خبرگزاری کار ایران

فاضلیان خبر داد:

استان البرز، پیشگام ساماندهی کودکان کار شد

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۱۲۳

رئیس کل دادگستری استان البرز، اجرای آیین نامه ساماندهی کودکان کار که برای اولین بار در کشور اجرا می شود را از اقدامات مهم دادگستری استان البرز عنوان کرد و گفت: اجرای این آیین‌نامه در همین مدت زمان اندک، دستاوردهای خوبی داشته است.

به گزارش ایلنا، احمد فاضلیان در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز که با محوریت بررسی ساماندهی کودکان کار و اجرای سند ملی مراقبت اجتماعی دانش آموزان(نماد) برگزار شد، گفت: این انتظار وجود دارد که همه دستگاه‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و در سطوح عالی در این نشست‌ها حاضر شوند.

وی با اشاره به اینکه دادگستری استان البرز در سه سال اخیر قدم‌های بلندی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم برداشته است، اظهار داشت: در بیشتر حوزه‌های اجتماعی که شاهد آسیب‌هایی بودیم برنامه‌های گسترده تدارک دیده شده و توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و دیگر دستگاه‌ها به مانند نیروی انتظامی، دانشکده علوم پزشکی، صداوسیما، بهزیستی و آموزش و پرورش اجرایی می‌شود.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز افزود: از حوزه‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته به مانند سربازان، کودکان طلاق و معتادان متجاهر تا حوزه‌هایی نظیر سرقت‌های خرد و مالخرها تحت پوشش برنامه‌های پیشگیرانه بوده و طرح‌های متعددی اجرایی شده است.

وی متذکر شد: با پیگیری‌های انجام شده بسیاری از قوانین متروک اجرایی شده که اجرای قانون پیش فروش ساختمان و همچنین آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار برای اولین بار در استان البرز از جمله آنهاست.

رئیس کل دادگستری استان البرز به اجرای طرح دادگاه‌های درمان مدار و همچنین طرح نماد نیز اشاره کرد و توضیح داد: سند ملی مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) یک طرح ایرانی و اسلامی است که نونهالان و دانش آموزان از سطح دبستان تا دبیرستان عنوان مهمترین قشر جامعه که آینده‌سازان کشور هستند را تحت پوشش خود قرار داده و از سطوح پایه برنامه‌هایی را برای مراقبت از کودکان تدارک دیده است.

وی افزود: اجرای این طرح در سال‌های آتی ثمرات خود را نشان خواهد داد و بسیار خرسندیم در استان البرز بیش از 27 هزار کودک تحت پوشش طرح قرار گرفته‌اند و از چشم انداز بسیار جلوتر هستیم؛ امیدواریم استانداری در این زمینه مساعدت لازم را با آموزش و پرورش داشته باشد تا در مرحله غربالگری از نظر تامین اعتبار مشکلی نداشته باشد.

پیگیری ساماندهی کودکان کار

فاضلیان پیگیری اجرای آیین نامه ساماندهی کودکان کار برای اولین بار در کشور را دیگر اقدام مهم دادگستری استان البرز عنوان کرد و گفت: اجرای این آیین‌نامه در همین مدت زمان اندک، دستاوردهای خوبی داشته است. ولی برای نتیجه بخش‌تر شدن آن نیازمند هماهنگی و همت بیشتر دستگاه‌ها هستیم؛ این طرح هزینه‌بر و نیازمند امکانات برای جمع‌آوری کودکان و ارائه بسته‌های حمایتی است و دادگستری حتی اگر در ابتدا دستاورد اندکی داشته باشد مصمم به اجرای آن است تا طرح برای رسیدن به اهداف آن به صورت کامل در استان البرز عملیاتی شود.

وی بیان کرد: امیدواریم صدا و سیما و رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی نحوه برخورد مردم با کودکان کار و نیز پای کار آمدن خیران کمک کنند تا بتوانیم تجربه موفقی را در استان البرز برای کاهش کودکان خیابانی داشته باشیم.

کاهش طلاق در استان البرز

وی متذکر شد: وقتی طرح آموزش پیش از ازدواج را در استان شروع کردیم موانع متعددی در مسیر وجود داشت و برخی معتقد بودند طرح به سرانجام نخواهد رسید ولی با وجود اینکه مسئولیت و وظیفه‌ای ذاتی در این حوزه نداشتیم با اصرار و پشتکاری که وجود داشت اکنون در حالی عملیاتی شدن است و به عنوان نتیجه کوتاه‌مدت شاهد کاهش 28 درصدی در طلاق توافقی و کاهش 24 درصدی طلاق به درخواست زوجه هستیم این دستاورد در حالی است که در این حوزه‌ها شاهد افزایش آمار در کشور هستیم.

جمع‌آوری کودکان اتباع بیگانه

 حاجی رضا شاکرمی, دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز با ابراز امیدواری برای کاهش آسیب‌های کودکان خیابانی گفت: در حوزه کودکان اتباع خارجی نیز دستورات لازم به نیروی انتظامی و اداره کل اتباع خارجی داده شده تا برای جمع آوری کودکان تبعه خارجی و تحویل آن‌ها به مراکز ذی‌صلاح اقدام کنند.

بهزیستی متولی نگهداری کودکان کار

مهدی جوهری, معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز با اشاره به اینکه آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی مصوب هیئت وزیران در سال 1384 بوده گفت: این آیین نامه برای سال‌های متمادی متروک بود ولی با پیگیری انجام شده اکنون به عنوان اولین استان کشور در البرز در حال اجراست.

وی افزود: در اجرای این طرح که به صورت رسمی از سوم تیرماه آغاز شده استانداری، نیروی انتظامی، دانشگده علوم پزشکی البرز، بهزیستی و شهرداری کرج همکاری خوبی دارند و کودکان خیابانی جمع آوری شده و مورد حمایت قرار می گیرند.

جوهری با تاکید بر اینکه بهزیستی متولی نگهداری کودکان خیابانی و کار است بیان کرد: مترصد هستیم با تامین وسیله مناسب، این ستاد که در مرکز غربالگری غدیر کرج ایجاد شده در شیفت‌های بعد از ظهر نیز فعالیت خود را ادامه دهد تا ساعات بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز