خبرگزاری کار ایران

روز گذشته در اصفهان برگزار شد

برگزاری آزمون انتخاب داور و خبرنگار جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۹۱۳

ورودی ساختمان بنیاد امام صادق(ع) جای سوزن انداختن نبود. ماشین ها دوبله - سوبله پارک کرده بودند. یک تابلوی تبلیغاتی در ورودی در ، دلیل ازدحام جمعیت و شلوغی را توضیح می دهد: « آزمون انتخاب داور و خبرنگاران سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان »

به گزارش ایلنا،پروانه ای صورتی رنگ در کنار این نوشته بچه ها را به سمت محل آزمون هدایت می کند. از در ورودی عبور می کنیم با جمعیتی   بیشتر از آنچه بیرون ساختمان ایستاده مواجه می شویم . والدین زیادی زیر سایه درختان و دیوار ها ایستاده اند و فرزندان شان بعد از عبور از در شیشه ای ساختمان اصلی، برای رقابتی حساس پشت نیمکت ها نشسته‌اند تا از بین جمعیت 700 نفری متقاضیان برای داوری و خبرنگاری، در مرحله اول 75 نفر برای بخش داوری و 30 نفر برای بخش خبرنگاری انتخاب شوند.

سالن دبیرخانه جشنواره شلوغ و پرسر و صدا است. تعداد خانواده‌ها کمی بیشتر از بچه‌ها است. بزرگ ترین اتاق دبیرخانه را به کمیته ثبت نام برای بخش انتخاب خبرنگار و داور اختصاص داده بودند. یک میز بزرگ وسط قرار داشت و یک میز دیگر به صورت عمود بر آن، انتهای سالن قرار دارد. تیم ثبت نام کننده سرشان بسیار شلوغ بود و مرتب در حال پذیرش و تحویل فرم بودند.

از هر رده سنی هم در بین ثبت نام کنندگان پیدا می شد. با وجود فیلترینگ پرکاربرد‌ترین اپ فضای مجازی، اما اطلاع رسانی از سال های قبل به مراتب بهتر صورت گرفته و بچه های زیادی از سراسر شهر برای ثبت نام به دبیرخانه آمده بودند. کم نبودند متقاضیانی که اهل فیلم دیدن در ژانر کودک نبودند ، اما شیفته داوری و خبرنگاری در جشنواره بودند. شاید عناوین هم به این شیفتگی و جذب مخاطب کمک کرده بود. فکر کردن به اینکه فرم خاصی بپوشی و عنوان داور و یا خبرنگار را بر روی سینه ات بیاویزی برای خیلی ها جذاب است.

فیلم دیدن را دوست دارم

ترانه 14 سال دارد و با اطلاع رسانی مادر دوستش از فراخوان انتخاب داور و خبرنگار جشنواره مطلع شده بود. او در این باره گفت:   دوست دارم در جشنواره به عنوان داور و خبرنگار شرکت کنم. آخرین فیلمی که دیدم  فیلم"مبارک " است که از دیدن آن بسیار لذت بردم.

نیکا 10 ساله است و برای بخش داوری ثبت نام کرده است. به گفته خودش اگر خواهر کوچکترش فیلم ببیند او هم به دیدن آن فیلم ترغیب می شود. به پیشنهاد مامانش برای ثبت نام در بخش داوری به دبیرخانه آمده و سال پیش درجشنواره سی ام آخرین فیلم اختصاصی کودک را تماشا کرده بود.

علی نوجوان 13-14 ساله ای است که پدرش فراخوان جشنواره را  به او نشان داده بود و به حضور در بخش داوری ابراز علاقه کرده و برای ثبت نام به دبیرخانه آمده بود. او فیلم خوب را اینگونه ارزیابی می کند که نتیجه و پایان خوبی داشته باشد و در پایان به مخاطب نتیجه خوبی منتقل کند.

مادران مشتاق تر از بچه ها

تعداد مادران مشتاقی  که همراه فرزندانشان به دبیرخانه جشنواره آمده بودند به مراتب بیشتر از پدر ها بود .حضور مادرها به تیم ثبت نام کننده کمک کرد تا فرم ها با دقت بیشتری در قسمت کد ملی و مشخصات پر شود. در بخش علاقه مندی ها نیز مشاوران خوبی برای فرزندان شان بودند. مادر امیر علی که از طریق برادر شوهرش متوجه فراخوان ثبت نام شده بود، به همراه دو فرزندش آمده بود و از اینکه مدارک پسربزرگترش را برای ثبت نام نیاورده بود تاسف می خورد.

تاسیس مدرسه سینمای کودک

مدیر مدرسه تازه تاسیس سینمای کودک با تایید این مطلب می گوید: مثل تمام جشنواره های دنیا  از جمله جشنواره فیلم کودک جی فونی ایتالیا، اقدام به تاسیس مدرسه سینمایی در کنار جشنواره کردیم و در اولین برنامه 75 نفر از داوران انتخاب شده از بین بیش از 500 متقاضی در این بخش را بعد از تصحیح برگه های آزمون انتخاب می کنیم تا تحت تعلیم قرار بگیرند. در این مرحله نیز 30 نفر خبرنگار را انتخاب می کنیم.

فرید صلواتی ادامه می دهد: این 75 نفر تحت آموزش قرار می گیرند و در نهایت 31 نفرشان برای داوری جشنواره انتخاب می شوند. در بین خبرنگاران نیز به 15 نیرو نیاز داریم؛ ما در کل سال تمام بچه های علاقمند را رها نکرده و تلاش می کنیم با برگزاری کلاس های مختلف در زمینه بازیگری، نمایش، کارگردانی و دیگر رشته های در‌گیر با سینما برای جشنواره های بعدی و خوب فیلم دیدن آموزش دهیم.

رکورد زدیم

وی می افزاید: رکورد ثبت نام متقاضیان جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان امسال شکسته شد در هیچ سالی شاهد حضور بچه ها به این تعداد و با این شور و نشاط نبوده‌ایم. این حاصل کار تیمی و تبلیغات گسترده‌ای است که در برنامه داشتیم و به آن عمل کردیم.

شش کلاس برای آزمون خبرنگاری در نظر گرفته شده که پذیرای بیش از 200 نفر از کودکان و نوجوانان داوطلب برای این بخش است. اما تعداد متقاضیان شرکت در بخش داوری بسیار بسیار بیشتر است و سالن اجتماعات بنیاد امام صادق(ع) را کاملا پر کرده اند. 500 داوطلب دختر و پسر در کنار هم روی صندلی ها نشسته و با گپ و گفت مرجان ریاحی نویسنده، مطهره کریمی روانشناس کودک و وحید نیکخواه آزاد نویسنده ،کارگردان فیلم های کودک به سراغ آزمون می روند.

سنجش کارشناسی

به گفته مدیر مدرسه سینمای کودک، 8 نفر به عنوان طراح سوالات آزمون انتخاب خبرنگار و داور دور هم جمع شده اند که سوالات را در بخش های روانشناسی، فیلم و دیگر جزئیات مختص سینمای کودک و نوجوان طراحی کرده اند. خیلی از شرکت کنندگان معتقد بودند سوالات سخت و پیچیده نبود و عده ای با تصاویر کپی شده در برگه ها مشکل داشتند، اما آنچه در بین بیشتر شرکت کنندگان به چشم می خورد عدم آشنایی با تصویر لوگو و ماهیت کانون پرورشی فکری بود که به گفته صلواتی دلیل عمده آن عدم خوب دیدن بچه ها و نقصان در آموزش های خانواده ها است: « والدین بچه ها را به راحتی و رسیدن به نتیجه با تلاش دیگران سوق داده اند، درحالی که ما موظفیم به فرزندان مان بیاموزیم برای موفقیت باید خوب دید، تلاش کرد و یادگرفت تا موفق شوی. در حین آزمون دکتر علی عیدی مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزش شهرداری اصفهان و نفیسه روشن رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای شهر نیز از کلاس ها و سالن محل آزمون بازدید کردند و با بچه ها گپ زدند.ـ»

انتظار شیرین

در حالی‌که بچه‌ها در ساختمان به سر می‌بردند خانواده‌ها همچنان منتظر و خوشحال از حضور فرزندانشان در این چالش اجتماعی در حیاط ایستاده بودند. مثل همیشه همراهی مادر ها بیشتر بود. با این حال تعداد پدران منتظر هم قابل توجه و خوشحالی در چهره شان انکار نشدنی بود. خیلی از والدین اذعان داشتند که به خواسته فرزندانشان برای شرکت در آزمون خبرنگاری و داوری اینجا هستند و امیدوار بودند اسم دلبندشان در لیست نهایی قبول شدگان باشد. به گفته دست اندرکاران جشنواره نتایج آزمون در پایگاه اطلاع رسانی جشنواره منتشر می شود. خبر خوش برای آنهایی که در این آزمون موفق به کسب امتیاز نشده‌اند این است که باشگاه مخاطبان برای آنها برنامه های بسیار خوبی دارد که به زودی اخبار آن منتشر می‌شود.

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز