خبرگزاری کار ایران

محمدی‌فر در نشست خبری مطرح کرد:

بزرگترین قطب انجیر سیاه کشور در آستانه نابودی / فقدان برنامه‌ریزی مناسب از سوی جهاد کشاورزی لرستان

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۴۹۳

عضوکمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان گفت: بزرگترین قطب انجیر سیاه در کشور بعلت عدم برنامه ریزی مناسب جهاد کشاورزی لرستان در آستانه نابودی است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا لرستان، علی محمدی فر در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: شهرستان پلدختر لرستان با تولید سالانه حدود ۲۰ هزار تن انجیر، یکی از قطب‌های تولید انجیر سیاه در کشور محسوب می‌شود که به دلیل کم آبی و احتمال خشک شدن رودخانه کشکان اصلی‌ترین منبع آبیاری درختان انجیر این شهرستان، خطر نابودی این ثروت ملی و استانی به شدت احساس می شود.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: مطابق آمارهای رسمی، شهرستان پلدختر قطب تولید انجیر سیاه در ایران، حدود ۹۲% تولید محصول انجیر سیاه در استان لرستان را به خود اختصاص داده است و حدود ۳۳% کل انجیر سیاه کشورمان در این شهرستان تولید می شود که از این محل حدود ۶ هزار نفر مشغول بکار هستند. 

محمدی فر یادآور شد: به دلیل کیفیت بالای انجیر سیاه پلدختر، این محصول هم در بازارهای داخلی و در بازارهای هدف صادراتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

بزرگترین قطب انجیر سیاه کشور در آستانه نابودی / فقدان برنامه‌ریزی مناسب از سوی جهاد کشاورزی لرستان

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان متذکر شد: متاسفانه اخیرا" شرکت آب منطقه‌ای لرستان اعلام کرده است به علت خشکسالی‌های پی در پی و کاهش نزولات آسمانی و برداشت غیرمجاز از آب رودخانه کشکان و کشت محصولات آب دوست نظیر برنج در شهرهای بیرانشهر، خرم آباد، دوره چگنی، شاهیوند و ویسیان، احتمالا" رودخانه کشکان در اواخر مرداد سال جاری خشک خواهد شد.

وی افزود: خشک شدن رودخانه کشکان به معنی نابودی درختان انجیر شهرستان پلدختر، قطب بزرگ تولید کشورمان است و به عبارتی بیکاری حدود ۶ هزار نفر از کشاورزانی که معیشت زندگی شان از این محل تامین می شود، خواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان بیان داشت: فقدان برنامه ریزی مناسب جهاد کشاورزی لرستان در مقابله با محصولات آب دوست مثل برنج و خلاء قانونی برای جلوگیری از کشت برنج که منجر به برداشت بی رویه از آب رودخانه کشکان شده است موجب شده تا ما در آستانه نابودی بزرگترین قطب انجیر سیاه در کشور قرار بگیریم، این در حالی‌است که اگر مسئولان امر اندک برنامه‌ریزی می‌کردند می‌توانست چنین شرایطی حادث نشود.

مهندس محمدی‌فر افزود: مدیران ضعیف و بی‌برنامه که با عدم کفایت چنین شرایطی دشواری را برای کشاورزان استان به وجود می‌آورند می‌بایست توسط استاندار محترم لرستان مواخذه شود و در صورت قصور کنار گذاشته شوند، شاید اندک التیامی باشد بر دل پر غصه کشاورزان پلدختری و لرستانی و جلوگیری از تکرار چنین فاجعه های زیست محیطی در سایر نقاط استان.

انتهای پیام/
شکوه دالوند
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز