌یک از این تصمیمات مخرب‌تر از تصمیمی نیست که شورای پنجم گرفته‌اند: «مردم حق حضور در صحن علنی شورا را ندارند.»

ایلنا- دوره شورای‌‌شهر سوم بوشهر که اکثریت آن دست اصلاح‌طلبان بود، یکی از بهتری تصمیمات باز بودن درهای صحن روی عموم مردم و خبرنگاران بود. شهروندان بوشهری هر نقد، اعتراض، خواسته شخصی، درخواست عمومی و... که  داشتند می‌توانستند روزهای یکشنبه به صحن علنی شورا مراجعه کرده و آن را با مسئولان در میان بگذارند اما اینک شورای‌شهر پنجم در تصمیمی جدید درهای شورا را روی مردم بسته‌است.

روال «بوروکراتیزه‌ای» خلق کرده‌اند که مردم باید مانند سایر ادارات دولتی ابتدا عریضه بنویسند و بعد از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و کسب نظر کارشناسی با تصمیم هیئت‌رئیسه، عریضه آنان به صحن شورا آورده شود تا شاید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

شورای پنجم با این تصمیم، فلسفه وجودی خود را نقض کرده است. شورا نهادی است که براساس ساز و کارهای مدنی و دموکراسی مستقیم فرصتی را می‌سازد تا عموم مردم با هر سطح دانش، فرهنگ و تخصص «احساس شهروند بودن» کنند اما با این تصمیم تازه این حق نیز از مردم گرفته شد.

اینک شورا و به‌ویژه کمیسیون‌فرهنگی و هیئت‌رئیسه شورا و نیز سازمان از مدار خارج شده تفریحی و فرهنگی شهرداری باید پاسخ دهند نظر چند کارشناس سیاسی، اجتماعی، فلسفی و حقوقی را در این خصوص جویا شده  و  سپس به این تصمیم جمعی رسیده‌اند که درهای شورا را روی عموم مردم ببندند؟

اینها همه در حالی است که شکل‌گیری ذهنیت شهروندی در تئوری‌های توسعه، مقدمه توسعه است و نه میوه و نتیجه و محصول توسعه. در اصل شهروند بودن و شهروند شدن چیزی جز مشارکت‌جویی عموم مردم در حاکیمت بر سرنوشت خویش نیست. نیک یا بد بودن تصمیماتی چنین بنیادین در قیاس با نزدیکی یا دوری با این مشارکت‌جویی سنجیده می‌شود. هر چه تصمیمات یک سیستم به سمت شفافیت و ایجاد زمینه‌های مشارکت تمام مردم حرکت کند سیستم کارآمدتر،  فسادستیزتر و موفق‌تر خواهد بود. حال باید پرسید این تصمیم شورا چه نسبتی با برقراری زمینه‌های مشارکت‌جویی مردم دارد؟

مطلب ساده است؛ نمی‌خواهند پاسخگو باشند و چون نمی‌توانند جلسات را درست مدیریت کنند و چون گرفتار«ضایع کردن» یکدیگر در صحن شورا هستند نمی‌خواهند معدل مردود شده مدیریت خویش را در پیشگاه عموم بگذارند. پس صورت مسئله را پاک می‌کنند و و درهای مشارکت  را می‌بندند.

مرتضی رضایی/ خبرنگار افتخاری بوشهر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز