خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌‌دهد؛

تبدیل ملک تاریخی "کلانتر" کرمان به بساط سبزی‌فروشان/ مشکلات حقوقی؛ مانع ترمیم و مرمت

asdasd
کد خبر : ۶۴۷۹۸۷

عمارت تاریخی کلانتر در شهرستان کرمان این روزها حال و روز خوشی ندارد و به‌دلیل مشکلات حقوقی و عدم رسیدگی لازم روند تخریبی را طی می‌کند و حتی به محلی برای بساط سبزی‌فروشان تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا، این ‌خانه‌باغ در محله سرآسیاب کرمان، یکی از پر آب‌ترین محله‌های کرمان واقع شده و همچنان بافت تاریخی خود را حفظ کرده و مملو از درختان مختلف است. وضعیت رنج‌آور این بنا نشان می‌دهد مالک «باغ کلانتر» اجازه مرمت آن را نمی‌دهد و‌ اداره حفظ و احیای میراث‌فرهنگی استان کرمان هم نمی‌تواند بدون اجازه مالک یا مالکان اقدام به مرمت و بازسازی این بنای تاریخی کند.

این بنای تاریخی که به دوره قاجار باز می‌گردد و قدمتی 150 ساله دارد، می‌تواند با قدری رسیدگی و توجه مسئولان به محلی برای بازدید گردشگران و علاقه‌مندان بناهای تاریخی تبدیل شود که متاسفانه به‌دلیل مشکلات حقوقی در آستانه تبدیل شدن به ویرانه‌ای تاریخی و فراموش شده است.

تبدیل ملک تاریخی "کلانتر" کرمان به بساط سبزی‌فروشان/ مشکلات حقوقی؛ مانع ترمیم و مرمت

معاون میراث‌فرهنگی اداره میراث‌فرهنگی شهرستان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت این بنای تاریخی می‌گوید: باغ عمارت تاریخی کلانتر سال 1384 به ثبت‌ملی رسیده ولی متاسفانه در اختیار متولی قرار دارد و موقوفه است به‌همین دلیل برای اقدامات مرمت این عمارت از سوی سازمان میراث فرهنگی با مشکل روبرو هستیم.

حمید روحی افزود: به‌دلیل مشکلات حقوقی بین اداره میراث‌فرهنگی و سازمان اوقاف، این دو مجموعه نمی‌توانند به بحث مرمت و بازسازی آن ورود کنند.

روحی ادامه داد: این عمارت در دهه 60 به فردی اجاره داده می‌شود و همان ایام متاسفانه قرارداد این ملک تمدید نشده و مستاجر اقدام به گرفتن سند کرده به‌همین دلیل اجازه ورود به ماموران اداره میراث‌فرهنگی به آن داده نمی‌شود.

روحی ادامه داد: چندی پیش استاندار، شهردار، فرماندار و مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی شهرستان کرمان از این عمارت تاریخی بازدید کرده‌اند و کارگروهی در حوزه معاونت فنی استاندار کرمان تشکیل شده که اداره میراث‌فرهنگی و اوقاف و همچنین متولی این عمارت در این دفتر فنی موضوع را به‌طور جدی برای حل مشکل پیگیری کنند.

معاون میراث فرهنگی کرمان عنوان کرد: اداره میراث فرهنگی تاکنون هیچ‌گونه کوتاهی در این زمینه نداشته و با برطرف شدن مشکل این ملک تاریخی برای مرمت و بازسازی به این کار ورود خواهد کرد.

منصور ایرانپور مدیرعامل انجمن مردم‌نهاد دیدبانان میراث فرهنگی کرمان گفت: این عمارت تاریخی مربوط به یکی از حاکمان شهر کرمان در دوره قاجار بوده است. هم اکنون به‌دلیل مشکلات حقوقی متاسفانه اداره میراث برای اقدامات مرمتی نمی‌تواند به موضوع ورود کند و اطراف این باغ در فاصله دو متری به دلیل کشت یونجه کاملا زیر آب رفته است.

این فعال میراث‌فرهنگی عنوان کرد: سقف این خانه تاریخی به‌طور کامل تخریب شده و دیوارهای آن کاملا ترک برداشته و همچنین دیوار حصار باغ نیز بسیار آسیب دیده و برای ساخت مجدد دیوار از مصالح مختلف مانند گل، خشت و آجر به‌صورت کاملا غیرحرفه‌ای استفاده شده و هیچ‌گونه رسیدگی‌ به این عمارت تاریخی نمی‌شود. اگر برای مرمت این بنا اقدامی نمی‌شود حداقل نگذارند این عمارت تاریخی بیش از این از بین برود. 

تبدیل ملک تاریخی "کلانتر" کرمان به بساط سبزی‌فروشان/ مشکلات حقوقی؛ مانع ترمیم و مرمت

ایرانپور در پایان گفت: کنار درب ورودی این باغ نیز خانواده‌ای بساط کرده‌اند و سبزی می‌فروشند و این جای تاسف است که عمارتی با قدمت تاریخی به این حال و روز بیفتد.

گزارش از : مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز